• Wilbo80

18 månader med separationsångest

Hej!

Min son på 18 mån har fått sådan otrolig separationsångest, den känns väldigt extrem. Förstått att det kan komma i den här åldern. Han har ALDRIG haft det förut, nästan så jag undrat även över det.. Pappan har fungerat precis lika bra. Men nu kan jag inte gå nånstans. Hans farmor och farfar har han varit hos 100 ggr och alltid vinkat bara när jag ska gå.. Nu gråter han hysteriskt bara jag närmar mig ytterdörren när vi e hos dom. Jag tog ut hunden snabbt, var borta kanske 7 min och han hade drabbats av panik, gick inte att lugna utan grät hysteriskt tills han nästan kräktes hela tiden tills jag kom tillbaka. Samma om dagarna när vi är iväg och jag går på toaletten, runt ett hörn eller vad som helst.. Hysterisk direkt.

Nu är det så att vi ska få vårt andra barn om ca 1,5 månad och jag oroar mig så för när det är dags för förlossning och vi måste lämna honom :(

Hur ska jag tänka? Ska vi "träna" lite nu innan, eller är det helt dumt och meningslöst nu när han är mitt uppe i detta? Känns grymt att lämna honom helt hysterisk eftersom han ändå inte lugnar sig, blir lixom ingen träning känns det som, utan bara tortyr typ.. Eller är det bara låta han va med oss hela tiden nu och när det är dags blir han så illa tvungen att bli lämnad? Känns bara så grymt att han kommer hastigt bli lämnad utan att ha vant sig (även om han varit hos farmor o farfar 100 ggr så var det nu ett tag sen han va själv där även om vi ibland e där tillsammans flera ggr i veckan)

Snälla tips o råd tack..

• Svar på tråden 18 månader med separationsångest
  • LFF

Hur är det om ni vänder på det, att sonen lämnar er/dig istället för att du lämnar sonen? Att om den som ska ta hand om sonen går iväg med sonen och du lämnas kvar?

Tex: När farmor och farfar ska ha sonen så träffas ni ute. Sonen blir jätteglad över att träffa farmor och farfar och de säger "Kom ska vi gå in och göra x, y eller z". Sonen följer glatt med och lämnar dig kvar på platsen.

• LFF

Och hur länge är han ledsen efter att du gått? 5 minuter? 10 minuter? Timmar?

Svar på tråden 18 månader med separationsångest