• Anonym (Jag igen)

Kan INFLAMMATION ge svullna lymfkörtlar?

Okej, hjälp mig nu. Har en tråd om mina problem med knölar i ljumsken. Men en bättre rubrik ger kanske svar på denna fråga.

Enligt läkaren har jag bursit i höften. En inflammation. Och det är därför jag har ont i höften och ljumsken.

Men läkaren sa att lymfkörtlarna svällde pga infektion inte inflammation. Och Snabbsänkan var normal. Hon pratade väldigt knagglig svenska så jag hade svårt att riktigt förstå allt hon sa tyvärr.

Så någon kunnig?

Kan en inflammation ge förstorade lymfkörtlar?

• Svar på tråden Kan INFLAMMATION ge svullna lymfkörtlar?
  • SskSabina86

Hej! En inflammation är kroppens svar (symtom) på en infektion. Svullna lymfkörtlar kan du få när ditt immunförsvar är aktiverat och det blir det både av en infektion och en inflammation. 

• Harvester
    SskSabina86 skrev 2018-03-02 16:01:53 följande:

Hej! En inflammation är kroppens svar (symtom) på en infektion. Svullna lymfkörtlar kan du få när ditt immunförsvar är aktiverat och det blir det både av en infektion och en inflammation. 

Eftersom en infektion (virus, bakterier, svamp) ger en inflammation :)
  • Anonym (Jag igen)

Okej! Men jag har ingen infektion säger läkaren eftersom Snabbsänkan var låg och normal. Då kan jag alltså i te heller ha en inflammation? Eller?

• Anonym (Läkare)

Inflammation är kroppens svar på vävnadsskada, och EN av orsakerna är infektion (alltså med ex. bakterier eller virus). Inflammation, både orsakad av infektion och av andra orsaker, kan ge svullna lymfkörtlar och stegrad snabbsänka (CRP). CRP hänger dock ihop med mängden inflammerad/infekterad vävnad och ex. en infektion i ett litet sår eller en lokal inflammation i en muskelsena ger normalt INTE stegrar CRP. Dock skulle jag inte tro att trokanterbursit ger svullna lymfkörtlar i ljumsken, det har jag aldrig träffat på. (Ont i ljumsken behöver dock inte alls bero på lymfkörtelsvullnad, känner du några förstorade körtlar?)

• Anonym (Jag igen)
    Anonym (Läkare) skrev 2018-03-03 07:19:44 följande:

Inflammation är kroppens svar på vävnadsskada, och EN av orsakerna är infektion (alltså med ex. bakterier eller virus). Inflammation, både orsakad av infektion och av andra orsaker, kan ge svullna lymfkörtlar och stegrad snabbsänka (CRP). CRP hänger dock ihop med mängden inflammerad/infekterad vävnad och ex. en infektion i ett litet sår eller en lokal inflammation i en muskelsena ger normalt INTE stegrar CRP. Dock skulle jag inte tro att trokanterbursit ger svullna lymfkörtlar i ljumsken, det har jag aldrig träffat på. (Ont i ljumsken behöver dock inte alls bero på lymfkörtelsvullnad, känner du några förstorade körtlar?)

Jag har tre lymfkörtlar i ljumsken som ligger nära ytan och är enligt mig ca 1 cm i diameter. Läkaren kunde dock inte avgöra storleken och skrev remiss för ultraljud.

Rädd som fan att det är cancer.

Har ont i höften och ljumsken.
  • Anonym (Jag igen)

Smärtan eller ömheten sitter i höger höft, höger ljumske. Känner även svagt i lår, vaden och tårna. Allt på höger sida. Och det är på höger sida lymfkörtlarna känns. Det är minst tre stycken som syns utan att man behöverkänba där. De är ca 1 cm diameter. Men känner man ligger det betydligt flera därunder.

• Anonym (Jag med)
    Anonym (Jag igen) skrev 2018-03-03 11:23:24 följande:

Smärtan eller ömheten sitter i höger höft, höger ljumske. Känner även svagt i lår, vaden och tårna. Allt på höger sida. Och det är på höger sida lymfkörtlarna känns. Det är minst tre stycken som syns utan att man behöverkänba där. De är ca 1 cm diameter. Men känner man ligger det betydligt flera därunder.

Har lika en dov värk i höften och lymfkörtlar är synliga, innan var det bara en och varit så senaste året nu är det fler man ser.... jag var till läkaren för ett år sen som kände å sa att det inte var ngn fara men inget mer gjordes.....jag har nu dödsångest å tror jag har spridd cancer....har nyligen med fått grymt ont i ryggen på ett ställe jag aldrig haft ont innan samt mitt ena knä, samt fler synliga å kännbara körtlar på höger sida......ska ringa å boka tid på annan vc nu å inte gå därifrån förrän dom gett mig remiss på att ta prov från körtlarna...har ont överallt nu känns det som å känner mig andfådd för minsta lilla...
  • Anonym (Jag igen)
    Anonym (Jag med) skrev 2018-03-05 18:54:10 följande:

Har lika en dov värk i höften och lymfkörtlar är synliga, innan var det bara en och varit så senaste året nu är det fler man ser.... jag var till läkaren för ett år sen som kände å sa att det inte var ngn fara men inget mer gjordes.....jag har nu dödsångest å tror jag har spridd cancer....har nyligen med fått grymt ont i ryggen på ett ställe jag aldrig haft ont innan samt mitt ena knä, samt fler synliga å kännbara körtlar på höger sida......ska ringa å boka tid på annan vc nu å inte gå därifrån förrän dom gett mig remiss på att ta prov från körtlarna...har ont överallt nu känns det som å känner mig andfådd för minsta lilla...

Hoppas du får hjälp!
  • Anonym (Jag igen)

Smärtan i ljumske och höft är hemsk. Och lymfkörtlarna är större

• Anonym (CC)
    Anonym (Jag igen) skrev 2018-03-03 11:23:24 följande:

Hur har det gått för dig fått nåt svar på dina smärtor? Jag har liknande problem men får ingen direkt hjälp på VC...
  • Anonym (Pia)

Ja. Men troligtvis är det en infektion bakom som orsakar inflammationen. Andra symtom? Smärta, psykiska besvär? Problem med ben/fötter i övrigt? Hudproblem/märken? Kan vara den mycket vanliga men förbisedda bartonellainfektionen.

• Anonym (Siv)

Vid svullna lymfkörtlar som inte ger med sig bör alltid Hodgins lymfom uteslutas.

Svar på tråden Kan INFLAMMATION ge svullna lymfkörtlar?