• Klumpigatjejen

Titthålsoperation?

Hej.

Jag åkte in till gyn och blev inlagd för titthålsoperation. Jag hade en 5cm stor cysta på höger sida samt en cysta på äggledaren stor som en tennis boll. Jag blev opererad i söndags och utskriven igår (måndags).

Jag har inte alls rörlig har bara legat i sängen och sovit. Har fruktansvärt ont och har kräkt och håller på att svimma.

Jag konstantetrade även att jag blöder jätte mycket där nere.

Är det någon annan som gjort sådan operation?

Ska man må såhär kasst?

• Svar på tråden Titthålsoperation?
  • EpicNurse

Man brukar få med sig smärtlindring om det behövs!

När hade du din senaste mens?

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • kaleidoskop88

Jag gjorde en liknande operation (för stor cysta) och det skulle vara sååååå kort återhämtning. Eh, det var det inte för mig. Fick ligga kvar något extra dygn först för att jag inte fick igång magen eller kunde kissa och jag hade så ont att jag fick kramp i ryggen för jag spände mig så. När jag kom hem så låg jag i princip i kanske två/tre dagar. Kunde inte gå upprätt och behövde hjälp till toa. Hade fortfarande problem att kissa och blödde en del.

Mådde riktigt ruttet i säg - fyra/fem dagar (efter op) och sen kanske fem dagar till innan jag orkade gå utanför dörren. Var iaf mycket längre återhämtningstid än vad de trodde. Är säkert individuellt, men för mig var det så. Fick du citodon med dig hem?

Det blir bättre, jag lovar. <3

• Mizzys

Det är nog från person till person. Min smärta satt sig i rygg och axlar fast det var en titthålsoperation.

Minns att jag hade fruktansvärt ont och det kändes som att man skulle dö. Hade också problem med magen men jag hade en sån där äcklig kisspåse.

Usch inte kul alls.

Nu har jag nya cystor på äggstockarna som ev ska op bort...

• EpicNurse
    Myloveolivia skrev 2018-03-07 07:36:18 följande:

Det är nog från person till person. Min smärta satt sig i rygg och axlar fast det var en titthålsoperation.

Minns att jag hade fruktansvärt ont och det kändes som att man skulle dö. Hade också problem med magen men jag hade en sån där äcklig kisspåse.

Usch inte kul alls.

Nu har jag nya cystor på äggstockarna som ev ska op bort...

Vill bara flika in och säga att det är jättevanligt att man får ont i axlar/rygg efter titthålsop. Det är dels pga hur man ligger under operationen, men också pga den lilla mängd luft som man inte får ut igen när operstionen är klar (Man fyller bukhålan med luft för att kunna se). Den luften vandrar sedan uppåt i kroppen och kan kännas en del.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Mizzys
    EpicNurse skrev 2018-03-07 08:13:04 följande:

Vill bara flika in och säga att det är jättevanligt att man får ont i axlar/rygg efter titthålsop. Det är dels pga hur man ligger under operationen, men också pga den lilla mängd luft som man inte får ut igen när operstionen är klar (Man fyller bukhålan med luft för att kunna se). Den luften vandrar sedan uppåt i kroppen och kan kännas en del.

Ja fyfan, det var fruktansvärt, kände ingenting ifrån där de hade gått in
Svar på tråden Titthålsoperation?