• Anonym (Ingenaning)

Negativa egenskaper hos ledare. HJÄLP!

Min chef går en ledarskapsutbildning och har fått som uppgift att bli bedömd som ledare. Nu har han bett mig att döma hans ledarskap och självklart ta med både positiva och negativa egenskaper.

Jag kommer på en massa positiva egenskaper han har som chef men kommer inte på något direkt negativt. Han var dock noga med att det är viktigt att jag poängterar hans dåliga egenskaper som ledare också vilket det såklart är.

Men jag kommer ju inte på något!

Jag behöver lite hjälp här. Kan ni berätta vad ni tycker är en dålig egenskap hos en chef eller annan ledare men som ändå kanske inte är hela världen, om ni förstår vad jag menar?!

Kanske jag då kan komma på en mindre positiv egenskap han har som ledare.

• Svar på tråden Negativa egenskaper hos ledare. HJÄLP!
  • Anonym (***)

Vi känner ju inte honom, så det går inte.

• Anonym (Ingenaning)
    Anonym (***) skrev 2018-03-06 11:14:54 följande:

Vi känner ju inte honom, så det går inte.

Va? Jag bad dig inte bedöma MIN chef. Läs om trådstarten.
  • Anonym (***)
    Anonym (Ingenaning) skrev 2018-03-06 11:15:38 följande:
    Va? Jag bad dig inte bedöma MIN chef. Läs om trådstarten.
    Men det är du som ska bedöma din chef, inte någon annans chef. Så vilka tillkortakommanden min chef har, hjälper inte dig.
  • Utvandraren2

Kontrollfreak

Svårt att delegera

Ständigt upptagen

Säger att hen lyssnar när hen inte gör det

Konflikträdd

Det är egenskaper jag har haft chefer som varit.

• Anonym (Ingenaning)
    Utvandraren2 skrev 2018-03-06 11:26:05 följande:

Kontrollfreak

Svårt att delegera

Ständigt upptagen

Säger att hen lyssnar när hen inte gör det

Konflikträdd

Det är egenskaper jag har haft chefer som varit.

Tack, du förstod vad jag efterfrågade.
  • Anonym (Ingenaning)
    Anonym (***) skrev 2018-03-06 11:21:07 följande:
    Men det är du som ska bedöma din chef, inte någon annans chef. Så vilka tillkortakommanden min chef har, hjälper inte dig.
    Svårt att läsa?

Jag skrev:

"Kan ni berätta vad ni tycker är en dålig egenskap hos en chef eller annan ledare"

Om du inte förstår texten i en trådstart så låt vänligen bli att svara.
  • Anonym (Cat)

Svagheter hos en chef kan vara:
    Svårt att balansera resultat/prestation med hur hårt man driver på medarbetarna.
    Säger olika saker till olika medarbetare (samma sak kan även uppfattas olika av olika personer så viktig info bör tas med hela gruppen).
    Ryggar tillbaka när känslor dyker upp, lägger hellre "locket på".
    Konflikträdd (hoppas att problem löser sig självt istället för att markera vad som är okej och inte).
    Påstå sig förstå sina medarbetare men gör egentligen inte det.
    Lovar lite för mycket och har svårt att säga nej. Tar därmed på sig för mycket och upplevs istället som opålitlig när hen inte levererar.
    Otydlig med mål och struktur.

• Anonym (d)

Ej närvarande
    Kan inte lösa konflikter på arbetsplatsen
    Kall (ej människokännare, svårt för empati, ingen värme.... en man inte går till om man vill ha stöd och/eller hjälp)
    Som vill vara ens vän och vill umgås på fritiden
    Som inte kan regler för kollektivavtal osv

Problem hos lite olika chefer jag haft

• Anonym (veronika)

Behandlar anställda orättvist, tex att hålla arbetstider inte tycks vara viktigt för vissa men andra får ständigt kritik.

Orättvisa förmåner, tex att nån alltid får ledighet beviljad utan motprestation medan andra alltid måste jobba in och "förtjäna" sin ledighet.

• Anonym (***)
    Anonym (Ingenaning) skrev 2018-03-06 11:30:27 följande:
    Svårt att läsa?

Jag skrev:

"Kan ni berätta vad ni tycker är en dålig egenskap hos en chef eller annan ledare"

Om du inte förstår texten i en trådstart så låt vänligen bli att svara.
    Fortfarande, det är ju inte egenskaper som din chef har. För då hade du ju vetat det.

Nu vill du ha egenskaper din chef inte har, men som du ändå ska uppge att han har.
  • Anonym (Ingenaning)
    Anonym (***) skrev 2018-03-06 11:41:32 följande:
    Fortfarande, det är ju inte egenskaper som din chef har. För då hade du ju vetat det.

Nu vill du ha egenskaper din chef inte har, men som du ändå ska uppge att han har.
    Är du fortfarande kvar?

Även fast du inte lärt dig att läsa?

Jag kommer på en massa positiva egenskaper han har som chef men kommer inte på något direkt negativt.

Jag kommer inte på några negativa egenskaper direkt eftersom att han är min första chef och jag inte har något att jämföra med. Därför ber jag andra att säga vad de tycker är negativa egenskaper för att jag ska kunna reflektera över om det är en egenskap som min chef KANSKE HAR.

Jag HAR ALDRIG skrivit att jag ska hitta på negativa egenskaper om min chef.
  • Anonym (***)
    Anonym (Ingenaning) skrev 2018-03-06 11:48:15 följande:
    Är du fortfarande kvar?

Jag kommer på en massa positiva egenskaper han har som chef men kommer inte på något direkt negativt.

Jag kommer inte på några negativa egenskaper direkt eftersom att han är min första chef och jag inte har något att jämföra med. Därför ber jag andra att säga vad de tycker är negativa egenskaper för att jag ska kunna reflektera över om det är en egenskap som min chef KANSKE HAR.

Du ska alltså ange en egenskap han kanske har? Bra jobbat.

• Anonym (d)
    Anonym (Ingenaning) skrev 2018-03-06 11:48:15 följande:
    Är du fortfarande kvar?

Mata inte trollen... ;)
  • Anonym (Ja)
    Anonym (veronika) skrev 2018-03-06 11:39:56 följande:
    Behandlar anställda orättvist, tex att hålla arbetstider inte tycks vara viktigt för vissa men andra får ständigt kritik.

Orättvisa förmåner, tex att nån alltid får ledighet beviljad utan motprestation medan andra alltid måste jobba in och "förtjäna" sin ledighet.
    Just så
Svar på tråden Negativa egenskaper hos ledare. HJÄLP!