• Smulan274

    Babyfilt? Vilka är bäst

    Hej! Jag undrar om ni har några tips på vilka babyfiltar som är skönast och i bra kvalité. Som är lika fina och mysiga efter många tvättar (eller värdelösa) Behöver lite råd från er med erfarenhet, vilken är er favorit?

    Hemtex, Newbie, elodie details m.m.?

    /Gravid med första barnet

  • Svar på tråden Babyfilt? Vilka är bäst
  • Nyttz

    Jag gillar newbie filtarna, håller färg/form/textur efter tvätt och med tiden..:)

    Sen kan jag även tipsa om en super bra och mjuk/fin filt (babywrap) man har i babyskyddet så man slipper ha ytterkläder på barnet i bilen. (Bebisar ska ej ha tjocka jackor/overaller i babyskyddet då dom kan ?slungas? ut ur bältet vid krock! Bältet fungerar bäst så nära kroppen som möjligt)

    Majolidesign heter hon på instagram och man får välja tyg själv, finns massvis olika! Kan verkligen varmt rekommendera denna babywrap!

  • Anonym (filtis)

    Jag håller inte med ovanstående om Newbie tyvärr, de är superfina och allt men de blir bleka och fula efter en tvätt och vi har inte använt någon utav de alla 6-7 st jag köpte innan bebisen kom.. De i bomull känns för helt enkelt för svala/tunna att använda som filt, eller de duger möjligtvis på sommaren, men jag gillar tyvärr inte alls de filtarna så mycket som jag trodde. Vi har mest använt varmare filtar i fleece, Elodie details tycker jag om, de är bra att ha i sittvagnen t.ex. Annars använder vi vanligt bebistäcke inne. :)

  • Smulan274

    Det framkom inte i mitt första inlägg men det är mjuka mysiga fleecefiltar som jag undrar över

    www.kappahl.com/sv-SE/barn/baby-accessoarer/babyfilt/366112/

    Är det dessa newbie filtar som nån av er hänvisar till?

    Och när det kommer till elodie details fleece filtar, blir dem mjukare efter tvätt och håller sig sköna? Har beställt en från nätet men den känns ju inte speciellt mysig nu när den är otvättad iaf så jag funderar på att skicka tillbaka den.

  • Anonym (filtis)
    Smulan274 skrev 2018-03-05 17:11:32 följande:

    Det framkom inte i mitt första inlägg men det är mjuka mysiga fleecefiltar som jag undrar över www.kappahl.com/sv-SE/barn/baby-accessoarer/babyfilt/366112/

    Är det dessa newbie filtar som nån av er hänvisar till?

    Och när det kommer till elodie details fleece filtar, blir dem mjukare efter tvätt och håller sig sköna? Har beställt en från nätet men den känns ju inte speciellt mysig nu när den är otvättad iaf så jag funderar på att skicka tillbaka den.


    Ja okej, Newbies fleecefiltar är nog mjukare, eller fluffigare. De är helt okej, har bara känt på dom i butik, inte köpt själv. Elodie details är kanske lite mer kompakta men tycker de är bra ute då de håller värmen bra då de känns mer vindtäta. Ska du ha den inne i spjälsängen kan du nog köpa Newbies :)
  • Anonym (Ina)

    Men är det verkligen i fleece de filtarna ni pratar om? För fleece bör man ju inte använda till bebisar..Själv älskar jag Winterblooms grindfiltar :)

  • Anonym (Meg)

    Littlephant, Polarnopyret och geggamoja har mysiga filtar (dock ej i fleece).

  • nnnnnnnn

    Dessa är helt underbara!
    Har 2 st som använts dagligen under många, många år och tvättats otaliga gånger. Tvätta, stryk så de blir mjuka som en barnrumpa igen och sen är det bara att använda igen.
    De ser inte ens använda ut, trots att de måste ha gått i tvättmaskinen minst 100 gånger redan.

    ekelunds.se/sv/webbshop/category/Babyfiltar

  • Anonym (B)

    När det finns risk för att ni inte kommer ha koll på bebisen hela tiden (tex när ni sover) rekommenderar jag grind/gallerfilt så även om bebisen skulle få filten över ansiktet så får den luft. Eller sovpåse.

  • Theresa86

    Hej!


    Jag är inne på mitt andra barn nu och kan varmt rekommendera muslinfilten som babyfilt av flera anledningar! Använt den både som snuttefilt, amningsfilt (perfekt eftersom den är så luftig). Utöver det upplever jag att den bara blivit mjukare och mer behaglig för varje tvätt i princip. 


    Läste på muslinfilt.se att det finns olika varianter av babyfilten.


    Att föredra ska tydligen vara bomull från Portugal då det är av högst kvalité dock springer priset iväg lite då :)


    Påväg att införskaffa en till, är det någon som har preferenser eller testat både bambu och bomullmuslin, och vad upplever ni är bäst?

Svar på tråden Babyfilt? Vilka är bäst