• Anonym191

    Vad är fel??

    Min dotter är 10 dagar gammal idag, föddes med planerat kejsarsnitt. Mjölken rann till efter 3 dagar och sedan dess har det kommit mängder, måste byta bh flera gånger om dagen för det läcker igenom både amningsinlägg och bh. På grund av smärtan vid amningen så använder jag amningsnapp, och jag ser att den fylls upp ordentligt och dottern har mjölk i hela ansiktet när hon drar bort huvudet.

    Men ändå känns det som att hon aldrig blir mätt?!

    Ibland kan hon äta i ca 30 min och sedan sova i 3-4h i sträck helt utslagen ungefär. Men allt mer ofta nu så vill hon äta var 20:e minut ungefär..

    Inatt så åt hon vid ca 22, sov till 01:30 - åt i 30 min och somnade om till 04:30 och sedan har jag suttit och ammat från 04:30 till nu 09:30 med endast små pauser på ca 10 min då hon blir så arg. Hon äter väl i cirka 30 min i sträck, drar bort huvudet och somnar, så då knäpper jag bh-n och försöker somna själv, 10 min senare så skriker hon och inget annat än amning får henne att lugna sig. Man skulle kunna tro att hon bara vill snutta, men när hon får bröstet igen så äter hon i 30 min till och upprepar samma sak igen.

    Finns det inte tillräckligt med mat eller vad kan problemet vara? Börjar tröttna lite på att sitta uppe i soffan hela nätterna nu.. är sååå trött. Någon som vet?

  • Svar på tråden Vad är fel??
  • Mittiprick

    Börjar tröttna? Det har precis börjar kära du

    Bebisar som är så små behöver närhet, ofta och mycket. Och när dom har ont i magen eller är oroliga så vill dom amma. Och det är precis det man ska göra! Prova att ge magmassage så kanske hon kommer till ro lättare.

    Ju mer tarmarna utvecklas desto snabbare och mer kan dom äta. Och ju äldre bebisen blir desto oftare och längre kommer hon vara vaken.


    Tells it the way it is.
  • Waddafukz

    Liggamma så kan du sova medans bebis ammar. Och ja det är fullt normalt och hon får den mjölk hon behöver:) läser du inte alla broschyrer och böcker man får från mvc och bvc?

  • Hjoso

    Låter helt normalt! De första 2 månaderna är tuffa när man får en liten. Både när det gäller mat, sömn och annat. Det blir bättre! ?? Sen kommer ni synka varandra bättre och hitta sätt som fungerar för er båda. Men som någon annan skrev, prova liggamma(har verkligen räddat mig!) tillslut ammar man nästan i sömnen på nätterna. Jag tyckte det var lite trixigt stt få till i början när de var som minst, men sen gav det med sig. Nu med andra barnet har jag ju lite mer flexibla bröst, så då löste vi det snabbare ????

    Lycka till!

  • Hjoso

    Ska också tillägga att amning är så mycket mer än mat. Det är närhet, trygghet, tröst etc. tänk att den här lilla har varit i din mage under hela sin existens, så nära som man kan komma. Tänk då vilken trygghet det ger att få ligga nära igen och känna samma smak, lukt och ljud från dig som hon är van vid. I början är det intensivt, men tänk att det inte är så konstigt egentligen ?? Snart har hon vant sig också!

  • JLU

    Stackare, första tiden kan vara tungt och efter bara 10 dagar sedan kejsarsnitt behöver din kropp förstås fortfarande läka.

    Eftersom amningen är igång och du verkar ha mycket mjölk så kanske du kan testa att pumpa ut?

    Förstår att det känns hemskt när du hör din lilla flicka skrika efter dig men en liten stund i en annan trygg famn tål de. Mata sedan ocb bums i säng så kanske du får sova åtminstone nån timme. Jag vet att många säger att man ska passa sig för flaskan som lätt kan konkurrera ut bröstet. Jag använder med amningsnapp. Och varken lilltösen eller storebror har gjort något större skillnad på flasknappen och amningsnappen så här har det gått bra men du bör förstås ta dig en funderare på hur viktigt det är för dig.

    Testa liggamning med! Helt underbart när det fungerar, jag har själv inte fått det att funka förrän de är lite större. Men många kan ju från dag 1.

    Kampa på, det blir bättre!

  • Anonym191
    JLU skrev 2018-03-04 08:12:03 följande:

    Stackare, första tiden kan vara tungt och efter bara 10 dagar sedan kejsarsnitt behöver din kropp förstås fortfarande läka.

    Eftersom amningen är igång och du verkar ha mycket mjölk så kanske du kan testa att pumpa ut?

    Förstår att det känns hemskt när du hör din lilla flicka skrika efter dig men en liten stund i en annan trygg famn tål de. Mata sedan ocb bums i säng så kanske du får sova åtminstone nån timme. Jag vet att många säger att man ska passa sig för flaskan som lätt kan konkurrera ut bröstet. Jag använder med amningsnapp. Och varken lilltösen eller storebror har gjort något större skillnad på flasknappen och amningsnappen så här har det gått bra men du bör förstås ta dig en funderare på hur viktigt det är för dig.

    Testa liggamning med! Helt underbart när det fungerar, jag har själv inte fått det att funka förrän de är lite större. Men många kan ju från dag 1.

    Kampa på, det blir bättre!


    Tack för bra svar!

    Som tur är så har jag haft en relativt bra läkning av snittet, men självklart påverkas kroppen fortfarande tyvärr..

    Tyvärr, trots att det inte verkar vara några problem med mjölkproduktionen, så kommer nästintill ingenting när jag försöker pumpa. EN gång fick jag ihop 30ml (efter ca 30 min och med sjukt ömma bröst som följd), men det lyckades jag självklart spilla ut på golvet och sen dess kommer enbart några droppar

    Då lillan endast sover på mitt bröst för tillfället så försöker jag mata på kvällen runt 23 och då försöka sova när hon däckat efter maten vilket ibland kan bli ett par timmar iaf. Sen brukar hon vakna ca 01:30, äter, vaknar 03:30, äter och sedan kan man sitta vaken resten av natten/morgonen eftersom hon inte blir nöjd. Det beror alltså lite på vilken tid på dygnet det är..

    Har faktiskt börjat ge lite ersättning på natten (byta ut ett mål) just för att få sova lite. Efter ersättning kan hon nämligen vara nöjd och sova i allt från 1-5 timmar innan hon vill äta igen. Amningen verkar inte störas än så länge utan hon tar både amningsnappen och flasknappen lika bra som tur är.

    För mig är amningen absolut inte liv eller död så att säga, har sagt från början att funkar det inte så är det så! Planerar inte att ge upp helt riktigt än, för det är ju mysigt osv. Men jag vill inte behöva sitta helt sömnlös och må dåligt ?bara? för amningens skull, jag vill kunna vara en glad och bra partner och mamma samtidigt som mitt barn bli mätt

    Liggamning funkar ibland, vissa gånger äter hon jättebra och fattar precis, blir nöjd efter 30 min ungefär, men vissa gånger verkar hon inte alls fatta poängen och får inte rätt grepp, hetsar och skriker tills jag ger upp även fast hon ligger precis likadant som den gången det funkade ett par timmar tidigare..
Svar på tråden Vad är fel??