• Anonym (....)

Får man (alltid) reda på sin blodgrupp vid graviditet?

Jag har i några år velat få reda på min blodgrupp (har ingen bättre anledning än att jag vill veta) och först nu lyckats hitta en mottagning som kan göra det om man själv står för kostnaden trots att det inte finns något medicinskt behov(vårdcentraler m.fl. gör det inte).

Jag var precis på väg att boka tid, men fick sen höra att man man får veta blodgrupp när man är gravid, så undrar om det stämmer? Får alla ta prov på det och får man alltid veta resultatet? Jag är bara någon vecka in än så länge så har inte valt mottagning eller varit på inskriving än.

• Svar på tråden Får man (alltid) reda på sin blodgrupp vid graviditet?
  • Anonym (Femman)

Det ingår i rutinblodprovet man tar vid inskrivningen

• Anonym (Josefin)

Ja, alla man testas blodgrupp och rh-faktor på alla gravida och du har självklart rätt att få reda på svaret. Skulle det av någon anledning missas så är det bara att fråga din barnmorska. Jag har för mig att prov tas vid inskrivningsbesöket i ca vecka 12.

• Erla

Ja det får du veta. Vid förlossningen vill personalen ha koll på det så då kollas det upp under graviditeten.

• Duckan

Jag fick ta ett blodprov vid inskrivningen på mvc i v 8.

• Kerubmamman

Ja, det är viktigt att veta din blodgrupp. Dels om du är Rh-negativ, men även vetskapen om vilken typ av blod som kan ges om du behöver blodtransfusion vid förlossningen. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (....)

Tack för alla svar, då låter det ju som att jag kommer få veta om inte så lång tid :)

• Anonym (Rosor)

Ja, det får man. Detta är ett blodprov som alltid tas på rutin eftersom man behöver veta moderns blodgrupp. Blodprovet togs i vecka 11 på mig (är gravid nu).

Om de inte skickar ut papper till dig eller meddelar blodgruppen när du är där så är det bara att fråga efter den.

Svar på tråden Får man (alltid) reda på sin blodgrupp vid graviditet?