• Anonym (Avundsjuk)

Avundsjuk kompis

Jag tror att en tjejkompis till mig är avundsjuk på mitt liv och hur jag lever. Hon kommer ganska ofta med nedlåtande kommentarer med en viss glimt i ögat (enligt henne själv, men jag tolkar det på ett annat sätt)

Jag brukar fylla mina läppar nångång om året, om ens det och när jag hade gjort det kallade hon mig anka och skakade på huvudet. Mina läppar var knappast stora. Samma sak när jag hade gjort fransförlängning, då frågade hon om jag kunde flyga med dom. Hon själv gör sina fransar ibland. När jag gjort nagelförlängning har hon kommenterat ?Ja dom med mycket pengar dom kan dom!?

Just nu är jag mammaledig och detta kommenterade hon även under tiden jag var gravid, då frågade hon mig varför jag inte fixar i hemmet varje dag. Alltså, städar, diskar, tvättar osv. Då kan hon säga Vad är du för hemmafru? Latar dig hela dagarna? Stackars din sambo.

För det första är jag ingen hemmafru och för det andra så gör jag allt det som hon påstår att jag inte gör. Inte varje dag, för jag har ett liv utanför hemmet. Mitt liv går inte ut på att göra hushållssysslor.

Min sambo tog dottern en natt för några dagar sen och även morgonen med henne så jag fick sova ut. Då kommenterade hon inlägget så alla kan se Bortskämd? #ungochbortskämd

Fyra månader innan jag blev gravid blev jag av med mitt jobb pga min epilepsi. Jag blev så ledsen och deprimerad pga det då jag stortrivdes och älskade mina kollegor. Som ett plåster på såret bjöd min mamma mig på en shoppingrunda för att pigga upp mig lite och då sa avundsjuka kompisens sambo Du kanske ska spara dom pengarna för du kommer få den lägsta mammapenningen!

Då kände jag bara Att vad fan vet du om det? Han hade helt fel, jag fick den högsta man kan få eller vad man säger, den jag hade rätt till. Jag hade en fejd med FK som försökte ge mig lägsta men jag stred ärendet och bevisade mina rättigheter och fick då rätt. Då blev han tyst.

Hon kom inte på min babyshower och jag och sambon blev inte inbjudna på hennes dotters 1års kalas. Hennes dotter och jag fyller samma datum och det gillar hon inte. Själva ordnade vi en överraskningsfest åt henne året innan när hon fyllde år.

Jag fattar helt ärligt inte vad hon vill få ut av alla hennes kommentarer. Är hon avundsjuk? Störd? Ja. Jag vet inte.

Vad tror ni? Har ni råkat ut för något liknande?

• Svar på tråden Avundsjuk kompis
  • Anonym (MS)

Varför hon är som hon är kan ingen här svara på. Kan finnas massor med olika anledningar. Men egentligen spelar det väl ingen roll, hon ör ju uppenbarligen en kass vän som inte verkar särskilt trevlig att ha och göra med. Släpp henne och umgås med andra vänner istället, alt. försök lära känma andra om du inte redan har andra vänner.

• Anonym (Enna)

Jag skulle inte råka ut för något liknande eftersom jag skulle bryta med någon som beter sig så. Satt ner foten vid första elaka kommentaren, hade det hänt igen hade det varit hejdå till den vännen.

Så... varför är du vän med henne?

• Kurlie

En sån person hade jag omedelbart avlägsnat från min bekantskapskrets. Ja, hon är avundsjuk, hennes sambo också tydligen och hon verkar inte önska dig något gott utan tvärtom. Välj vilka du omger dig med, det påverkar hela dig, din energi och ditt humör.

• Anonym (Avundsjuk)
    Anonym (Enna) skrev 2018-03-02 11:19:25 följande:

Jag skulle inte råka ut för något liknande eftersom jag skulle bryta med någon som beter sig så. Satt ner foten vid första elaka kommentaren, hade det hänt igen hade det varit hejdå till den vännen.

Så... varför är du vän med henne?

Jag vet faktiskt inte. Vi träffas inte speciellt ofta längre, men jag vet ändå inte varför hon är kvar. Ibland har jag svårt att säga ifrån. Tror det stora problemet ligger i att sambon är vän med hennes sambo. dom har känt varandra sen en lång tid tillbaka, innan sambon träffade mig.
  • Anonym (Stör sig)

Hon stör sig på dig och till detta kan du förhålla dig på två sätt:

1. Försöka ändra dig så hon inte längre stör sig.

2. Inte ändra dig.

Väljer du alternativ 2 kan du välja olika vägar:

1. Ignorera kommentarer

2. Be henne hålla inne sina kommentarer

3. Sluta umgås med henne

• Bestemor

Sätt henne på begränsade på facebook och undvik henne.

Hon kan absolut inte kallas vän.

Hon verkar inte må så bra, så försök träffa henne så lite som möjligt, om du måste göra det så berätta ingenting för henne.

• Anonym (kompis?)

Jag vet inte vad du har för definition av kompis, men för mig låter hon inte som en kompis.

Ja, hon kanske är avundsjuk på dig eller stör sig på nåt annat sätt på dig. Men ni behöver väl inte umgås om ni inte trivs tillsammans? Du behöver ju inte säga nåt till henne, bara glesa ut kontakten, strunta i hennes kommentarer i sociala medier, och lev vidare med människor som du gillar och som gillar dig!

• Anonym (Kelly)

Ta bort henne från sociala medier helt och hållet säg upp bekantskapen helt.

Eller ifrågasätt hennes kommentarer. Varför hon beter sig så?

Vad hon får ut av att vara ful i munnen mot dig?

• Anonym (Går bort)

Det låter precis som min kusin och lite som mina föräldrar. Folk på jobbet, En sån kompis hade jag valt bort.

Några nya bekanta har betett sig så och det var ista gången jag pratade med dom.

Jag själv är så mån om att lyfta andra, uppmärksamma det just dom är bra på/trivs med/gillar osv så jag tar inte att bli sänkt av en missunnsam person.

• Anonym (R)

En olycklig människa med låg självkänsla och definitivt avundsjuk på dig.

Rensa bort ogräset så du kan se solrosorna !!

Svar på tråden Avundsjuk kompis