• Anonym (Beslutsångest deluxe)

Lön studie- och yrkesvägledare/lärare

Hej!

Jag läser just nu till ämneslärare med inriktning mot gymnasiet, men funderar på att byta till studie- och yrkesvägledarutbildningen. Läraryrket känns inte 100% rätt och studie- och yrkesvägledning känns mer och mer passande för mig. Något som jag funderar över, och är helt vilse i, är hur lönerna ser ut i respektive yrke. Lärarlönerna är ju generellt påväg uppåt, men hur ser det egentligen ut i dessa yrkena? Ingångslön? Lön efter några år i yrket? Svårt att få jobb? Finns det någon som jobbar som lärare eller studievägledare som kan tänka sig att dela med sig av sina erfarenheter? :)

• Svar på tråden Lön studie- och yrkesvägledare/lärare
  • Brittan

Jag arbetar som lärare på en gymnasiesärskola. Hade 27 000 som ingångslön när jag började jobba förra året.

Brittan skrev 2018-03-01 22:59:18 följande:

Jag arbetar som lärare på en gymnasiesärskola. Hade 27 000 som ingångslön när jag började jobba förra året.

Tack för svaret! :)

Jobbar du mycket och är stressad? Det är nämligen det som får mig att tveka på yrket då jag är mycket stresskänslig. Vilka ämnen har du och var det svårt att få jobb?
  • Brittan

Jag undervisar i bland annat svenska, matte, religion, naturkunskap, entreprenörskap och hemkunskap. Har totalt 10 ämnen som jag undervisar i.

Jag känner mig inte stressad. Var lätt att få jobb.

• Anonym (Kzgigfktdkgd)

Jag är ämneslärare på gymnasiet med sv/hi. Jag trivs, men ja, det är stressigt. Speciellt med svensklärarbiten, eftersom det är mycket rättning, som tar lång tid. Vi har duktiga och ambitiösa elever på vår skola, och de vill ha mycket feedback och återkoppling. Självklart vill jag ge dem det också, men det är krävande.

Jag har jobbat på skolor med andra typer av elever, som generellt var svagare. Där tar stöd, social stöttning och upprättandet av olika åtgärdsprogram istället mycket tid.

Läraryrket är kul, men man ska vara beredd på att det är krävande. Jag tjänar 32 000 kr efter 10 år.

• Anonym (ppp)
    Anonym (Beslutsångest deluxe) skrev 2018-03-01 23:24:36 följande:
    Tack för svaret! :)

Jobbar du mycket och är stressad? Det är nämligen det som får mig att tveka på yrket då jag är mycket stresskänslig. Vilka ämnen har du och var det svårt att få jobb?
    Det är så otroligt olika beroende på vilken skola man arbetar på. Hur upplägget är med timmar (friskolor lägger på en hel del mer undervisningstimmar än kommunala, i alla fall i min kommun), hur mycket elevtid man har, hur arbetslaget fungerar, hur ens chef fungerar. Samma typ av tjänst på papperet kan kännas väldigt olika i praktiken så det är svårt att svara på.

Om du vet att du är mycket stresskänslig så skulle jag nog faktisk säga att det kommer bli tufft att vara lärare, så där rent generellt. Sedan kan man kanske välja att inte arbeta heltid, eller att man söker ett tjänst på en liten skola där det är lite lugnare än på en jättestor (själv arbetar jag på en skola med ca 1500 elever, det är fullt ös och händer mycket precis hela tiden) 
  • Anonym (4-6)

Jag jobbar som 4-6 lärare, i sju ämnen. Fick 30 000 kr i lön som ny-exad, i mellanstor, generellt dålig skolkommun (hamnar långt ner på listan). I Stockholm och andra större städer ser det bättre ut! 
    Väljer du "rätt" typ av lärare är bristen stor och då kan man lättare förhandla upp lönen. Löneutvecklingen som lärare är kass. Det krävs i princip karriärtjänster (ex. förstelärare) för att komma upp i lön när man väl fått ett jobb. 
    Det är stressigt, men så är jag ny i yrket också. 

• Anonym (slöjd)

jag är precis nyexad slöjdlärare och fick 38k i ingångslön - alla i klassen fick det vad jag vet. Jobbar i Stockholm

Tack för alla svar!

De ämnen som jag funderar på är ganska tunga, vilket sätter igång några varningsklockor nu när jag läser era kommentarer. Jag känner mig själv ganska bra och är rädd för att jag kommer arbeta mig själv in i väggen, samtidigt så känner jag lite av en sorg då jag alltid sett mig själv som en lärare. Det får nog bli att jag ansöker till studie- och yrkesvägledarutbildningen och hoppas på att stressnivån är lägre, samt att lönerna inte skiljer sig allt för mycket neråt i jämförelse med lärarlönerna. Det är ändå ett jobb som har varit mitt andrahandsval efter ämneslärare och som ligger mig varmt om hjärtat. Någon som vet vad studie- och yrkesvägledarna tjänar på er skola? Eller rent generellt?

• Anonym (sandra)
    Anonym (slöjd) skrev 2018-03-02 10:55:40 följande:
    jag är precis nyexad slöjdlärare och fick 38k i ingångslön - alla i klassen fick det vad jag vet. Jobbar i Stockholm
    Hur känns det att undervisa i det mest onödiga ämnet? 
  • Anonym (SYV)

Jag är studie- och yrkesvägledare. Arbetar på gymnasiet, fick 30000 som ingångslön hösten 2015 & nu ligger jag på 32300 och ska ha lönesamtal under våren.

Har arbetat på samma arbetsplats hela tiden, periodvis är det stressigt, men det kanske är för att jag har hand om betyg, betygskataloger, examens- & studiebevis i slutet av läsåret samt inläsning av nya elever vid läsårsstart.

Däremot älskar jag mitt jobb & skulle inte vilja byta :)

• Brittan

Jag arbetar på en liten skola med cirka 175 elever. Det är mysigt och suverän personal och elever.

• Anonym (Vicky)

Engelsklärare gymnasiet.

2012 fick jag 22300 i ingångslön i kommun i norra Sverige.

2013 fick jag 23600 i kommun i mellersta Sverige. Denna lön hann öka till 30000 innan jag nu bytte till grannkommunen och fick 34000.

• Emy88

Jobbar som matte och NO-lärare. Ingångslön för 6 år sedan 24400 kr, nu är jag uppe på 40500 kr. Men otroligt stressigt, kommer lämna yrket.

• Anonym (Speciallärare)
    Emy88 skrev 2018-03-03 07:57:01 följande:

Jobbar som matte och NO-lärare. Ingångslön för 6 år sedan 24400 kr, nu är jag uppe på 40500 kr. Men otroligt stressigt, kommer lämna yrket.

Antar att du är företrädare med den lönen?
  • Anonym (Speciallärare)

2006 började jag som lärare. Då hade jag 19 500 kr i lön. Nu har jag precis fått en speciallärartjänst, tar examen i sommar och har en lön på 38 000

Svar på tråden Lön studie- och yrkesvägledare/lärare