• Anonym (Louisa)

Hur tar ni hand om era fötter?

Det kanske är fånigt att lägga det här i känsliga rummet, men jag vill helst inte att alla ska veta hur jag tidigare har behandlat mina fötter, så here goes.

Hej! Jag har nyligen, sedan torsdags, börjat försöka ta hand om mina fötter. Förut struntade jag i att smörja dom, klippte bara naglarna när de blev jobbigt långa och jag gjorde endast rent under naglarna när jag klippte dom, alltså typ en gång i månaden (usch).
    Det här var inget problem för mig tills för några år sedan då jag började jobba i en affär där jag stod upp mycket och gick omkring, jag fick flera liktornar på båda fötterna, ganska mycket hård hud som inte var jämn, gjorde att strumpor kunde fastna osv. Jag köpte footmender och en elektrisk fotfil för 3 år sedan, provade det nån gång men glömde sedan att följa upp nästa dag osv, så det blev aldrig bättre. 

I torsdags bestämde jag mig för att ta tag i det här igen, jag använde den elektriska fotfilen för att få bort så mycket som det bara gick av det hårda, tog kanske en halvtimme, blev bra om jag får säga det själv. Sedan dess har jag smort in mina fötter med footmender en gång varje dag för att bli av med det sista, samt liktornarna.

Jag märker att det är ganska bra nu, men jag undrar lite hur jag ska bära mig åt för att hålla det bra, hur gör ni andra? Jag vet inte hur lång tid det kommer ta innan liktornarna försvinner, borde jag satsa på liktornsplåster istället?

Footmender var ju inte speciellt billig, så jag vet inte om jag ska köpa den igen när den tar slut, finns det något annat som är bra men billigare? Hur ofta smörjer ni?

• Svar på tråden Hur tar ni hand om era fötter?
  • Anonym (Johanna)

Personligen tycker jag att en manuell fotfil funkar bättre, man kan trycka så hårt man vill osv. Nu har jag aldrig haft liktornar förvisso, vet inte hur det är alls.

Jag har alltid (sedan tonåren nån gång. Jag är 30 nu) filat fötterna ofta. På vintern räcker det kanske med en gång i veckan, på sommaren blir det varje gång jag duschar. Sedan smörjer jag med vanlig Helosan. Bäst resultat får man om man smörjer medan fötterna är lite fuktiga efter duschen, men ibösnd smörjer jag även heltorra fötter. På vintern smörjer jag oftare än jag filar. Naglarna klipper jag vid behov. Övrig nagelvård brukar jag ta någon gång i veckan i samband med dusch. Även det är lättast med fuktiga fötter tycker jag.

• sextiotalist
    Anonym (Louisa) skrev 2018-03-08 08:29:43 följande:

Det kanske är fånigt att lägga det här i känsliga rummet, men jag vill helst inte att alla ska veta hur jag tidigare har behandlat mina fötter, så here goes.

Hej! Jag har nyligen, sedan torsdags, börjat försöka ta hand om mina fötter. Förut struntade jag i att smörja dom, klippte bara naglarna när de blev jobbigt långa och jag gjorde endast rent under naglarna när jag klippte dom, alltså typ en gång i månaden (usch).
    Det här var inget problem för mig tills för några år sedan då jag började jobba i en affär där jag stod upp mycket och gick omkring, jag fick flera liktornar på båda fötterna, ganska mycket hård hud som inte var jämn, gjorde att strumpor kunde fastna osv. Jag köpte footmender och en elektrisk fotfil för 3 år sedan, provade det nån gång men glömde sedan att följa upp nästa dag osv, så det blev aldrig bättre. 

I torsdags bestämde jag mig för att ta tag i det här igen, jag använde den elektriska fotfilen för att få bort så mycket som det bara gick av det hårda, tog kanske en halvtimme, blev bra om jag får säga det själv. Sedan dess har jag smort in mina fötter med footmender en gång varje dag för att bli av med det sista, samt liktornarna.

Jag märker att det är ganska bra nu, men jag undrar lite hur jag ska bära mig åt för att hålla det bra, hur gör ni andra? Jag vet inte hur lång tid det kommer ta innan liktornarna försvinner, borde jag satsa på liktornsplåster istället?

Footmender var ju inte speciellt billig, så jag vet inte om jag ska köpa den igen när den tar slut, finns det något annat som är bra men billigare? Hur ofta smörjer ni?

