• Anonym (Snart husägare)

Blev av med jobbet, behöver banken veta för att kanske göra om lånelöftet?

Vi hyr ett hus ev ett par som nu ska gå isär och därför tvingas sälja det huset vi hyr. Vi har mellan oss skrivit ett kontrakt att jag får köpa huset först om det överstiger vad de köpte det för.

Så vi gick till banken och de omvärderade huset så att det har stigit 200 000 kr, men vi är lovade att få köpa för gamla priset.

Hit är allt bra. MEN jag fick sparken i förrgår. Vill inte gå in på detaljer.

Förändrar det bankens lånelöfte nu? Eller ska jag bara hålla käft? Papprena på huset ska skrivas på på torsdag. Min sambo är provanställd sedan 1 månad tillbaks.

Kan jag bli anklagad för något? För när vi fick lånelöftet HADE JAG JU JOBB så där ljög jag inte...

Ska givetvis söka nyrt jobb direkt...

• Svar på tråden Blev av med jobbet, behöver banken veta för att kanske göra om lånelöftet?
  • Anonym (Intyg)

I samband med att vi sökt lånelöfte har vi fått intyga att de uppgifter vi lämnat om arbetsgivare och inkomst stämmer. Först i samband med kontraktsskrivning har vi behövt uppvisa arbetsgivarintyg. De flesta banker brukar vilja ha färska bevis på att man jobbar så räkna med att de begär in intyg eller kontaktar din arbetsgivare.

• Anonym (eagly)

Om du fick sparken så lär det inte vara lätt att få tag i ett nytt jobb... varför blev du kickad?
    Kommer ni ha råd om du inte hittar ett nytt jobb?

• Anonym (Snart husägare)
    Anonym (Intyg) skrev 2018-03-03 19:37:58 följande:

I samband med att vi sökt lånelöfte har vi fått intyga att de uppgifter vi lämnat om arbetsgivare och inkomst stämmer. Först i samband med kontraktsskrivning har vi behövt uppvisa arbetsgivarintyg. De flesta banker brukar vilja ha färska bevis på att man jobbar så räkna med att de begär in intyg eller kontaktar din arbetsgivare.

Shit... för vi fick lånelöftet för en vecka sedan, måste jag alltså visa ett nytt? Eller var det lång tid mellan ni fick erat löfte och påskrivningen?
    Anonym (eagly) skrev 2018-03-03 19:40:51 följande:

Om du fick sparken så lär det inte vara lätt att få tag i ett nytt jobb... varför blev du kickad?

Jag och chefen kom inte så bra överrens...

Men jag tror att det kommer vara lätt att hitta jobb... har varit i skriven på bemanningsföretag och de har ringt och sökt mig ibland, så lite jobb finns det tills jaghittar fastanställning igen.

Har man inte rätt till A-kassa när man får sparken? Om man säger upp sig själv är det 90 dagars karens men a-kassan går väl igång direkt?
  • Anonym (.)

När vi skrev på lånehandlingarna, alltså vid tillträdet till nya lägenheten, fick vi skriva under på att det vi uppgivit om fast anställning och inkomst stämde. Det spelade ingen roll hur läget var när vi fick lånelöftet. 

Men det var ju intressant att ni överhuvudtaget fick lånelöfte när din sambo är provanställd. Vi fick inget lånelöfte så länge jag var provanställd, så vi fick vänta en månad tills jag blev fast anställd. 

• Anonym (Intyg)
    Anonym (Snart husägare) skrev 2018-03-03 20:14:44 följande:

Shit... för vi fick lånelöftet för en vecka sedan, måste jag alltså visa ett nytt? Eller var det lång tid mellan ni fick erat löfte och påskrivningen?Jag och chefen kom inte så bra överrens...

Men jag tror att det kommer vara lätt att hitta jobb... har varit i skriven på bemanningsföretag och de har ringt och sökt mig ibland, så lite jobb finns det tills jaghittar fastanställning igen.

Har man inte rätt till A-kassa när man får sparken? Om man säger upp sig själv är det 90 dagars karens men a-kassan går väl igång direkt?

