• Jeremiah

Obligatoriska urinprov

Psykiatrin kontrollerar rutinmässigt 2ggr per år alla människor med adhd som får centralstimulerande medicin föreskriven. Detta sker genom blodprov och övervakad urinprov. Det sista är nog det mest kränkande. Men i första hand är det för mig en princip sak. Om man

nu har en missbruksbakgrund eller inte om man nu får ett positivt eller negativt resultat på proverna tvingas man bevisa att man är oskyldig för det man är anklagad för, sidomisbruk. Vart annars i samhället gäller omvänd bevisbörda i denna utsträckning. År efter år bevisar jag att jag inte tar något annat än mina medicin, inte ens den minsta ölen, och ändå behöver jag gå igenom denna kränkande behandling. Jag behöver dessa medicin men vill inte bli behandlad på detta sätt.

Frågan är om detta är lagligt, någon jurist här som kan svara på det?

Oetiskt är det och en rättsstat ovärdig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-14 16:39
    Uppdaterar inlägget. Är fortfarande intresserad av juridiska synpunkter...

• Svar på tråden Obligatoriska urinprov
  • Långbenopluto

Ja, det är lagligt, annars hade inte sjukvården gjort så. Dom har jurister som håller koll, jag lovar.

Alternativet för dig är att sluta med medicinen.

• Långbenopluto
    Jeremiah skrev 2018-03-09 20:47:50 följande:
    Det är inget alternativ
    Nä, då är det bara att svälja stoltheten och lämna UP.
  • Jeremiah

Du tror inte på ett samhälle där man försöker ändra det som är fel?

• Långbenopluto
    Jeremiah skrev 2018-03-10 11:03:24 följande:
    Du tror inte på ett samhälle där man försöker ändra det som är fel?
    Nä, jag tror inte på ett samhälle som ska ändra på nåt som jag ser som en självklarhet, som jag tycker detta prov för dig är.
  • Nalliwer
    Jeremiah skrev 2018-03-09 13:35:14 följande:

Psykiatrin kontrollerar rutinmässigt 2ggr per år alla människor med adhd som får centralstimulerande medicin föreskriven. Detta sker genom blodprov och övervakad urinprov. Det sista är nog det mest kränkande. Men i första hand är det för mig en princip sak. Om man

nu har en missbruksbakgrund eller inte om man nu får ett positivt eller negativt resultat på proverna tvingas man bevisa att man är oskyldig för det man är anklagad för, sidomisbruk. Vart annars i samhället gäller omvänd bevisbörda i denna utsträckning. År efter år bevisar jag att jag inte tar något annat än mina medicin, inte ens den minsta ölen, och ändå behöver jag gå igenom denna kränkande behandling. Jag behöver dessa medicin men vill inte bli behandlad på detta sätt.

Frågan är om detta är lagligt, någon jurist här som kan svara på det?

Oetiskt är det och en rättsstat ovärdig!

Kan på sätt och vis hålla med dig men är inte så vården resonerar. I sverige har vi ett väldigt socialmedicinsk tradition så ur vårdens perspektiv så resonerar de nog mer som att de begära drogtest för att undvik en följdsjukdom.

Allt drogbruk ses i princip från vårdens sida som sjukdom. Eftersom det är välkänt att det finns en mycket förhöjd risk för missbruk av centralstumlerande droger vid adhd så är de obligatoriska drogtesterna enbart en medicinsk motiverad åtgärd för att kunna behandla adhd. På samma sätt som du måste underkasta dig vissa dieter före och efter en fetmaoperation, avstå från rökning vid vissa transplantationer osv.
  • Jeremiah

Jag förstår att det är försvarbart med prov vid diagnostisering, men om det visarcsig att det inte finns missbruk med i bilden varför fortsätta med denna kränkande behandling.

Det är dessutom också era skattepengar det handlar om. Kanske pengarna kan göra nytta någonstans för så bra är inte sjukvården i detta land!

• Jeremiah

Eftersom tobok och alkohol står för höga kostnader inom vårdens och hälsorisker ska alla som vill ha vård ta obligatoriska urin och blodprov för att 2 ggr per år bevisa att de inte riskerar sin hälsa med alkohol och tobak.....

Vilken debatt det skulle bli.

Nu dricker, röker eller knarkar jag ju inte någonting alls men måste bevisa detta halvår efter halvår. Det är inte rätt!

• Långbenopluto
    Jeremiah skrev 2018-03-10 15:43:34 följande:
    Eftersom tobok och alkohol står för höga kostnader inom vårdens och hälsorisker ska alla som vill ha vård ta obligatoriska urin och blodprov för att 2 ggr per år bevisa att de inte riskerar sin hälsa med alkohol och tobak.....
    Vilken debatt det skulle bli.
    Nu dricker, röker eller knarkar jag ju inte någonting alls men måste bevisa detta halvår efter halvår. Det är inte rätt!
    Tobak och alkohol är inte olagligt, så det är STOR skillnad.
  • Jeremiah

Min poäng är att jag inte heller använder något olagligt. Men för er som inte behöver dessa medicin är det kanske lättare att visa lite empati om man tar ett exempel med tobak och alkohol.

Svar på tråden Obligatoriska urinprov