• Anonym (Otrogen)

Sambo otrogen i 3 år

Har fått reda på att min sambo varit otrogen i 3 år. Vårt förhållande har väl inte varit det bästa men det har gått upp och ner. Vi är båda skilda och har barn med våra ex. Familjelivet fungerar bra och våra barn trivs jättebra ihop. Han säger att han inte träffat den här tjejen ofta men att de haft mkt mess kontakt. Det som gör ont är att han har ljugit för mig så länge och inte ens nu vill han berätta allt för han vill inte att det tar slut mellan oss.

Men det känns som om jag lever en lögn.

Innan vi blev sambo var vårt förhållande lite on/off och nu som sambo i några år har vi ju haft en del problem och för ett tag sedan diskuterade vi separation. Våra barn skulle bli jätteledsna om detta hände. Jag vet inte vad jag ska göra. Vårt sexliv har aldrig varit speciellt bra och ibland får jag en känsla av att han inte är attraherad av mig. Annars finns det mkt som fungerar mellan oss.

Kan han verkligen älska mig? Han säger ju att han vill att vi Ska fortsätta vara tillsammans.

Jag är ju orolig för att han ska börja träffa henne igen för en affär som håller i 3 år kan ju inte vara utan äkta känslor. Men varför lämnar han inte mig för henne då? Jag är så förvirrad!

• Svar på tråden Sambo otrogen i 3 år
  • Anonym (kompisar)

Det kan ju vara så att de är goda kompisar som ligger nån gång ibland. Han har henne att snacka med kanske?

• Anonym (Kaj)

Han har bara sex med henne.

Han kommer aldrig aluta träffa henne.

Han kommer dölja att han träffar henne bättre i fortsättningen.

Du har bara två val; acceptera att han aldrig kommer vara trogen och lev med honom eller lämna och lev med en riktig man.

• Anonym (BM)
    Anonym (Otrogen) skrev 2018-03-03 13:02:47 följande:

Men varför lämnar han inte mig för henne då? Jag är så förvirrad!

Kanske samma anledning som dig?
    Barnen skulle bli ledsna, allt stök som en separation innebär med att hitta nytt boende, reda upp gemensamma lån osv? Tryggheten gör att man stannar kvar. Det blir enklast.
    Spänning kan man söka utanför relationen, uppenbarligen.
    :/ 

.
  • Anonym (Otrogen)

Men hur länge kan ett sånt här förhållande hålla? Håller det i längden när han har varit otrogen och tydligen inte har allt han önskar sig hemma? Det kanske bara är en tidsfråga innan han började sakna henne och träffa henne igen? Han var inte ens den som berättade för mig så han hade väl fortsatt ljuga! Detta gör mig så förbannad!

Och hur länge kan man hålla ihop för barnen?

• Anonym (man)
    Anonym (Otrogen) skrev 2018-03-03 16:47:45 följande:

Men hur länge kan ett sånt här förhållande hålla? Håller det i längden när han har varit otrogen och tydligen inte har allt han önskar sig hemma? Det kanske bara är en tidsfråga innan han började sakna henne och träffa henne igen? Han var inte ens den som berättade för mig så han hade väl fortsatt ljuga! Detta gör mig så förbannad!

Och hur länge kan man hålla ihop för barnen?

1) Varför han inte lämnar dig för henne?

För att han ha båda två.

2) Hur länge ett sånt här förhållande kan hålla?

Så länge du tillåter det.

3) Är det bara en tidsfråga innan han börjar sakna henne igen?

Nej, det gör han redan nu. Skulle han kunna så skulle han fortsätta äta kakan och ha den kvar. Det handlar inte om vad han vill det vet du redan. Det handlar om vad han kan göra. Eller vad han tror att han kan komma undan med.

4) Hur länge kan man hålla ihop för barnen?

Hur länge som helst, det beror hur länge föräldrarna kan intala sig själva att det är en bra idé att leva i ett dött och destruktivt förhållande för barnens skull. Ofta skyller de sin egen osäkerhet och rädsla för att bryta upp på barnen.
  • Anonym (Otrogen)

Jag förstår att mkt hänger på mig här. Jag vill att vi ska leva ett normalt liv. Frågan är om det går? Kan han vara mig trogen? Jag förstår att ni inte kan svara på mina frågor men har någon erfarenhet? Kan han bara ändras och leva med mig efter ett 3 års förhållande med henne?

