• Anonym (Råd önskas)

Avsluta relation med min (troligen narcissistiska) mamma...

Har beslutat att jag nog inte kommer kunna umgås med min mamma längre. Känns som att vi har försökt tillräckligt länge nu. Har ingen säker diagnos men funderar skarpt på om hon är narcissist. Har absolut de dragen iaf. Inte den grandiosa utan den som är lite svårare att märka av. Nu är min fundering mest hur man gör med barnen och vad man säger till dem? Förr eller senare kommer de ju fråga. Nån med erfarenhet?

• Svar på tråden Avsluta relation med min (troligen narcissistiska) mamma...
  • Anonym (nljhuv)
    Anonym (Råd önskas) skrev 2018-03-04 11:06:09 följande:

Har beslutat att jag nog inte kommer kunna umgås med min mamma längre. Känns som att vi har försökt tillräckligt länge nu. Har ingen säker diagnos men funderar skarpt på om hon är narcissist. Har absolut de dragen iaf. Inte den grandiosa utan den som är lite svårare att märka av. Nu är min fundering mest hur man gör med barnen och vad man säger till dem? Förr eller senare kommer de ju fråga. Nån med erfarenhet?

Berätta som det är, att mormor har en sjukdom som hon inte vet om själv och därför man kan inte göra något åt det annat än att undvika att umgås med mormor. Att mormor gör så att andra runt omkring henne mår dåligt och att hon inte kan/vill ändra på det så då får man hålla sig undan. 

Har ni umgåtts länge så att barnen är vana vid det? Annars är det inte säkert att det kommer så många frågor. 
  • Anonym (Råd önskas)

Jo det är nåt liknande det jag funderat på att säga. Barnen är ju ganska gamla ändå så förr eller senare kommer de ju fråga antar jag. De har hittills inte frågat trots att det var ett tag sen vi sågs nu.

• Anonym (nljhuv)
    Anonym (Råd önskas) skrev 2018-03-04 11:24:50 följande:

Jo det är nåt liknande det jag funderat på att säga. Barnen är ju ganska gamla ändå så förr eller senare kommer de ju fråga antar jag. De har hittills inte frågat trots att det var ett tag sen vi sågs nu.

Ok. Har de märkt av något av mormors beteende? 
  • Anonym (Råd önskas)

Jo de har väl märkt av en del iaf, sen är det ju svårt att veta hur barnen tolkar det. Hon gör ju bl.a. skillnad på barnen och sådant märker de ju av

• Anonym (nljhuv)
    Anonym (Råd önskas) skrev 2018-03-04 12:00:51 följande:

Jo de har väl märkt av en del iaf, sen är det ju svårt att veta hur barnen tolkar det. Hon gör ju bl.a. skillnad på barnen och sådant märker de ju av

Ok, men det kan du ta som exempel. Om de undrar om mormor gör det för att hon är elak tycker jag dock att det är viktigt att inte du säger att det är så, om de sen har den uppfattningen själva är en sak, men OM mormor blir frisk eller vad jag ska säga (kan man ens bli det om man är narcissist?) är det ju bra om du hela tiden har undvikit att säga att hon är elak. 

Nu tror jag inte alls att du kommer att säga något sådant, men jag ville ändå påpeka det, ibland är det lätt att säga saker som tolkas som att man säger elak fast man menar något helt annat. 
  • Anonym (Råd önskas)
    Anonym (nljhuv) skrev 2018-03-04 12:09:07 följande:

Ok, men det kan du ta som exempel. Om de undrar om mormor gör det för att hon är elak tycker jag dock att det är viktigt att inte du säger att det är så, om de sen har den uppfattningen själva är en sak, men OM mormor blir frisk eller vad jag ska säga (kan man ens bli det om man är narcissist?) är det ju bra om du hela tiden har undvikit att säga att hon är elak. 