På vintern tar jag fotbad då och då, då klipper jag naglarna och filar fötterna. Jag har inga liktornar, inga förhårdnare, men däremot har jag karrtnaglar (precis som min pappa hade). På sommaren blir det oftare, då jag gärna är barfota så mycket det går, då filas fötterna flera gånger i veckan och jag envisas med att måla tånaglarna (fast naglarna är fula). Det jag får problem med när jag springer mycket är att jag får blånaglar.
  • Anonym (Footlöve)

Tittade just på de och undrar om jag har mögel eller infektioner på en nagel pga gått runt i för små skor.

Men kan vara gaaammalt nagellack med så ska ta aceton så får vi se!

Hur jag brukar vårda fötterna:

1. Cannabiskräm från Bodyshop som jag smörjer vid behov när de blivit torra om hälen och sulan. (Vet ej vad den heter har den inte här just nu) men en bra kräm rekommenderar jag!

2. Klipper naglarna just efter dusch när de är mjuka fortfarande. Kan om jag vill ibland fila och slipa de mjuka som med handens naglar.

3. Måla de när jag känner för att vara extra fin.

4. Hemmagjorda fotspan kan jag göra ibland med, med lite honung, lite rosblad, lite badsalt lite blandat jag googlar recept och slänger ihop ett med det jag har hemma i en balja/hink/

Blev inspirerad nu i helgen ska det bli fot-kärlek!! :D

Ps

Mina fötter och fotfiler på hälen och sulan är RÅ-fiender det gör min hud värre och det är så fruktansvärt obehagligt, tortyr! Så mina tips är för de som vill ha ANDRA alternativ på fina Lena fötter! :)

Var nu rädd om era fossingar, vi kan inte köpa nya!

• Anonym (Louisa)

Tack för era svar! Jag har ägt en vanlig fotfil sedan jag var barn men aldrig kommit överens med sådana, lite likt Anonym (Footlöve)'s erfarenhet där, det blir liksom värre! Den elektriska fungerar dock utmärkt. :)

De av er som använder fotfil verkar göra det ganska ofta! Bra att veta, jag hade aldrig fått för mig att använda en fotfil flera gånger i veckan, men det kanske behövs i mitt fall. Just nu verkar footmender hålla dom i schack, men jag lär väl märka om det behövs i framtiden.
    Vanlig helosan, cannabiskräm från body shop (är det hemp handkrämen du menar?), kanske finns en hel del bra att välja på! 

Så naglarna i samband med dusch...

Jag vill så gärna lyckas hålla i det här med fina fötter nu, har alltid haft lite äckelkänslor gentemot fötter i allmänhet, men det känns mycket bättre när de ser rena och släta ut!

• Anonym (Bra skor)

Står och går du mycket i ditt jobb är det värt att satsa på ett par bra skor. Där kan man förebygga en del av problemen med liktornar och förhårdnader. Eventuellt kan det vara värt att gå till en ortopedtekniker och kolla om du är i behov av specialgjutna sulor. 

Själv får jag inte längre lika mycket förhårdnader med mina ortopediska sulor då det inte trycker på "fel ställen" på foten. 

• Anonym (Louisa)
    Anonym (Bra skor) skrev 2018-03-08 10:30:40 följande:

Står och går du mycket i ditt jobb är det värt att satsa på ett par bra skor. Där kan man förebygga en del av problemen med liktornar och förhårdnader. Eventuellt kan det vara värt att gå till en ortopedtekniker och kolla om du är i behov av specialgjutna sulor. 

Själv får jag inte längre lika mycket förhårdnader med mina ortopediska sulor då det inte trycker på "fel ställen" på foten. 

Köpte ett par extremt bra skor som jag i princip använder överallt för att det är de skönaste jag har, men jag fick, trots det, liktornar. Snart är det väl dags att köpa nya igen, har du några förslag på bra skor? Enligt en såndär pryl man kan ställa sig på i sportaffärer så belastar jag mina fötter helt normalt, så jag vet inte varför jag har fått mer liktornar än andra.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Louisa) skrev 2018-03-08 08:29:43 följande:

Jag går på medicinsk fotvård 2-3 gånger per år och smörjer in fötterna varje kväll med hudosil fotkräm. Tycker inte att man behöver dyra krämer, kolla på apotea.
Svar på tråden Hur tar ni hand om era fötter?