• Anonym (TH)

Statlig inkomstskatt, hur fungerar det?

Jag undrar över det här med statlig inkomstskatt då jag kanske kommer att hamna över den gränsen på nya jobbet. Jag har koll på var gränsen går men jag undrar hur det fungerar i praktiken och om det t ex finns mening med att vara strategisk och kanske lägga sig  precis under gränsen än strax över? Tjänar man något på det?

Drar arbetsgivaren direkt den statliga skatten om lönen är över 39.000kr/mån? Om det är så, vad händer om man blir sjuk en längre tid eller slutar jobbet eller att något  förändras så att man när året är slut så hamnar man under gränsen för statlig skatt men det är draget låt säga första halvåret. Får man tillbaka det som med vanlig skatt efter deklarationen?

Är det någon mening att acceptera en lön på 38.500 hellre än att försöka få 40.000?

• Svar på tråden Statlig inkomstskatt, hur fungerar det?
  • punktslash

Det finns ingen anlending att inte ta klivet upp i inkomst för att undvika statlig inkomstskatt.

Allt fungerar som vanligt, du jobbar, du får lön, arbetsgivaren betalar in skatt etc.

Om du blir sjuk en längre tid hamnar du under gränsen igen, och kan då räkna med skatteåterbäring. (Eller så skattejämkar du om du behöver pengarna tidigare.)

• Anonym (Självklart högre lön)
    Anonym (TH) skrev 2018-03-04 13:02:30 följande:

Jag undrar över det här med statlig inkomstskatt då jag kanske kommer att hamna över den gränsen på nya jobbet. Jag har koll på var gränsen går men jag undrar hur det fungerar i praktiken och om det t ex finns mening med att vara strategisk och kanske lägga sig  precis under gränsen än strax över? Tjänar man något på det?

Drar arbetsgivaren direkt den statliga skatten om lönen är över 39.000kr/mån? Om det är så, vad händer om man blir sjuk en längre tid eller slutar jobbet eller att något  förändras så att man när året är slut så hamnar man under gränsen för statlig skatt men det är draget låt säga första halvåret. Får man tillbaka det som med vanlig skatt efter deklarationen?

Är det någon mening att acceptera en lön på 38.500 hellre än att försöka få 40.000?

Har för mig att gränsen för statlig skatt går vid 39 100 kr (om man rar hänsyn till grundavdraget). Då blir den statliga skatten typ 180 kr per månad om man tjänar 40 000 kr i månaden och det är ju inte särskilt mycket.

Om du blir sjuk en längre tid och det minskar din inkomst då minskar också den statliga skatten (i slutändan så beräknas den statliga skatten på hela årslönen).

Glöm inte att en högre inkomst ger dig en högre pension!
  • Don3

Man betalar bara inkomstskatt på överskjutande belopp, så upp till ~39000 är det vanlig skatt och ~39000 uppåt betalar du vanlig + statlig. Så man förlorar aldrig på mer lön. Men du kan löneväxla det över skjutande för att spara mer till pension som du troligen inte går över ~39000 per månad.

• Snoopyloop

Det finns ju en möjlighet att löneväxla om man har en hög lön som gör att mycket försvinner till skatt. T.ex. att låta arbetsgivaren betala in mer till tjänstepensionen mot att du har en lägre lön än du skulle haft annars. Jag har för mig att det lönar sig först om du har en lön på över ca 41 500.

• Anonym (TH)
    Snoopyloop skrev 2018-03-04 13:54:16 följande:

Det finns ju en möjlighet att löneväxla om man har en hög lön som gör att mycket försvinner till skatt. T.ex. att låta arbetsgivaren betala in mer till tjänstepensionen mot att du har en lägre lön än du skulle haft annars. Jag har för mig att det lönar sig först om du har en lön på över ca 41 500.

Ok, då skulle det vara lönt om jag får en lön på 44.000kr? 

Är det något arbetsgivaren kan säga nej till?
  • Snoopyloop
    Anonym (TH) skrev 2018-03-04 18:11:17 följande:

Ok, då skulle det vara lönt om jag får en lön på 44.000kr? 

Är det något arbetsgivaren kan säga nej till?

Ja, det ska vara fördelaktigt då. Jag är ingen expert på det men förra året höll mitt fack en presentation om pension m.m. och då, för 2017, gick gränsen vid 41 400. Men det ändras varje år eftersom gränsen går vid 8,07 inkomstbasbelopp och basbeloppet ändras varje år. I år 2018 blir brytpunkten 42 031 per månad. Löneväxling är inte förmånligt om lönen efter växlingen blir lägre än brytpunkten. Om du ska få en lön på 44 000 kan du alltså be om att få löneväxla max 1 969 per månad, för att det ska gynna dig.

Det går att löneväxla mot annat än pension också. T.ex om du vill ha fler semesterdagar. Jag tror att det kan vara olika från arbetsgivare till arbetsgivare hur möjligheten till löneväxling ser ut. Om du är ansluten till facket så kan du rådfråga dem!
  • Snoopyloop

Nu var jag lite otydlig. Den brytpunkt jag pratar om gäller om du vill löneväxla mot pension. Ska du löneväxla mot något annat t.ex. semesterdagar så kan du ju göra det på ett större belopp om du tycker att det är värt det.

Svar på tråden Statlig inkomstskatt, hur fungerar det?