• Anonym (Hur)

Nekad lånelöfte men fattar inte varför

Mina föräldrar går iin som borgenärer på lån för en lägenhet som jag ska köpa. Dom står redan på 45% vardera och jag 10%.

Lånet är på 1.1 miljon kronor, nu ville vi köpa en större bostad som ligger för samma pris som den vi själv ska sälja för. Men då skulle vi söka lånelöfte eftersom man tydligen inte kan bara flytta över ett lån till en ny lägenhet. Så vi va där på möte i veckan. Mina föräldrar ska fortfarande stå på lånen och jag 10%.

Tillsammans har vi en inkomst på årsinkomst 800.000. Utöver det har jag en egen kontantinsats på 1.9 miljoner kronor. Så vi trodde liksom inte det skulle bli några problem att bara få ett likadant lån igen. Samma summa dessutom, men nej då nekade dom oss.. varför?

Fattar inte, vi har ju betalat lika mycket nu så varför skulle de inte funka bara för man köper en annan bostad? Blir knäpp!

Detta är Swedbank, så har ni förslag på BÄTTRE banker så ge gärna det!

Har vart kund hos Swedbank i 25 år och skött alla betalningar innan så förstår verkligen inte va deras problem är?

• Svar på tråden Nekad lånelöfte men fattar inte varför
  • Anonym (***))

Och du frågade inte när du ändå var där och pratade med dom?

Och varför har du startat en annan tråd där du ska ta över lånen på den befintliga?

• Anonym (Så här)

Det är nya tider. Man kan aldrig behålla ett gammalt lån och lägga det på en ny bostad. Om värdet på lägenheten är 3000000 behöver du lägga in skatt på vinsten också. Har du räknat på det? Vad hade babkmannen för anledning?

• Anonym (Charlotte)

1. Fråga banken

2. Gå till de andra bankerna-finks ju hur många som helst!

3. Varför ens starta en tråd där svaret är givet...........

• Anonym (Hur)

Jag var där på banken i tisdags och då skulle det inte vara några problem sa hon men idag bara nej tyvärr men det blir inte godkänt..

Jag har ingen annan tråd om detta?

Anonym (***)) skrev 2018-03-01 19:45:14 följande:

Och du frågade inte när du ändå var där och pratade med dom?

Och varför har du startat en annan tråd där du ska ta över lånen på den befintliga?

• Anonym (Hur)
    Anonym (Så här) skrev 2018-03-01 19:49:15 följande:

Det är nya tider. Man kan aldrig behålla ett gammalt lån och lägga det på en ny bostad. Om värdet på lägenheten är 3000000 behöver du lägga in skatt på vinsten också. Har du räknat på det? Vad hade babkmannen för anledning?

Det vet jag, vi har redan räknat på skatten så detta är summorna vi har exklusive skatt.
  • Anonym (Hur)
    Anonym (Så här) skrev 2018-03-01 19:49:15 följande:

Anledningen va att det saknas 2000 i månadsinkomst i deras kalkyl. Så skumt med tanke på vår höga inkomst och alltid skött betalningar innan plus samma lånebelopp vi söker på som jag har idag.
  • Anonym (Hur)
    Anonym (Charlotte) skrev 2018-03-01 19:49:18 följande:

1. Fråga banken

2. Gå till de andra bankerna-finks ju hur många som helst!

3. Varför ens starta en tråd där svaret är givet...........

Svaret är givet?

Jag ville veta om det verkligen kan neka ett lån med så bra vi lägger in? Jag tänkte om något fel begåtts, hon va en vikarie som höll i vår låneansökan.
  • Anonym (Hur)
    Anonym (A) skrev 2018-03-01 19:55:05 följande:

Spela in ALLA samtal.

Hur gör man det? Och vad skulle det hjälpa i detta fall?
  • Anonym (Så här)
    Anonym (Hur) skrev 2018-03-01 19:52:08 följande:

Anledningen va att det saknas 2000 i månadsinkomst i deras kalkyl. Så skumt med tanke på vår höga inkomst och alltid skött betalningar innan plus samma lånebelopp vi söker på som jag har idag.

Om dina föräldrar skriver sig som delägare i bostaden då?
Svar på tråden Nekad lånelöfte men fattar inte varför