• carroslin

Ytterkläder förstörda av vattenfärg på skolan

Hjälp mig, hur ska jag tänka?

Barnen i förskoleklassen hade igår en kreativ stund utomhus med lärarna och målade med vattenfärger. Dotterns jacka blev full i färg i alla regnbågens färger och jag har nu tvättat jackan två gånger och färgen har inte gått bort. Första gången förbehandlade jag med galltvål och andra gången med Vanish men det mesta av färgen är kvar.
    Samma situation hände i början av vintern då dotterns overall fick fullt i färgfläckar som heller inte gick bort. Jag har pratat med ansvarig lärare för förskoleklassen vid båda tillfällena och hon säger att det är sådant som man får räkna med i skolan. Hon sa även att vattenfärgen ska gå bort och att skolan ser till att köpa in färger som är vattenlösliga. Jag frågade om de inte kunde sätta på barnen förkläden eller ha sopsäckar eller annat som skyddade just ytterkläderna men hon ansåg att det inte behövdes, hon tycker istället att jag ska ha en extra uppsättning ytterkläder hängandes i skolan som kan användas när de ska måla utomhus. 
    Jag tycker att när det gäller vanliga kläder i skolan så får jag räkna med att dessa kan bli förstörda av färg, saxar, lim eller vad de nu håller på med och anpassar mina klädinköp därefter. När det gäller ytterkläder har jag dock inte riktigt samma förståelse.  Förskoleklassen har två dagar i veckan när de är utomhus hela dagarna och lärarna har uttryckt att barnen ska ha kläder som håller att vara ute i oavsett väder. Vi köpte en Reimaoverall som dottern skulle ha i vinter, denna förstördes av färg redan i november och då köpte vi ett tvådelat Didriksons-set med jacka och byxa.
    Vi har totalt lagt nästan 2500:- på ytterkläder till dottern i vinter som nu har blivit förstörda av färg. Funderar på om jag ska kontakta rektorn på skolan och höra om det finns möjlighet till ersättning men är det ens någon ide? Om kläderna hade gått sönder eller blivit ordentligt smutsiga så hade jag suckat lite, tagit hem dem och försökt fixa till dem så gott det går men nu när det gäller färg så känns det lite annorlunda. Eller rättare sagt blir jag så irriterad på läraren som inte ens tycker att man ska försöka att skydda kläderna när det gäller målarfärg. 
    Ska jag bara acceptera situationen eller ska jag gå vidare med detta?
    Ber er om råd!
  • Svar på tråden Ytterkläder förstörda av vattenfärg på skolan
  • Anonym (Nja)

Kommer aldrig förstå varför man köper så dyra kläder som barnen ska ha på förskolan eller I förskoleklass.

Dessutom är ju inte kläderna förstörda bara för att det är färg på dom. Dom går ju fortfarande att använda.

Och vet du att dom håller på med sånt så kan du väl ha regnkläder, en poncho kanske som barnet kan dra över när dom målar.

Mina barn kommer ofta hem med färg fläckar på ytterkläderna. Går det inte bort så går det inte bort, dom har haft roligt I alla fall.

• beccagranen

Förstår hur irriterande det är. Kan du inte be om att få se vem som är återförsäljare till färgen, och kontakta dom? Beskriv ärendet och fråga om dom kan rekommendera behandling?

Jag tycker också det är ett trist dilemma, man vill att barnen ska ha bra ytterkläder och lägger dyra pengar. Men man vill inte ha dom förstörda av färg. Jag brukar sälja mina molooveraller  som kostar drygt 1200-1500kr för halva priset till nästa säsong, vilket inte går om dom är fulla av färg. Samtidigt som förskolan ordinerar kläder för lek, och färg.

• Scruffy

Ett annat alternativ är att köpa begagnade vinterkläder som man kan ha som slit och släng på skolan. 

Sedan kan man om man vill ha ett par finare som barnen använder på helger och annat.

• viseversa

En likadan tråd för många år sen. Där hade förskolan låtit barnen leka med isblock färgade med karamellfärg. Många barn fick sina ytterkläder förstörda av färg. Föräldrarna fick rätt och förskolan fick ersätta ALLA kläder som hade färg som inte gick bort. Tycker denna lärare ä jävligt nonchalant enligt mig. Hade skrivit till rektorn JA!

• MeandHim

Antingen får man välja ett billigare alternativ där det är ok om kläderna blir förstörda, då år dom kanske inte tillräckligt varma. Eller så löper man kläder som man vet håller, som ens barn håller bra värme i. Jag förstår dom frustration, hade reagerat likadant!

Och som någon säger ?lie färgfläckar gör inget? Joo... för mig hade det spelat roll, vem vill gå runt med fläckar på kläderna?!

• Tom Araya

Jag tycker du ska prata med rektorn. Jag tycker du har rätt i dina tankar om att man på skolan skulle kunna göra mer för att skydda kläderna och hur fröknarna avfärdat detta är rent nonsens.

• Anonym (Ghj)

Vilken nonchalant lärare! Jag hade kontaktat rektorn och begärt ersättning. Hur svårt kan det vara för lärarna att dra över ungarna svarta sopsäckar så kläderna blir skyddade från färgen?!

• viseversa
    MeandHim skrev 2018-03-08 14:52:54 följande:
    Antingen får man välja ett billigare alternativ där det är ok om kläderna blir förstörda, då år dom kanske inte tillräckligt varma. Eller så löper man kläder som man vet håller, som ens barn håller bra värme i. Jag förstår dom frustration, hade reagerat likadant!
    Och som någon säger lie färgfläckar gör inget Joo... för mig hade det spelat roll, vem vill gå runt med fläckar på kläderna?!
    precis. Jag sätter inte ens på minba barn tröjor med synliga fläckar. Hade blivit ledsen och arg om dyra vinterkläder blev förstörda med färg och att läraren var så jävla nonchalant över det.
Svar på tråden Ytterkläder förstörda av vattenfärg på skolan