Nu tror jag inte alls att du kommer att säga något sådant, men jag ville ändå påpeka det, ibland är det lätt att säga saker som tolkas som att man säger elak fast man menar något helt annat. 

Ja precis, vi tänkte mer förklara att det i så fall är mer pga hennes själsliga hälsa. Det är ju lite svårt att hävda narcissism då hon inte har fått den diagnosen egentligen. Narcissister förstår ju allt som oftast inte att de har problem och kan ju därför inte tänka sig ta hjälp heller. Är de verkligen narcissist så går det inte bli bättre som jag förstått det. Man får acceptera det som det är.
  • Anonym (Fredrik)
    Anonym (Råd önskas) skrev 2018-03-04 11:06:09 följande:

Om det nu är så subtilt. Varför skulle hon vara narcissist?

Gör inget förhastat. Jag skulle rekommendera lite kontakt framför ingen kontakt.
  • Träskvatten
    relationen har skitit Anonym (Råd önskas) skrev 2018-03-04 13:23:50 följande:
    Ja precis, vi tänkte mer förklara att det i så fall är mer pga hennes själsliga hälsa. Det är ju lite svårt att hävda narcissism då hon inte har fått den diagnosen egentligen. Narcissister förstår ju allt som oftast inte att de har problem och kan ju därför inte tänka sig ta hjälp heller. Är de verkligen narcissist så går det inte bli bättre som jag förstått det. Man får acceptera det som det är.
    Det låter som att du hobbydiagnostiserar efter att ha googlat. Givetvis finns det också diagnoser som passar in på ett sådant beteende, men framförallt är det förtal. Förtal innebär att man framställer någon som klandervärd och gör du det så lär du dina barn i praktiken att det är ok att förtala andra.

För chansen/risken finns att de tar kontakt med sin mormor själva när de är stora nog. Att de då bildar sig en egen uppfattning och mest troligt kommer fram till något helt annat.

Så bryt med henne om det är vad du tycker krävs men lämna hobbydiagnostiseringen utanför. Prata istället om att relationen har skitit sig och varför.
  • Träskvatten
    Anonym (Fredrik) skrev 2018-03-04 13:29:00 följande:
    Om det nu är så subtilt. Varför skulle hon vara narcissist?

Gör inget förhastat. Jag skulle rekommendera lite kontakt framför ingen kontakt.
    Inget av det som skrivits i tråden tyder på något sådant.

Det allvarliga i det hela är att det urvattnar begreppet, att folk tror att man kan kalla andra för narcissister lite hur som helst när det passar en själv.
    Anonym (Råd önskas) skrev 2018-03-04 13:23:50 följande:
    De flesta människor har svårt att inse att de har problem oavsett om de har diagnos ej. Det är snarare så att de som diagnostiserats är mer medveten om sina problem än människor generellt.

Narcissism går att tackla, precis som alla andra diagnoser, för att förbättra samspelet med omgivningen.

• Anonym (Råd önskas)

Träskvattnet: Var har jag hävdat att det är narcissism?

Fredrik o Träskvattnet: vad har ni för kunskap inom området?

Har ni kunskap om narcissism vore det så klart intressant, men kom inte med onödiga anklagelser. Det var inte narcissism jag tänkt fokusera på.

• Träskvatten
    Anonym (Råd önskas) skrev 2018-03-04 14:52:24 följande:
    Träskvattnet: Var har jag hävdat att det är narcissism?
    Redan i trådstarten. Sedan är det vad du fokuserar på. Om du känner dig missförstådd rekommenderar jag att du gör en ny tråd med ny rubrik och där du fokuserar på annat än eventuell diagnos.
    Fredrik o Träskvattnet: vad har ni för kunskap inom området?
    Rätt gedigen.
    Har ni kunskap om narcissism vore det så klart intressant, men kom inte med onödiga anklagelser.
    Det är ingen onödig anklagelse utan tvärtom, du skriver själv att det inte finns någon diagnos men trots det fokuserar du på diagnosen och egenskaper det kan innebära. Då det finns flera risker med att googlediagnostisera, valde jag att bemöta det.
     Det var inte narcissism jag tänkt fokusera på.
    Då föreslår jag att du börjar om från början där du känner att fokus hamnar rätt.