• Anonym (man)
    Anonym (Otrogen) skrev 2018-03-03 17:43:15 följande:

Jag förstår att mkt hänger på mig här. Jag vill att vi ska leva ett normalt liv. Frågan är om det går? Kan han vara mig trogen? Jag förstår att ni inte kan svara på mina frågor men har någon erfarenhet? Kan han bara ändras och leva med mig efter ett 3 års förhållande med henne?

Jag tror att det snarare beror på hur duktig du är på att ljuga för sig själv och hur bra du klarar av att se verkligheten.

Såhär ser verkligheten ut baserat på det du beskrivit:

Du lever i ett struligt av och på förhållande med en man som svikit dig och ljugit för dig, som du inte kan lita på. Som inte hade någon som helst avsikt att sluta med det om han inte blivit påkommen.

Såhär är verkligheten som du vill att den ska vara:

Du lever i ett struligt förhållande men som skulle kunna bli bra. Med en man som även om han svikit dig och era barn och inte går att lita på skulle kunna bli en bra partner och far OM du bara kunde göra om honom till en ärlig man som sätter dig och era barn före egna nöjen. Om man bara kan bortse ifrån hans uppenbara brister så skulle ju allt kunna bli så bra.

Facit på vilken slags partner du lever med har du genom hur han agerat. Resten handlar mer om önsketänkande och hopp om att han kanske möjligen skulle kunna bli något annat än det han visat sig vara.
  • Anonym (Kaj)
    Anonym (Otrogen) skrev 2018-03-03 17:43:15 följande:

Han kommer aldrig lämna dig. Han kommer aldrig lämna henne. Varför skulle han? Det finns inte många kvinnor som accepterar otrohet. Han kommer alltid vara med henne samtidigt. Du vill ha kvar honom. Då får du acceptera att han är otrogen.

Vad funderar du ens över? Han kommer aldrig vara trogen.
  • Anonym (A)
    Anonym (Kaj) skrev 2018-03-03 14:02:58 följande:

Han har bara sex med henne.

Han kommer aldrig aluta träffa henne.

Han kommer dölja att han träffar henne bättre i fortsättningen.

Du har bara två val; acceptera att han aldrig kommer vara trogen och lev med honom eller lämna och lev med en riktig man.

Just så
  • Anonym (En man)

Jag har svårt att förstå hur man kan svara ts så tvärsäkert att hennes sambo aldrig kommer sluta vara otrogen. Hur vet ni som svarar så att just denna man kommer fortsätta vara otrogen? Ni måste ha begåvats med kristallkula. Själv var jag otrogen ett par år i mitt förra förhållande. Sen slutade jag upp med det. Det är 15 år sen nu. Kommer inte göra om det. Punkt!

• Anonym (man)
    Anonym (En man) skrev 2018-03-03 19:21:06 följande:

Jag har svårt att förstå hur man kan svara ts så tvärsäkert att hennes sambo aldrig kommer sluta vara otrogen. Hur vet ni som svarar så att just denna man kommer fortsätta vara otrogen? Ni måste ha begåvats med kristallkula. Själv var jag otrogen ett par år i mitt förra förhållande. Sen slutade jag upp med det. Det är 15 år sen nu. Kommer inte göra om det. Punkt!

För att det är så det oftast är i praktiken. 
    Har du en egen kristallkula eftersom du är så säker på att du aldrig kommer göra om det?
  • Anonym (En man)
    Anonym (man) skrev 2018-03-03 20:24:58 följande:

För att det är så det oftast är i praktiken. 

Har du en egen kristallkula eftersom du är så säker på att du aldrig kommer göra om det?

Nej, jag har ingen kristallkula. Men det är mer sannolikt att det man tror om sig själv blir sanning än det man tror om andra. I synnerhet om man grundar sina tvärsäkra uttalanden på en mycket kort trådstart om en människa man inte vet ett dugg om.

Att en sak oftast inträffar betyder dessutom inte att den alltid gör det!
  • Anonym (man)
    Anonym (En man) skrev 2018-03-03 20:33:58 följande:
    Nej, jag har ingen kristallkula. Men det är mer sannolikt att det man tror om sig själv blir sanning än det man tror om andra. I synnerhet om man grundar sina tvärsäkra uttalanden på en mycket kort trådstart om en människa man inte vet ett dugg om.

Att en sak oftast inträffar betyder dessutom inte att den alltid gör det!
    Om nio av tio gör om det så är det ju ganska naturligt att utgå ifrån att det förmodligen är så det kommer bli. Varför utgå ifrån undantagen?

