• Anonym (Pinsamt)

Hur gör man när man sjukanmält sig från jobbet?

Pinsamt att jag inte kan/förstår hur man gör detta.

Jag har blivit sjuk och måste sjukanmäla mig. Hur funkar det? Jag jobbar på universitet men har ingen undervisning eller möten idag så ingen påverkas av att jag är sjuk. Jag hade tänkt jobba hemifrån men jag orkar inte.

När jag vabbar så fyller jag i ett verktyg om barn/föräldraledigheter att jag vabbar först när vabperioden är slut och då bifogar jag ev läkarintyg. Anmäler till försäkringskassan på dag 1 och sedan ansöker om vab när vabben är slut. Detta antar jag är så min lön dessa vardagar kommer från fk och inte arbetsgivaren.

Men hur funkar det om jag är sjuk? Ska jag anmäla till jobbet? Till fk? När ska jag göra det? Jag tror inte jag kommer vara sjuk över en vecka men kanske ungefär en vecka (har fått influensa). Vem betalar lön när jag är sjuk? Hur funkar karensdag förutom att jag inte får lön första sjukdagen? Jag kan inte alls detta. Är så febrig så orkar knappt tänka och huvudet dunkar. Vad måste jag göra idag? Ursäkta osammanhängande text.

• Svar på tråden Hur gör man när man sjukanmält sig från jobbet?
  • honutannick

Du anmäler dig till arbetsgivaren, första dagen får du ingen lön, resterande 80%. Är du sjuk över en vecka behöver du intyg från vårdcentralen och är du sjuk mer än 2 veckor så måste det även anmälas till försäkringskassan

• Anonym (Sånja)

Anmälan ska göras till arbetsgivaren. Det är arbetsgivaren som ersätter de första två veckorna av sjukskrivningarna.

• Anonym (Pinsamt)

Hur gör jag det till arbetsgivaren? Arbetsgivaren är universitetet men sedan har jag en huvudchef, en underchef och en handledare. Eller är det någon administratör? Vilken befattning? Skickar jag ett mail eller vad gör jag?

När jag jobbade på vanligt företag innan så var det ett speciellt nummer man ringde till en administratör som då avbokade möten etc men tror inte det finns något sånt här. Det finns typ 20 administratörer bara i min sektor som gör olika saker.

• honutannick
    Anonym (Pinsamt) skrev 2018-03-08 12:26:24 följande:

Hur gör jag det till arbetsgivaren? Arbetsgivaren är universitetet men sedan har jag en huvudchef, en underchef och en handledare. Eller är det någon administratör? Vilken befattning? Skickar jag ett mail eller vad gör jag?

När jag jobbade på vanligt företag innan så var det ett speciellt nummer man ringde till en administratör som då avbokade möten etc men tror inte det finns något sånt här. Det finns typ 20 administratörer bara i min sektor som gör olika saker.

Anmäl dig till närmsta chefen via telefon, är detta fel bör hen veta vart du ska ringa istället
  • Anonym (anna)

Seriöst? Du undervisar på ett Universitet men du vet inte hur du sjukanmäler dig? Hur svårt är det att lyfta luren och ringa din närmare chef (den du har utvecklingsamtal, lönsamtal osv med) och säga att du är sjuk? Nej, istället skriver du en tråd på familjeliv? 
    Vad hade hänt om du ringt fel chef? jo den personen hade förmodligen gett dig rätt information om vem du ska kontakta.

• Anonym (Klara)
    Anonym (anna) skrev 2018-03-08 14:49:27 följande:

Seriöst? Du undervisar på ett Universitet men du vet inte hur du sjukanmäler dig? Hur svårt är det att lyfta luren och ringa din närmare chef (den du har utvecklingsamtal, lönsamtal osv med) och säga att du är sjuk? Nej, istället skriver du en tråd på familjeliv? 
    Vad hade hänt om du ringt fel chef? jo den personen hade förmodligen gett dig rätt information om vem du ska kontakta.

Håller med. Jag jobbar dessutom själv på ett universitet, det är inga små arbetsplatser utan de har ju medarbetarweb där man kan få all info.

Hur kan man jobba på ett universitet 2018 fast man inte kan googla?
Svar på tråden Hur gör man när man sjukanmält sig från jobbet?