• Anonym (Råd önskas)

Träskvattnet: varför jag ens skrev det var för att visa på vilken typ av problem det var, för att få förslag på vad man kan säga. Jag hävdar inte att det är det då det ej finns diagnos.

Jobbar du med detta? Då kanske du kan svara på när man kan anse att någon har en narcissistisk personlighetsstörning?

• Anonym (R)

Har också en sjuk mamma.

Om jag vore du hade jag sagt till barnen att mormor inte mår bra och att hon är sjuk men att hon inte sett det än. Lika bra vara ärlig.

• Anonym (R)
    Anonym (Råd önskas) skrev 2018-03-04 15:30:25 följande:

Träskvattnet: varför jag ens skrev det var för att visa på vilken typ av problem det var, för att få förslag på vad man kan säga. Jag hävdar inte att det är det då det ej finns diagnos.

Jobbar du med detta? Då kanske du kan svara på när man kan anse att någon har en narcissistisk personlighetsstörning?

Det är få människor som har den störningen, däremot kan många människor lida av andra problem som folk lätt drar över till kammen narcissist för att vi gärna vill kategorisera det vi upplevt.

Jag har mött 1 tvättäkta narcissist och det går inte att tvivla på diagnosen kriterierna är så spikade exakta med personens beteende det är en så opersonlig individ att det känns mer som en produkt. Då har jag mött många många människor som har problem och är egoister SJÄLVISKA elaka manipulativa sympatiska agressiva passivt agressiva labila av något slag men av alla dessa människor med problem a-ö med sig själva, har alltså bara 1 varit narcissist.
  • Träskvatten
    Anonym (Råd önskas) skrev 2018-03-04 15:30:25 följande:
    Det är just det som är problemet, att hobby- och googlediagnoser inte tillför något utan tvärtom. Det är bara ett sätt att hitta ett svar som man sen anpassar sanningen så att det passar in.

Istället för att dra till med diagnoser(svaret) är det bättre att beskriva problemen(sanningen). För om du är en vanlig människa så kan det vara så att det finns saker i er relation som du har problem med men inte inser.

Varför fokuserar du på diagnosen om det inte är det du fokuserar på?
    e
  • Anonym (R)
    Träskvatten skrev 2018-03-04 15:48:20 följande:

Istället för att dra till med diagnoser(svaret) är det bättre att beskriva problemen(sanningen). För om du är en vanlig människa så kan det vara så att det finns saker i er relation som du har problem med men inte inser.

Varför fokuserar du på diagnosen om det inte är det du fokuserar på?

e

Du har en bra poäng.
  • Anonym (eeee)

Jag tänker TS, att det spelar ingen roll vad hon har eller vad ni ska kalla det. Uppenbarligen mår ni inte bra av att umgås med henne och det räcker. 

Har en person i min närhet med diagnosticerade vanföreställningar. Hennes barn börjar tycka det är väldigt jobbigt. Ena barnet har mer eller mindre tagit avstånd från henne, just för att hon är en sån energitjuv. Hon förstår inte, för hon anser inte att det finns någon sjukdom alls (vilket alla andra vet, ser och märker av + även vården, soc osv). Det står dem i sin fulla rätt att inte vilja umgås med sin mamma, helt enkelt. 

Mina föräldrar valde att vi inte skulle umgås med mina farföräldrar då de var alkoholister, när jag var barn. De förklarade för oss lite kort bara, att vi inte skulle umgås med dem. Jag reflekterade inte så noga över varför men jag minns att jag kände att det var en lättnad att vi inte behövde åka dit på besök. Barn märker, även om de inte har ord på vad som sker. 

Svar på tråden Avsluta relation med min (troligen narcissistiska) mamma...