Då kan ni ha tur och de vill "bara" att ni ljuger på lånehandlingarna där ni intygar att inga parametrar ändrats sen lånelöftet gavs. Skulle ni bli påkomna kan dock lånet dras in.

A-kassa kan du få från första arbetslösa dagen, om du är berättigad och inskriven på AF. Hur lång uppsägningstid har du?
  • Anonym (Tangent)
    Anonym (Snart husägare) skrev 2018-03-03 20:14:44 följande:
    Shit... för vi fick lånelöftet för en vecka sedan, måste jag alltså visa ett nytt? Eller var det lång tid mellan ni fick erat löfte och påskrivningen?
    Anonym (eagly) skrev 2018-03-03 19:40:51 följande:

Jag och chefen kom inte så bra överrens...

Om du har fått sparken lär du väl bli avstängd från a-kassan längre än om du säger upp dig själv. Du får nog räkna med ett par månader tror jag. 

Jag hade försökt förhandla med husägarna att få köpa huset vid en senare tidpunkt när du och din sambo har fått fasta anställningar. Att komma med vilseledande uppgifter till banken är nog inte någon god idé, och att inte uppge alla omständigheter kan nog räknas som ett vilseledande. 

Att kontakta banken och förklara läget kan nog också var en idé, men kommer nog inte att hjälpa er. 

Lycka till i alla fall. 
  • Anonym (Ljhj)

Du förnyar vilka uppgifter som gäller beträffande anställning och arbetsgivare när ni skriver på. Oavsett när ni fått lånelöfte. Så har det i a f varit vid mina husaffärer. Så bäst att höra av sig till banken innan. Kan bli lite pinsam sits annars, när ni sitter där med säljaren...

• SysterY

Det är alltid 7 dagars karensdagar oavsett om man blir uppsagt eller söger upp sig själv. Säger man upp sig själv är det tillsammans 90 dagars karens.

Jag antar att ts blivit uppsagd och inte fått sparken /blivit avskedad. Dessutom har man en uppsägningstid på förmodligen några månader.

Men om man lämnar oriktiga uppgifter i samband med låneansökan eller ljuger om att man har jobb när man blivit uppsagt lan banken faktiskt ta tillbaka lånelöftet och i värsta fall kräva tillbaka hela lånet med en gång (dock väldigt sällan det sker).

Var ärligt med banken istället att du nu är arbetslös. Kanske kan din sambo stå på lånet själv en period?

• SofieJ

Det är bäst att vara ärlig. Blir ni påkomna när ni redan betalat handpenningen är ni ju körda :(

• Anonym (Tangent)
    SysterY skrev 2018-03-04 14:14:43 följande:

Det är alltid 7 dagars karensdagar oavsett om man blir uppsagt eller söger upp sig själv. Säger man upp sig själv är det tillsammans 90 dagars karens.

Jag antar att ts blivit uppsagd och inte fått sparken /blivit avskedad. Dessutom har man en uppsägningstid på förmodligen några månader.

Men om man lämnar oriktiga uppgifter i samband med låneansökan eller ljuger om att man har jobb när man blivit uppsagt lan banken faktiskt ta tillbaka lånelöftet och i värsta fall kräva tillbaka hela lånet med en gång (dock väldigt sällan det sker).

Var ärligt med banken istället att du nu är arbetslös. Kanske kan din sambo stå på lånet själv en period?

På Unionens sida för a-kassa står det: 

"Om du är uppsagd av personliga skäl och det beror på otillbörligt uppförande, blir du avstängd från ersättning. Detsamma gäller om du blivit avskedad. Avstängningstiden är i normalfallet 45 ersättningsdagar."*

Om man är med där, skulle det innebära en avstängning på 9 veckor från a-kassan. 

Jag tolkar det som står i trådstarten att TS har blivit uppsagd på grund av personliga skäl. 

Men det kan ju vara olika bestämmelser beroende på a-kassa förstås. I vart fall låter det inte som ett jättebra läge att ta huslån...

---
    www.unionensakassa.se/forsakringen/uppsagning/uppsagd-av-personliga-skal/
Svar på tråden Blev av med jobbet, behöver banken veta för att kanske göra om lånelöftet?