Gynundersökning
Hej!
Jag plussade förra måndagen, och ska imorgon till gynmottagning för att konstatera vilken vecka jag är i. Har någon av er gjort det? Hur gör dom? Har ni några erfarenheter av detta? ????
Hej!
Jag plussade förra måndagen, och ska imorgon till gynmottagning för att konstatera vilken vecka jag är i. Har någon av er gjort det? Hur gör dom? Har ni några erfarenheter av detta? ????
De stoppar en ultraljudspinne mellan benen och letar.
Ibland är det för tidigt så man inte kan se nåt. Då får man kissa i en burk för att bevisa att man är gravid. Blir det positivt får man en ny tid längre fram.
Tvivlar på att dom kommer se något foster så tidigt. Men det är så som föregående skrev!
När jag plussade så blev jag inskriven behövde inte göra något undersökning för det, vi räknade bara ut vilken vecka de var troligt jag var i. La upp en plan för kommande besök och bokade in ett KUB-test.
När jag plussade så blev jag inskriven behövde inte göra något undersökning för det, vi räknade bara ut vilken vecka de var troligt jag var i. La upp en plan för kommande besök och bokade in ett KUB-test.
Om du ska till BM så kommer hon troligen bara ställa frågor och gissa hur långt du är gången. Om du verkligen ska till gynmottagningen är det troligen ett vaginalt ultraljud som gäller.
Hej!
Har precis varit på denna undersökning, och dom såg någonting men det var för tidigt att se tickande hjärta.. hon gissade vecka 5. Tycker det är konstigt att nästa ultraljud inte är förrän vecka 18?? Känns inte det sjuukt långt dit? Hur har ni klarat av att vänta så länge för att se att allt är okej?
Har precis varit på denna undersökning, och dom såg någonting men det var för tidigt att se tickande hjärta.. hon gissade vecka 5. Tycker det är konstigt att nästa ultraljud inte är förrän vecka 18?? Känns inte det sjuukt långt dit? Hur har ni klarat av att vänta så länge för att se att allt är okej?
Grattis!
Man erbjuds rutinultraljud runt vecka 18, ja.
Sen erbjuds man också KUB runt vecka 13, detta brukar vara gratis för de över 35 (lika olika i olika landsting. I Stockholm tror jag alla erbjuds det gratis).
Inget hindrar dig från att uppsöka en privat gynmottagning och betala för ultraljud, detta brukar kosta runt 300-600kr.
Du kan läsa mer på 1177.se. Finns en sida som Lycka till!
Tack så mycket alla för era kommentarer och att ni delar med er av era erfarenheter!