Bjuder ni era barns kompisar på middag/lunch?
Som rubriken lyder, bjuder ni era barns kompisar på middag/lunch? Jag gör det förutsatt att kompisen inte har gångavstånd hem och besöket är planerat.
Som rubriken lyder, bjuder ni era barns kompisar på middag/lunch? Jag gör det förutsatt att kompisen inte har gångavstånd hem och besöket är planerat.
Vi har precis börjat komma in i åldern där barnen själva gör upp om att ses. Jag har satt som huvudregel att vid spontana kompisbesök efter skolan ska kompisen gå hem vid fem. Stannar man över middag vill jag ha lite förvarning så jag hinner planera.
Vi har precis börjat komma in i åldern där barnen själva gör upp om att ses. Jag har satt som huvudregel att vid spontana kompisbesök efter skolan ska kompisen gå hem vid fem. Stannar man över middag vill jag ha lite förvarning så jag hinner planera.
Nix, aldrig. Matstunden är till för familjen.
Det beror på.
Om sjuåringen enligt överenskommelse tar med en kompis hem efter skolan/fritids; absolut!
Men om tonåringens kompisar dräller in en stund efter skolan; nej.
Om det inte är så att vi själva ska äta under tiden, då får de såklart också mat om de vill ha!
Självklart erbjuder jag alla närvarande att äta när vi äter. Handlar det om mindre barn kollar jag med föräldrarna först. Bjuder alltid på något vid besök.
Ja men precis. Jag vill också ha lite planering i förväg så att jag inte till exempel har kokat för lite potatis och jag har extra munnar att mätta.
Nix, aldrig. Matstunden är till för familjen.
Det beror på.
Om sjuåringen enligt överenskommelse tar med en kompis hem efter skolan/fritids; absolut!
Men om tonåringens kompisar dräller in en stund efter skolan; nej.
Om det inte är så att vi själva ska äta under tiden, då får de såklart också mat om de vill ha!
Vilka svar... Vilken generositet de flesta föräldrar lär ut sina barn, bravo! Just därför det snackas om hur konstiga vi svenskar är och aldrig kan räkna med fler eller vara lite spontana. "Måste planera i förväg om ett till litet barn ska äta med oss." Wooow.., Hur långt innan behöver du planera? För två extra potatis?!
En vecka? Två månader?
Svenska är långt ifrån gästvänliga, givmilda eller spontana. Trots mångkulturellen vi har idag så har vi inte tagit de fina sakerna från andra kulturer. Jag har två vänner med utländsk bakgrund, alltid blir jag bjuden på Mat när jag kommer över spontant som deras fruar stått och lagat. Vet ni en annan sak era snåla .... (hör och häpna nu) Ibland får jag med en matlåda när det är mat de ser att jag verkligen tyckte om!
En svenne till polare som jag känt sen barnsben bjuder nästan ALDRIG hem mig. En gång var jag i närheten och ville överraska med att komma förbi då jag var utomlands i ett halvår, hör sambon i bakgrunden "Men vi ska äta middag snart!"
Svenskar i ett nötskal... Finns några normala dock!
Varför jobbigare med spontanbesök? Kan inte tonåringarna utfodra sig själva vid behov förresten?