• Kyllan

Vara ifred på morgonen

Hej!

En rak enkel fråga,

Jag är i ett förhållande sen sex år tillbaka med en man som är min raka motsats, vilket kompletterar oss väldigt bra (tycker jag). Dock är där ett STORT problem.

Jag är en person som vill vara ifred på morgonen och då menar jag helt ifred. När jag vaknar vill jag ur sängen få mitt kaffe och vara helt själv en stund. Känner absolut inte för närhet, mys eller samtal!

Min pojkvän är precis tvärtom. Jag blir väckt VARJE morgon av att han rör mig, kliar mig på ryggen, rumpan mm. Vilket absolut inte är uppskattat av mig. Har talat om detta otaliga gånger för honom. Jag älskar honom och myser gärna med honom övrig tid på dygnet, men jag känner absolut inte för det på morgonen.

Han ser det som att det är fel på mig, att jag är okänslig, visar ingen kärlek (trots att jag alltid annars är nära honom), mm mm

Är det meningen att jag ska tvinga mig själv att ligga kvar och mysa för att HAN vill det?

Har jag fel när jag känner att respekt och hänsyn fattas från hans sida??

Han hotar ofta med att göra slut om jag inte ändrar mitt beteende på morgonen!!??

Hur ser ni på detta?

• Svar på tråden Vara ifred på morgonen
  • Duckan

Jag är lite likadan. Går upp 15-20 min före min lilla familj för att få min kaffestund för mig själv.

• erikaABC

Din pojkvän är respektlös.
    Givetvis borde han respektera dina behov.
    Han struntar i vad du säger. När du står på dig förlöjligar han dig och hotar med separation. Det är ett väldigt omoget beteende.

• honutannick

Vi har också heeelt olika morgonhumör och rutiner, i vårt fall är det han som vill vara ifred, jag kan tycka att det är lite trist ibland men hittar andra saker att göra medan jag väntar på att han ska vakna :)

Kan ni göra så att du går upp någon halvtimme innan honom och dricker ditt kaffe i lugn och ro? Det kanske inte alls funkar med era tider men ett litet förslag för att försöka mötas på mitten :)

• Kyllan

Kan tillägga att vi är särbo (även om han är hos mig i princip varje dag) och han är 51 år och jag 48 år. Han kör även med att "ge igen".

Innan han kör till jobb på morgonen säger han alltid hejdå och ger mig en puss, vilket jag uppskattar.

Men ibland ska han "ge igen" och kan säga: "Jag gör som du och går nu" och pussen uteblir. Och detta för att jag vill vara ifred på morgonen och inte mysa.

Problemen är på helgerna när han är ledig och vill ha morgonmys och jag vill bara ur sängen utan närhet och samtal. Han menar att på helgerna är han ledig och både kan och vill ligga kvar och ha mys..jo..men min känsla är ju inte baserad på vilken veckodag det är. Jag känner så varje morgon!

Vad ska jag göra för tt han ska förstå detta..vad ska jag säga??

• Elderberry
    Kyllan skrev 2018-03-07 10:43:41 följande:
    -snip-
    Han hotar ofta med att göra slut om jag inte ändrar mitt beteende på morgonen!!??
    -snip-
    Det här hade fått mig att vända på klacken, hur självisk får man vara?
  • Hermioney

För mig är morgonen också helig. Min man får inte vara i köket då. Min ena väninna är likadan.

• Kyllan

Kan tycka att detta är ett otroligt barnsligt beteende. Hålla på att " ge igen " på sin partner! Förstår inte varför man ens vill göra så mot någon man älskar??

Han blir även sur ibland när jag inte känner för att ha sex och kan tycka ibland att jag borde " ställa upp"!!??

Ska inte bägge känna för det?? Kan tillägga att vi har sex minst 3 ggr/vecka. Och ändå får jag höra att jag sällan vill..och att jag är okänslig??!!

Jag förstår inte hans resonemang!!

Gör ni??

• Elderberry
    Kyllan skrev 2018-03-07 11:57:58 följande:
    Kan tycka att detta är ett otroligt barnsligt beteende. Hålla på att " ge igen " på sin partner! Förstår inte varför man ens vill göra så mot någon man älskar??
    Han blir även sur ibland när jag inte känner för att ha sex och kan tycka ibland att jag borde " ställa upp"!!??
    Ska inte bägge känna för det?? Kan tillägga att vi har sex minst 3 ggr/vecka. Och ändå får jag höra att jag sällan vill..och att jag är okänslig??!!
    Jag förstår inte hans resonemang!!
    Gör ni??
    Jag hade en sån kille för 4 år sedan, jag löste det genom att dumpa och gå vidare. 
  • Armiida

Naturligtvis ska du inte mysa när du inte vill. Han får inte ens röra dig på morgonen om du tydligt sagt till honom att du inte gillar det på morgonen!

Låt honom gå, om han inte visar mer respekt för dig. Väldigt grundläggande att ens kropp är ens.

Svar på tråden Vara ifred på morgonen