• dreendo

Höftledsluxation - orolig

Min dotter på 6 månader ska till ortopeden då läkaren vid 6 månaders kontrollen misstänkte eventuell höftledsluxation. Är jätteledsen och orolig över detta nu. Har någon annan haft barn som fått höftledsluxation diagnosticerat så här sent? Oftast brukar det ju vara redan vid födseln har jag förstått det som. Vilken typ av behandling har ni fått?

Jag har läst på 1177 och där står det att det antagligen blir häftsträck och gips eftersom min dotter är så pass gammal. Kan man inte ha skena alls då? Eller frejkabyxa? Känns ju bra mycket smidigare än gips.

Sedan har jag googlat. Man ska inte googla. Har läst bloggar o.s.v. av stackars föräldrar till stackars små barn som har legat på sjukhus i flera flera månader, haft skena i över ett år och ändå inte blivit bra utan varit tvugna att operera - flera gånger! Buhuu. Jag vill inte. Vi har redan haft få mycket problem med kolik, allergier m.m. m.m. Det är så konstigt för ingen i min eller hans släkt har haft några av de problem vår lilla dotter haft. Det är så synd om henne. Önskar bara att allt kunde få vara bra någon gång.

• Svar på tråden Höftledsluxation - orolig
  • Almina

Ta inte ut allt i förskott. Det kan ju också vara så att läkaren misstog sig. Ofta vill läkaren ta det säkra före det osäkra, och skickar hellre någon "i onödan" än att missa någon. Precis det hände för ett av mina syskonbarn. De trodde att de upptäckt en höftledsluxation sent, men det visade sig vara falskt alarm. Så mitt råd är att vänta med att oroa dig allt för mycket innan du har fått ett säkert besked. Även om det kanske är lättare sagt än gjort.

Svar på tråden Höftledsluxation - orolig