• Anonym (Oartigt)

Personer som bara försvinner mitt i en konversation

Alltför ofta råkar jag ut för personer som plötsligt bara försvinner och slutar svara mitt i en sms/chatt konversation. Detta gäller alltså när man suttit och skrivit konstant ett tag och diskuterar om något. Tycker det är väldigt oartigt för så skulle man väl aldrig göra om man ses fysiskt?!

Självklart förstår jag att man inte alltid kan svara direkt och det är inget problem, men om man har tänkt dröja flera timmar eller till och med dagar så tycker jag att man borde meddela det innan man försvinner. Det lustiga är att dessa personer sedan svarar och fortsätter konversationen som inget hade hänt, men då har jag definitivt tappat tråden.

Fler som råkat ut för detta eller är du kanske en av de som försvinner? Varför detta beteende i så fall?

• Svar på tråden Personer som bara försvinner mitt i en konversation
  • Anonym (Ano)

Just därför är sms värdelösa. Bättre att ringa.

• LFF

Jag har råkat ut för det och jag kan vara den som gör så. Oftast är det att något kommer emellan där man är och vips så har man glömt bort diskussionen man just varit inne i elektroniskt. När man sen senare öppnar upp den igen, kanske för att skicka något annat meddelande, så kommer den upp och man är tillbaks i tanken med vad man höll på med.

Om någon försvinner mitt i en diskussion så förutsätter jag att något kommit emellan i det verkliga livet.

• Anonym (M)

Jag gör så ibland. Varför? För att livet pågår där jag är.

• Anonym (Virrpannan)

Jag tillhör de som kan försvinna mitt i samtal. Dels på grund av att jag har 4 barn som kräver uppmärksamhet men även en npf diagnos som påverkar mitt minne så jag helt enkelt glömmer bort samtalet. Men mina vänner mm vet om detta och förstår

• Alvina

Jag kan göra det själv ibland. Jag blir avbruten eller får något viktigare att göra och så kommer jag på det några timmar/någon dag senare och då bestämmer jag mig för om jag har lust eller tid att fortsätta konversationen eller inte.

• Anonym (Madde)

Jag kan göra så jag också. Jag tycker inte man kan likställa en online-konversation med en vanlig konversation. Men det beror på vad man pratar om också. Håller man på att avtala någonting så försvinner jag ju inte hux flux. Men om det bara är tissel och tassel så ja, då kan jag faktiskt försvinna från det ena meddelandet till det andra.

• CitronTulo

Jag är ibland den som försvinner från en diskussion! Ibland orkar jag helt enkelt inte fortsätta och stör mig på att den andre personen fortsätter skriva fast vi är "klara" i mitt tycke. Livet upphör inte för att man håller på att smsa med någon och ibland kommer något emellan. Om jag sitter och skriver med någon och min sambo eller barn kommer och vill prata om något så är jag inte så ohyfsad så att jag fortsätter att smsa. Ibland tänker jag att jag ska fortsätta svara, fast inte just då, och då händer det att jag glömmer bort och kommer på det dagen efter och då känns det inte alltid så aktuellt att svara (beroende på vad man skrivit om).

• John22

Helt okej så länge det inte är något viktigt/brådskande som diskuteras.

• NELJ

Som flera andra skrivit rycks man lätt bort från konversationer på messenger/sms. Tänk på att du inte ser hur det är runtomkring den du messar med. Du kanske sitter i soffan och har all tid i världen medan den du pratar med slänger iväg svar mellan matlagning, tvättstugan, nattningen osv. Och sen glömmer man tills man tittar i konversationen igen.

Vill du ha ett riktigt samtal eller prata om något viktigt - ring i stället!

• Anonym (ja!)
    Anonym (Oartigt) skrev 2018-03-09 10:30:09 följande:

Alltför ofta råkar jag ut för personer som plötsligt bara försvinner och slutar svara mitt i en sms/chatt konversation. Detta gäller alltså när man suttit och skrivit konstant ett tag och diskuterar om något. Tycker det är väldigt oartigt för så skulle man väl aldrig göra om man ses fysiskt?!

Självklart förstår jag att man inte alltid kan svara direkt och det är inget problem, men om man har tänkt dröja flera timmar eller till och med dagar så tycker jag att man borde meddela det innan man försvinner. Det lustiga är att dessa personer sedan svarar och fortsätter konversationen som inget hade hänt, men då har jag definitivt tappat tråden.

Fler som råkat ut för detta eller är du kanske en av de som försvinner? Varför detta beteende i så fall?

Jag skulle kunna göra så. Livet kommer emellan och det är inget jag ens tänker på. Jag ser en diskussion/samtal på sms/chatt som lite mindre viktig och nåt man gör när man har en stund över. Sen tar den stunden slut och jag gör nåt annat. Om det finns tid igen senare kanske jag återupptar samtalet.

Jag har barn och jobb och annat som pockar på min uppmärksamhet. Visst skulle jag kunna meddela att nu hinner jag inte chatta mer, men ofta glömmer jag nog det. Om nån annan försvinner mitt i ett samtal tänker jag nog ungefär likadant - hen fick annat att göra. 
  • Figgestar

Och där försvann ts mitt i en diskussion haha. Men som andra skriver så kan det komma annat emellan, och är man lite glömsk eller har mycket i huvudet är det lätt att man tappar det

• Anonym (Oartigt)

Förstår absolut att det kan komma mycket annat emellan, men om man "glömmer" svara i flera timmar/dagar funderar jag på om personen man skriver med tycker jag är speciellt viktig? Jag kanske tar det för personligt?

• LFF
    Anonym (Oartigt) skrev 2018-03-09 13:16:03 följande:

Förstår absolut att det kan komma mycket annat emellan, men om man "glömmer" svara i flera timmar/dagar funderar jag på om personen man skriver med tycker jag är speciellt viktig? Jag kanske tar det för personligt?

Ja, du tar det för personligt.
  • fjanten

Jag tror att du tar det för personligt. Ibland händer något här, mitt i en sms-/messengerkonversation (ett av barnen bajsar på sig typ), vips så är det fullt fokus på det och jag glömmer bort att svara den andra personen. Sedan kan det i värsta fall ta någon dag innan jag kommer på det/råkar öppna upp konversationen när jag tänkt skriva något annat. Varit med om samma sak från andra hållet med såklart (att den andra slutat svara alltså). Sånt är livet, och är allra troligast inget personligt!
  • Anonym (ja!)

Ja du tar det alltför personligt. Personen du skriver med tycker nog att du är viktig, men att annat är viktigare än det att ni skriver just då.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Oartigt) skrev 2018-03-09 10:30:09 följande:

De kan förstås säga något så man inte sitter och väntar, men jag tror att en del helt enkelt inte tänker så. De kanske bara tänkte gå på toa men sen glömde de bort att de hade någon "på tråden". Eller börjar spela online spel osv. 
  • Physalis

Jag ser det ur ett annat perspektiv. Om man skulle mötas i verkligheten så hade den andra personen tackat nej om den inte hade x antal ostörda timmar att lägga på dig och alltså hade samtalet i huvudtaget inte skett. Nu med chatter kan man prata med folk när det annars inte hade funnits möjlighet.

När jag skriver med folk så ser jag de konversationerna som oändligt pågående, snarare än att de avbryts såfort en inte svarar direkt. I och med att allt står i skrift som går att läsa igen vet man alltid var man lämnade vid förra gången och kan fortsätta prata nästa gång det är lämpligt vare sig det handlar om minuter eller dagar.

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Personer som bara försvinner mitt i en konversation