• emmaliinnea

Bebis förstoppad?

Hej!

Har en tjej på 6 mån som inte har bajsat sen i lördags. Vanligtvis brukar hon bajsa flera gånger om dagen. Vet att det ännu inte är panik då det inte gått så lång tid, men jag ser ju på henne att hon försöker men det kommer inget.. hon helammar och får smakportioner ibland. Kan jag göra nåt för att hjälpa henne?:(

• Svar på tråden Bebis förstoppad?
  • LovisaM

Gav min dotter laktulos när hon var förstoppad. Hon var förstoppad till och från med start när hon var två månader.

Amningen funkade inte så hon åt ersättning.

• Any80

Katrinplommon puré är det bästa, du kan ge barn det fr 4 mån ålder

• T90

Jobbar på neonatalavdelning och vi ger någon millimeter rapsolja till barnen. Både i förebyggande syfte men också vid förstoppning. Magmassage är också bra.

• Snuttis2

Har en son på 7 mån som drabbades av förstoppning när vi började introducera mat, dessa råd fick vi av bvc o följer just nu!

Rapsolja i all mat som ges det smörjer tarmen

Lactulos 2 g/dagen enligt bestämd mängd av ssk

Magmassage enligt instruktioner, finns på 1177!

Magkultur droppar typ Semper för att stimulera god bakteriekultur

Katrinplommonpure eller päronpure varje dag

Vi låter Aldrig magen gå längre än 4 dagar nu innan vi hjälper till med resulax i rumpan. Om du väntar för länge kan det bli ett ordentligt stopp. Vi väntade drygt en vecka vid ett tillfälle då vår son innan haft ungefär den frekvensen normalt , det blev jätte jobbigt för lillen när allt sen skulle ut.

• Canadasvensk

Hej TS. Häll lite äpple juice i en nappflaska. Vi fick resultat på 2 timmar! :)

Lycka till!

Svar på tråden Bebis förstoppad?