• Anonym (SåradTs)

Duger inte som jag är åt min sambo..

Jag duger inte som jag är åt min sambo. Jag vet faktiskt överhuvudtaget inte varför han ens valt att leva tillsammans med mig för jag är uppenbart inte det han vill ha. Han säger att han älskar mig men han visar det aldrig och det är bara så som han är, men han kan aldrig svara på varför han älskar mig, vad han älskar MED mig, vad jag är bra på och vad mina intressen är. Han gissar bara på det senaste trots att vi varit ett par i 6 år samt att jag kan redogöra för honom flera saker i varje kategori.

Han har alltid också försökt ändra på mig, till vad jag anser är en kopia på hans tidigare flickvänner. En av dessa var han ihop med i 8 år och sen valde han att lämna henne. Innan henne var han tillsammans med en tjej i 2 år sedan var hon otrogen och det tog slut.

Men dessa tjejer är båda två väldigt aktiva, gillar fart och fläkt och är kreativa och vackra. Den ena tävlar i enduro och folkrace och den andra som han levde tillsammans med i 8 år delar i princip alla hans intressen såsom skidåkning, motorer, bergsklättring och inlines och så driver hon ett eget företag där hon tillverkar smycken och säljer. Väldigt kreativ och otroligt vacker.

Han brukar ibland försöka få mig att börja med t.ex crosskörning (skulle aldrig våga), bergsklättring, inlines (enligt han är det superbra träning), längdskidor (för det är så tråkigt att inte utföra någon aktivitet på vintern), att jag ska hitta en hobby och börja sälja vid sidan av mitt jobb, typ smycken var hans förslag.. Han ska alltid försöka göra mig till någon jag inte är och jag får sån enorm prestationsångest av detta och känner mig så dålig och tråkig... Han ser inte heller mina intressen alls, gillar att laga mat (Men det ska ju ändå göras enligt han), jag gillar att springa/styrketräna (tråkigaste som finns enligt han och crosskörning är den tuffaste träningen av alla), jag gillar att läsa böcker (det gör han narr av ibland och kan säga "varför läser man ens"), jag gillar att baka (Men hans ex bakade alltid eget bröd och det är det ENDA han pratar om i bakväg..)..

Vet inte egentligen vad jag ville säga med detta.. har tagit upp det flera gånger och han säger att det inte är så som jag tror men det känns så jobbigt varje gång han pratar om något som dom gjorde (han utelämnar dock personen men jag vet ju vad deras intressen var).

Har världens sämsta självkänsla också men det blir ju inte bättre av att han inte ens SER MIG.

• Svar på tråden Duger inte som jag är åt min sambo..
  • Anonym (Anonym)

Jag tror inte han kommer att ändra sig.

Förmodligen är det skador från barndomen / mamma som får honom att inte kunna uppskatta dig.

Kan också vara ett försök att kontrollera dig, att hålla din självkänsla nere, genom att jämföra dig med andra kvinnor (sina ex)

Jag tror att om du väljer att bryta upp (tycker jag du ska göra), sp kommer du att tack sin lyckliga stjärna att vara fri från honom och äntligen må bra!

Det finns andra där ute som väntar på någon som dig.

Du låter som en aktiv och intelligen tjej. Go go girl!

• Anonym (Vet precis!)

Jag hade en gång en sambo som betedde sig nästan exakt likadant. I början, när vi var nykära, så kom ändlösa historier om och jämförelser med alla namngivna ex och när jag blev lite illa berörd låtsades han bli chockad. Bara barn är ju svartsjuka, hur osäker är du egentligen? Men jag var inte svartsjuk, jag tyckte det var ett hänsynslöst beteende och helt oviktig/ointressant information för mig.

Det blev värre med åren (exen byttes efterhand ut mot alla möjliga andra tjejer han kunde jämföra mig med till min nackdel), utan att jag egentligen märkte det: jag hade ju från början lärt mig att min reaktion var fel och fått höra att jag inte skulle vara så känslig. Stängde in allt. Till en dag när jag bara inte orkade längre. Hela kroppen, varje cell, protesterade mot att åka hem. Tog tåget två timmar bort till mina föräldrar efter jobbet, ringde och sa att det är slut. Stannade borta en vecka medan han flyttade ut.

När jag kom hem kunde jag andas igen! Den känslan av frihet..

Nu blev det en lång historia men jag känner igen mig så i vad skriver. Du har rätt till dina känslor och att bli älskad precis som du är! Du verkar vara en fantastisk person. Låt honom inte trycka ner dig, slösa inte din värdefulla tid och din fina person på någon som inte uppskattar dig. Kram!

• Anonym (Kri)

Men vad ser du hos honom då, TS?

• Tecum

Han kör en subtil form av maktutövning mot dig och att vilja förändra dig visar på kontrollbehov. Lämna honom innan han krossar din självkänsla helt.

• Anonym (Rasmus)

Mitt ex höll på så. Försökte ändra på mig. Undrade varför jag sa vissa saker och skapade sig en egen mening trots att jag inte menade så. Väldigt bestämd. Tyckte jag tittade på andra tjejer när jag i själva verket har lätt att bara frysa med blicken eftersom jag tänker så mycket. Hon högg på minsta lilla. Det tog slut när jag upptäckte henne skriva sexuellt innehåll till en kollega.

Så där fick man vad hon gick och var rädd för... eller något.

Fly!

• Anonym (Rasmus)

Mitt ex höll på så. Försökte ändra på mig. Undrade varför jag sa vissa saker och skapade sig en egen mening trots att jag inte menade så. Väldigt bestämd. Tyckte jag tittade på andra tjejer när jag i själva verket har lätt att bara frysa med blicken eftersom jag tänker så mycket. Hon högg på minsta lilla. Det tog slut när jag upptäckte henne skriva sexuellt innehåll till en kollega.

Så där fick man vad hon gick och var rädd för... eller något.

Fly!

• Anonym (K)

Du är en placeholder kanske. Du duger tills han hittar någon han verkligen vill ha.

Många människor vill inte vara själva och tar hellre någon som bara duger...

• Anonym (K)

Din killes favoritsång?

• Anonym (SåradTs)
    Anonym (Kri) skrev 2018-03-03 11:12:51 följande:

Men vad ser du hos honom då, TS?

I övrigt är han en bra, lugn och snäll kille. Och så har vi ett barn ihop.
  • Anonym (SåradTs)
    Anonym (K) skrev 2018-03-03 12:44:40 följande:

Du är en placeholder kanske. Du duger tills han hittar någon han verkligen vill ha.

Många människor vill inte vara själva och tar hellre någon som bara duger...

Har funderat på om jag är en sån.. eller att det bara råkade bli så att han blev fast med mig. Vi fick barn för 2 år sedan, inte planerat men ändå välkommet såklart. Men det är inte direkt så att vår kärlek till varann blev djupare utan den har förflyttats till sonen.
Svar på tråden Duger inte som jag är åt min sambo..