• Anonym (Press)

    Bonusmamma rädd att inte duga

    En vän till mig känner sån press att inte duga som bonusmamma .Hon gör allt för bonusbarnet och behandlar den exakt som sitt eget barn,för att hon är rädd att mannen ska lämna henne annars.Som bonusmamma har jag bara skyldigheter inga rättigheter och hon känner press över sin roll.Ska hon verkligen anstränga så mycket för att bli godkänd?Hon är fin person så det är inte det.

  • Svar på tråden Bonusmamma rädd att inte duga
  • Anonym (om)

    Hon behöver gå i terapi låter det som. Blir hon lämnad för den saken (förutsatt så klart att hon inte särskiljer tydligt på barnen) så är mannen inget att ha. 

    Gör mannen samma för hennes barn? Om inte, varför ska hon göra det för hans? Och inser hon inte att hon är orättvis och sviker sitt eget barn på det här viset? 

  • Anonym (Press)
    Anonym (om) skrev 2018-03-10 09:14:05 följande:

    Hon behöver gå i terapi låter det som. Blir hon lämnad för den saken (förutsatt så klart att hon inte särskiljer tydligt på barnen) så är mannen inget att ha. 

    Gör mannen samma för hennes barn? Om inte, varför ska hon göra det för hans? Och inser hon inte att hon är orättvis och sviker sitt eget barn på det här viset? 


    De har ett gemensamt barn.
  • Anonym (om)
    Anonym (Press) skrev 2018-03-10 09:21:08 följande:
    De har ett gemensamt barn.
    Aha. Då är det lite skillnad. Men, om det är jobbigt för henne och hon inte mår bra av det så är det inte bra. Givetvis ska inte hans barn förfördelas, men i vissa fall så stannar familjelivet av när särkullsbarnet inte är med. Man kan inte göra något roligt då, för då blir det orättvist för särkullsbarnet. Iom att man gör så, så förfördelar man ju sitt eget barn och det är inte ok alls. 

    Särkullsbarnet har ju en annan förälder som gör saker med det tex. Då får det barnet göra kul saker varje vecka medan det gemensamma får leva på sparlåga när inte syskonet är med. 
  • Anonym (Press)
    Anonym (om) skrev 2018-03-10 09:34:39 följande:

    Aha. Då är det lite skillnad. Men, om det är jobbigt för henne och hon inte mår bra av det så är det inte bra. Givetvis ska inte hans barn förfördelas, men i vissa fall så stannar familjelivet av när särkullsbarnet inte är med. Man kan inte göra något roligt då, för då blir det orättvist för särkullsbarnet. Iom att man gör så, så förfördelar man ju sitt eget barn och det är inte ok alls. 

    Särkullsbarnet har ju en annan förälder som gör saker med det tex. Då får det barnet göra kul saker varje vecka medan det gemensamma får leva på sparlåga när inte syskonet är med. 


    Bara inte hennes eget barn känner sig bortglömt när bonusen är där.Får den känslan ibland,hon känner press att vara en bra bonusmamma .
  • Anonym (om)
    Anonym (Press) skrev 2018-03-10 10:22:33 följande:
    Bara inte hennes eget barn känner sig bortglömt när bonusen är där.Får den känslan ibland,hon känner press att vara en bra bonusmamma .
    Ja och det är ju jätteviktigt att du pratar med henne om det! 
  • Anonym (A)
    Anonym (om) skrev 2018-03-10 09:14:05 följande:
    Hon behöver gå i terapi låter det som. Blir hon lämnad för den saken (förutsatt så klart att hon inte särskiljer tydligt på barnen) så är mannen inget att ha. 

    Gör mannen samma för hennes barn? Om inte, varför ska hon göra det för hans? Och inser hon inte att hon är orättvis och sviker sitt eget barn på det här viset? 
    håller med
  • Anonym (eee)
    Anonym (Press) skrev 2018-03-10 09:10:27 följande:

    En vän till mig känner sån press att inte duga som bonusmamma .Hon gör allt för bonusbarnet och behandlar den exakt som sitt eget barn,för att hon är rädd att mannen ska lämna henne annars.Som bonusmamma har jag bara skyldigheter inga rättigheter och hon känner press över sin roll.Ska hon verkligen anstränga så mycket för att bli godkänd?Hon är fin person så det är inte det.


