• Anonym (Vavava)

    Facebook-stalker

    Vet att det finns andra trådar i ämnet, men ingen färsk och alla svarar olika i dom jag hittat.

    Går det att se vilka som vart inne på ens facebookprofil? Både vänner och icke vänner?

    Kan någon jag inte är vän med på Facebook se att jag klickar in mig på dennes sida och snokar?

  • Svar på tråden Facebook-stalker
  • Anonym (G)
    Salmiakk skrev 2018-03-07 10:10:05 följande:

    Förresten, vet du vad en stalker är? Det är inte nån som kollar upp dig på fejjan.


    Beror på om personen kollar upp dig för att kunna hitta sätt att kontakta dig fast du sagt åt personen då är det Stalking.
  • zdudmwml
    Anonym (G) skrev 2018-03-07 10:14:28 följande:
    Beror på om personen kollar upp dig för att kunna hitta sätt att kontakta dig fast du sagt åt personen då är det Stalking.
    Att stalka innebär att kartlägga någon annan. Det är således inte nödvändigt med kontaktförsök.
    Stalkning kan handla om kontaktförsök men då är det trakasseriersom ingår som en del i stalkningen.
    sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rf%C3%B6ljelsesyndrom
  • Anonym (Hehe)

    Jo det finns en ny app där man kan se 3 år tillbaka i tiden vilka som snokat. Finns statistik på hur många ggr personen kollat och vilken IP-adress som gjort det ;)

  • zdudmwml
    Anonym (Hehe) skrev 2018-03-07 12:23:49 följande:
    Jo det finns en ny app där man kan se 3 år tillbaka i tiden vilka som snokat. Finns statistik på hur många ggr personen kollat och vilken IP-adress som gjort det ;)
    Det gör det inte för facebook släpper inte såna uppgifter från sig. De släpper det först till polisen efter mycket hårt arbete. Har du verkligen missat allt som skrivits om det här?

    Däremot finns det såna appar du pratar om och de har funnits så länge som facebook funnits. Det handlar i själva verket om trojaner som stjäl uppgifter från dig. Sen hittar den på lite IP och statistik. Den som är så korkad att den laddar ner såna här appar kommer i alla fall inte fatta att statistiken bara är rent lurendrejeri.
  • Anonym (Vavava)

    Så det går alltså inte på något sätt alls se om någon vart inne på ens sida?

  • Anonym (Vänförfrågan)

    Ibland får jag känslan av att Facebook ändrar sina vänförslag utifrån vem som kollat på ens profil. Typ folk som är bekant med dem som snokat. Någon som vet?

  • zdudmwml
    Anonym (Vänförfrågan) skrev 2018-03-07 16:15:26 följande:
    Ibland får jag känslan av att Facebook ändrar sina vänförslag utifrån vem som kollat på ens profil. Typ folk som är bekant med dem som snokat. Någon som vet?
    Jag har ingen aning om exakt vad de har för logaritmer. Det vet möjligen bara de som jobbar där och de får inte yppa något.

    Jag tror att det mer handlar om vem som är bekant med vem och vad du gillat osv. Man vet att facebook kartlägger väldigt mycket, bla för att kunna rikta annonser.
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Vänförfrågan) skrev 2018-03-07 16:15:26 följande:

    Ibland får jag känslan av att Facebook ändrar sina vänförslag utifrån vem som kollat på ens profil. Typ folk som är bekant med dem som snokat. Någon som vet?


    Så upplever jag det också, så i viss mån kan jag ibland gissa mig till vilka som letat efter mig på min Facebooksida. Men vet inte om det stämmer.
  • Physalis

    Inte vad jag vet. Däremot kan du göra all din information privat och blockera folk.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Hehe)
    zdudmwml skrev 2018-03-07 12:37:09 följande:

    Det gör det inte för facebook släpper inte såna uppgifter från sig. De släpper det först till polisen efter mycket hårt arbete. Har du verkligen missat allt som skrivits om det här?

    Däremot finns det såna appar du pratar om och de har funnits så länge som facebook funnits. Det handlar i själva verket om trojaner som stjäl uppgifter från dig. Sen hittar den på lite IP och statistik. Den som är så korkad att den laddar ner såna här appar kommer i alla fall inte fatta att statistiken bara är rent lurendrejeri.


    Jooodå, det finns ;)

    Hahaha
  • Anonym (Scammy)
    Anonym (Hehe) skrev 2018-03-08 16:47:23 följande:

    Jooodå, det finns ;)

    Hahaha


    Nej det gör det inte. Har du laddat ner en app som påstår sig göra det har du blivit scammad.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Hehe) skrev 2018-03-08 16:47:23 följande:

    Jooodå, det finns ;)

    Hahaha


    Jobbar med sådana frågor. Du har fel. Scammy ovan har rätt. Folk fortsätter dock bli lurade av dessa fejkappar.
  • Anonym (Kär)

    Tur, eftersom jag spanat in min toksnygga granne över 100 ggr .

  • sebbe420
    Anonym (Kär) skrev 2018-03-08 17:54:35 följande:

    Tur, eftersom jag spanat in min toksnygga granne över 100 ggr .


    Jag är väl dock ganska säker på att man kan dyka upp som vänförslag om man går in på någons sida. Vill minnas att det har hänt mig. Om någon kan bekräfta eller förneka vore det bra.
  • Anonym (Kär)
    sebbe420 skrev 2018-03-08 18:00:59 följande:

    Jag är väl dock ganska säker på att man kan dyka upp som vänförslag om man går in på någons sida. Vill minnas att det har hänt mig. Om någon kan bekräfta eller förneka vore det bra.


    Vi är vänner redan , hon skickade en vänförfrågan. Det är efter det jag spanat på hennes bilder .
  • Anonym (Också Facebook-stalker)
    Anonym (Vavava) skrev 2018-03-07 09:58:41 följande:

    Vet att det finns andra trådar i ämnet, men ingen färsk och alla svarar olika i dom jag hittat.

    Går det att se vilka som vart inne på ens facebookprofil? Både vänner och icke vänner?

    Kan någon jag inte är vän med på Facebook se att jag klickar in mig på dennes sida och snokar?


    Man SKA inte kunna se det, men jag tror att man kan se det indirekt. Det verkar som om den andra får upp många vänförslag från ens vänlista, om man är mycket inne på hans profil och kollar. Har experimenterat med detta både med mina egna "trollkonton" i påhittade namn, och med mina vänner. 

    Det här är rätt pinsamt. Men samtidigt kan ju personen inte vara helt säker på att det är orsaken (att man varit mycket inne och kollat på hans profil). Det kan även vara andra saker som gör att Facebooks algoritm tycker att han passar bra ihop med just dessa människor (ens vänner). 
Svar på tråden Facebook-stalker