• Anonym (Beslutsångest deluxe)

Lön studie- och yrkesvägledare/lärare

Hej!

Jag läser just nu till ämneslärare med inriktning mot gymnasiet, men funderar på att byta till studie- och yrkesvägledarutbildningen. Läraryrket känns inte 100% rätt och studie- och yrkesvägledning känns mer och mer passande för mig. Något som jag funderar över, och är helt vilse i, är hur lönerna ser ut i respektive yrke. Lärarlönerna är ju generellt påväg uppåt, men hur ser det egentligen ut i dessa yrkena? Ingångslön? Lön efter några år i yrket? Svårt att få jobb? Finns det någon som jobbar som lärare eller studievägledare som kan tänka sig att dela med sig av sina erfarenheter? :)

• Svar på tråden Lön studie- och yrkesvägledare/lärare
  • Brittan

Jag arbetar som lärare på en gymnasiesärskola. Hade 27 000 som ingångslön när jag började jobba förra året.

Brittan skrev 2018-03-01 22:59:18 följande:

Jag arbetar som lärare på en gymnasiesärskola. Hade 27 000 som ingångslön när jag började jobba förra året.

Tack för svaret! :)

Jobbar du mycket och är stressad? Det är nämligen det som får mig att tveka på yrket då jag är mycket stresskänslig. Vilka ämnen har du och var det svårt att få jobb?
  • Brittan

Jag undervisar i bland annat svenska, matte, religion, naturkunskap, entreprenörskap och hemkunskap. Har totalt 10 ämnen som jag undervisar i.

Jag känner mig inte stressad. Var lätt att få jobb.

• Anonym (Kzgigfktdkgd)

Jag är ämneslärare på gymnasiet med sv/hi. Jag trivs, men ja, det är stressigt. Speciellt med svensklärarbiten, eftersom det är mycket rättning, som tar lång tid. Vi har duktiga och ambitiösa elever på vår skola, och de vill ha mycket feedback och återkoppling. Självklart vill jag ge dem det också, men det är krävande.

Jag har jobbat på skolor med andra typer av elever, som generellt var svagare. Där tar stöd, social stöttning och upprättandet av olika åtgärdsprogram istället mycket tid.