Otrohet inträffar inte av sig självt, det inträffar för att någon väljer det. Hur människor väljer beror på många faktorer men några av dem är egoism och hur personen förhåller sig till ärlighet. Såna saker förändras inte över en natt utan är oftast en del av ens personlighet. Sen händer det givetvis att folk lär sig av sina misstag men det är tyvärr ganska sällsynt.
  • Ensombryrsig

TS, först och främst vill jag beklaga att du befinner dig där du gör!
    Det är skit och det kommer vara skit länge.
    Du har blivit sviken på det fulaste sättet du kan bli, i ett förhållande.
    Din sambo har dessutom lyckats krydda till det och gjort det ännu fulare, genom att leva ett dubbelliv i 3 hela år. Han har inte haft ett one-night-stand på fyllan eller för att få sex. Han har haft kakan och ätit den, helt på din bekostnad.
    Sveket är totalt!

Du ville höra från någon med erfarenhet. Då har du mig.
    Men jag vill bara varna dig för att INTE följa mitt exempel.
    Min situation har gjort mig till en helt annan person än den jag egentligen är.
    Jag kan dela med mig av min erfarenhet, så kan du se vad som händer om du låter det gå för långt och inte gör något åt det.

Min fru har inlett ett förhållande med sitt ex. Två gånger.
    Den senaste gången varade det i 3,5 år innan jag upptäckte det.
    Den enda skillnaden mellan din och min situation, skulle jag tro är att min fru påstår att de inte träffats fysiskt (vilket jag inte tror på men har inga riktiga bevis för motsatsen heller).

Där finns många frågor som jag har fått jobba med. Svaren i mitt huvud varierar nåt överjävligt men frågorna ställer saker på sin spets.

1. Varken du. jag eller någon annan, kan eller komma kunna sia om framtiden.
    Huruvida din sambo kommer vara trogen dig från och med nu, vet ingen.
    Rimligheten är tyvärr väldigt låg, tyvärr. För om han så lättvindigt och utan samvete, har kunnat föra dig bakom ljuset i 3 år (!!!) vad är det som säger att han plötsligt förstått nu att det är fel? Det ligger något i honom som säger att det är ok att göra som han gjort, för att han vill det och tycker att han förtjänar det.
    Han är en egoist.

2. Om han har kunnat dölja och ljuga om detta så länge, vad är det då som säger att något av det han säger nu och framöver, är sanningen? Detta kan du inte heller sia om men rimligt känner du själv att det är?

3. Är en människa med de egenskaper som din sambo besitter, någon du föreställer dig att du skulle leva med i resten av ditt liv? Är det så drömkillen  ser ut när du fantiserar? Om du kunde dra tillbaka tiden till när du träffade honom, fick veta att nåt sånt här låg för honom, hade du fortsatt träffa honom då eller hade du gått vidare?

4. Barnen. Alltid det svåraste. För mig är det i alla fall det. Hur ska de ta det och må? Kommer det att sarga deras syn på vuxna och på hur förhållanden borde funka? Kommer de att bli ledsna på dig och sambon?
    Utan tvekan! Ungar fångar ALLT! Det behöver du ingen kristallkula till.
    Men fundera på hur de kommer att må i ett förhållande där de vuxna går igenom det ni nu gör, som inte har någon tillit kvar, som är bittra och misstänksamma, där den ena partnern mår dåligt av att vara kvar men är det för att barnen inte ska bli ledsna? Vad tror du att ungarna lär sig av det? Hur tror du att de kommer de tro att ett förhållande ska fungera? Tror du att det finns en risk att de undermedvetet kommer skuldbelägga sig själva, när de förstår att ni hållit ihop och mått dåligt i flera år, bara för deras skull och för att de inte ska bli ledsna? Tror du att det kommer göra dem glada?

Du står inför en själsdödande och fruktansvärd resa. Den kommer bli lång och tuff. Du kommer tvivla mycket och ofta på din sambo men du kommer onekligen tvivla på dig själv också.
    Jag har bara ett råd; Ta tag i det nu direkt!
    Själv har jag gått in i en fas som inte kan förklaras och där huvudet sitter totalt fast i sanden. Ju längre tid det går, desto svårare blir det, tro mig.

Du får mer än gärna läsa min tråd eller skicka pm om du vill och orkar.
    http://www.familjeliv.se/forum/thread/78284997-frun-otrogen-igen
    Där får du dels se att du inte är ensam men framförallt en insyn hur det kan gå om du själv inte tar tag i saker.

Styrkekramar!

• Ensombryrsig

TS, nu har det gått ett tag sen du skrev.
    Hoppas du mår bra, trots situationen.

hur har det gått?
    Har ni kommit vidare?

Svar på tråden Sambo otrogen i 3 år