• Ultimat1234

Gynundersökning

Hej!

Jag plussade förra måndagen, och ska imorgon till gynmottagning för att konstatera vilken vecka jag är i. Har någon av er gjort det? Hur gör dom? Har ni några erfarenheter av detta? ????

• Svar på tråden Gynundersökning
  • Anonym (Ann O'Nym)

De stoppar en ultraljudspinne mellan benen och letar.

Ibland är det för tidigt så man inte kan se nåt. Då får man kissa i en burk för att bevisa att man är gravid. Blir det positivt får man en ny tid längre fram.

• Anonym (M)

Tvivlar på att dom kommer se något foster så tidigt. Men det är så som föregående skrev!

• Chimay

När jag plussade så blev jag inskriven behövde inte göra något undersökning för det, vi räknade bara ut vilken vecka de var troligt jag var i. La upp en plan för kommande besök och bokade in ett KUB-test. 

• Iowhannah
    Chimay skrev 2018-03-06 12:30:54 följande:

När jag plussade så blev jag inskriven behövde inte göra något undersökning för det, vi räknade bara ut vilken vecka de var troligt jag var i. La upp en plan för kommande besök och bokade in ett KUB-test. 

Jo, så är det ju i de allra flesta fall. Det kan vara så att TS har väldigt oregelbunden mens och isf behövs ett VUL för att datera (en vän till mig var i den situationen nämligen).
  • Fia 28

Om du ska till BM så kommer hon troligen bara ställa frågor och gissa hur långt du är gången. Om du verkligen ska till gynmottagningen är det troligen ett vaginalt ultraljud som gäller.

• Anonym (Samma)
    Ultimat1234 skrev 2018-03-06 11:53:46 följande:

Hej!

Jag plussade förra måndagen, och ska imorgon till gynmottagning för att konstatera vilken vecka jag är i. Har någon av er gjort det? Hur gör dom? Har ni några erfarenheter av detta? ????

Jag fick göra samma sak då jag inte har någon egen mens och har fått höra i flera år att jag inte kan bli gravid på naturlig väg så jag hade ingen aning om hur långt jag var gången när jag plussade för 8 veckor sedan. Jag fick göra ett vaginalt ultraljud men det var för tidigt för att se något. Fick en tid 2 veckor senare och fick då se ett litet pickande hjärta.

Ultraljudet går till som så att du får ligga i "gynställning" i en gynstol och sedan för dom in en ultraljudsstav i slidan som dom sedan använder för att kika på livmodern. Det kan kännas lite obehagligt när dom trycker staven mot livmodertappen men det gör inte ont. Lycka till!
  • Ultimat1234

Har precis varit på denna undersökning, och dom såg någonting men det var för tidigt att se tickande hjärta.. hon gissade vecka 5. Tycker det är konstigt att nästa ultraljud inte är förrän vecka 18?? Känns inte det sjuukt långt dit? Hur har ni klarat av att vänta så länge för att se att allt är okej?

• Anonym (Ann O'Nym)
    Ultimat1234 skrev 2018-03-07 15:56:47 följande:

Har precis varit på denna undersökning, och dom såg någonting men det var för tidigt att se tickande hjärta.. hon gissade vecka 5. Tycker det är konstigt att nästa ultraljud inte är förrän vecka 18?? Känns inte det sjuukt långt dit? Hur har ni klarat av att vänta så länge för att se att allt är okej?

Vi får bara det ultraljudet. Jag vet inte hur du kunde få så tidigt.
  • emsi94
    Anonym (Ann O'Nym) skrev 2018-03-07 16:42:50 följande:
    Vi får bara det ultraljudet. Jag vet inte hur du kunde få så tidigt.
    Du får göra privat ultraljud om du vill, om du betalar. Bara att ringa en privat gyn. Brukar kosta runt 300-600kr.
  • emsi94
    Ultimat1234 skrev 2018-03-07 15:56:47 följande:

Grattis!

Man erbjuds rutinultraljud runt vecka 18, ja.

Sen erbjuds man också KUB runt vecka 13, detta brukar vara gratis för de över 35 (lika olika i olika landsting. I Stockholm tror jag alla erbjuds det gratis).

Inget hindrar dig från att uppsöka en privat gynmottagning och betala för ultraljud, detta brukar kosta runt 300-600kr. 

Du kan läsa mer på 1177.se. Finns en sida som Lycka till!

Svar på tråden Gynundersökning