• Anonym (?)

    färga håret på barn?

    vad tycker folk om det?

    Min 8-åriga dotter vill köpa hårfärg (toning), alltså färg som tvättas ur efter några tvättar.

    Min 10-åriga son vill även han testa på att färga håret.

    vad tänker ni om ni ser barn med färgat hår?

  • Svar på tråden färga håret på barn?
  • enmamma

    Tycker inte det är så farligt att färga håret på barn.
    Men varför vill barnet färga, barn måste få höra att de är fina och duger som de är.

  • Anonym (K)

    Jag tycker det är mycket märkligt och skulle aldrig göra det på mina barn.

  • nnnnnnnn

    Tänker att de varit hos frisören och fått färg efter klippningen...

    Tycker att det är skillnad på "skojfärg/lekfärg" tex blått, grönt, rosa osv. jämfört med att tex blondera eller färga naturliga hårfärger på barnen. Och att det är skillnad ifall de vill färga som en lek eller för att de tror att de inte duger som de är...

  • Anonym (?)

    har givetvis inget att göra med att inte duga utan att de sett det på vänner och också vill ha :)

  • SilverEmma

    Jag slängde en lila färgbomb i ena ungens hår när hon fyllde 8. Eftersom det inte ska fästa på ofärgat hår så hade jag förväntat mig att det skulle bli lite ljust rosa som skulle tvättas ur efter någon månad. Håret sög åt sig som en svamp och det slutade med riktigt lila hår. Det var faktiskt sjukt snyggt och ungen var nöjd. Kändes hyggligt ofarligt.

  • Anonym (?)
    SilverEmma skrev 2018-03-01 19:42:43 följande:

    Jag slängde en lila färgbomb i ena ungens hår när hon fyllde 8. Eftersom det inte ska fästa på ofärgat hår så hade jag förväntat mig att det skulle bli lite ljust rosa som skulle tvättas ur efter någon månad. Håret sög åt sig som en svamp och det slutade med riktigt lila hår. Det var faktiskt sjukt snyggt och ungen var nöjd. Kändes hyggligt ofarligt.


    spännande! :) vad är en färgbomb? :)

    Hur lång tid tog det innan det tvättades ur då? :)
  • sandlilja

    Jag skulle inte låta barn använda toning eller färg avsett för vuxna eftersom det innehåller allergener och starka kemikalier och barn inte kan göra en egen riskbedömning.

  • Anonym (Friseur)
    Anonym (?) skrev 2018-03-01 18:56:27 följande:

    vad tycker folk om det?

    Min 8-åriga dotter vill köpa hårfärg (toning), alltså färg som tvättas ur efter några tvättar.

    Min 10-åriga son vill även han testa på att färga håret.

    vad tänker ni om ni ser barn med färgat hår?


    Jag är utbildad frisör och säger NEJ NEJ NEJ!

    -Du har inte ens någon aning om hur många gifter hårfärg innehåller! Toning stannar kvar även om den synliga färgen försvagas. Den försvinner alltså inte helt förrän håret växt ut.
  • Anonym (?)
    Anonym (Friseur) skrev 2018-03-01 20:04:10 följande:

    Jag är utbildad frisör och säger NEJ NEJ NEJ!

    -Du har inte ens någon aning om hur många gifter hårfärg innehåller! Toning stannar kvar även om den synliga färgen försvagas. Den försvinner alltså inte helt förrän håret växt ut.


    vad gör dessa gifter? :o
  • Anonym (Nej.)

    Jag tycker personligen det är rätt sjukt att inte låta barn vara barn. Barn ska vara naturliga, veta att de är vackra som de är och uppmuntras till att tycka om sig själva.

    När de börjar komma upp i tonåren kan man börja experimentera med smink, hårfärg etc om de vill det då.

    Man behöver inte få göra allt när man är barn. Vissa saker kan vänta.

  • Anonym (?)
    Anonym (Nej.) skrev 2018-03-01 21:16:41 följande:

    Jag tycker personligen det är rätt sjukt att inte låta barn vara barn. Barn ska vara naturliga, veta att de är vackra som de är och uppmuntras till att tycka om sig själva.

    När de börjar komma upp i tonåren kan man börja experimentera med smink, hårfärg etc om de vill det då.

    Man behöver inte få göra allt när man är barn. Vissa saker kan vänta.


    ser gärna svar på varför det är skadligt och vad dessa gifter gör.

    Men att anse att barn inte får vara barn för att de får rosa slingor i håret som tvättas bort efter några tvättar? känna lite extremt i mina ögon.
Svar på tråden färga håret på barn?