    Varje familj bygger ju upp hur det ska fungera så detta får hon prata med mannen om, hur vill de ha det hemma?
    Jag behandlar mina bonusar precis som mina biologiska barn och så vill vi ha det här hemma, så långt det går. Jag gör det inte av någon press utan för att vi tillsammans har valt att hantera det gemensamma livet så. Vi ser båda vår nya familj som en helhet. Vi vill att alla barnen ska kunna be vem som helst av oss om hjälp tex, eller om någon är ledsen är det ju skönt om det är ok även med bonusföräldern osv. 

    Däremot betalar vi för våra egna barn, så vi delar inte på allt på det viset.

    Om din kompis har nån rädsla för att mannen ska lämna henne är det ju något fel på deras relation. 
  • Anonym (MM)

    Håller med om det att en bonusmamma bara har skyldigheter och inga rättigheter. Jag skulle inte klara av att leva det livet. Levde så en gång men aldrig, aldrig mer. Det var mardrömmen! 

    Det är svårare om man har ett gemensamt barn. Då är det inte bara att lämna.... 

  • Anonym (Press)
    Anonym (MM) skrev 2018-03-10 13:52:44 följande:

    Håller med om det att en bonusmamma bara har skyldigheter och inga rättigheter. Jag skulle inte klara av att leva det livet. Levde så en gång men aldrig, aldrig mer. Det var mardrömmen! 

    Det är svårare om man har ett gemensamt barn. Då är det inte bara att lämna.... 


    Vad är det för skyldigheter hon har ?Jag förstår att man ska ta hänsyn till bonusbarnet och hjälpa till.Nåt mer?
  • Fiona M

    Vad är det som hon skulle vilja slippa göra, och har mannen uttryckt att hon har lika stort ansvar för hans barn som han själv har?

  • Anonym (Press)
    Fiona M skrev 2018-03-10 15:05:54 följande:

    Vad är det som hon skulle vilja slippa göra, och har mannen uttryckt att hon har lika stort ansvar för hans barn som han själv har?


    Hon vill inte slippa något ,bara vara bra bonusmamma ,så inte mannen lämnar henne.Hon vill bara göra andra nöjda.Känns att hon glömmer bort sin egen familj.Har påpekat om detta,men hon är inte redo än att förstå att hon duger som hon är!
  • Fiona M
    Anonym (Press) skrev 2018-03-10 15:21:24 följande:

    Hon vill inte slippa något ,bara vara bra bonusmamma ,så inte mannen lämnar henne.Hon vill bara göra andra nöjda.Känns att hon glömmer bort sin egen familj.Har påpekat om detta,men hon är inte redo än att förstå att hon duger som hon är!


    Men vad gör hon som hon tycker är jobbigt och varför tror hon mannen ska lämna henne?
  • Anonym (MM)
    Anonym (Press) skrev 2018-03-10 15:21:24 följande:
    Hon vill inte slippa något ,bara vara bra bonusmamma ,så inte mannen lämnar henne.Hon vill bara göra andra nöjda.Känns att hon glömmer bort sin egen familj.Har påpekat om detta,men hon är inte redo än att förstå att hon duger som hon är!
    Varför skulle mannen lämna henne? För att hon inte dansar efter hans pipa?

    Jag tror att har man en god kommunikation mellan varandra så löser det mycket. Och att man inte ska ta på mer ansvar än man vill (för man behöver inte ta något ansvar alls för andras barn!). Det är just dessa skyldigheter jag kände av att man skulle vara tvungen gå in och vara som en mamma åt hans barn och göra allt, passa, leka, ställa upp på ALLT medan man inte hade några rättigheter alls eller något att säga till om. Han bestämde när det gällde allt kring barnen. Men ändå förväntades man vara likställd en förälder i det som gällde det praktiska och passandet. 
  • Anonym (Press)
    Anonym (MM) skrev 2018-03-10 18:13:15 följande:

    Varför skulle mannen lämna henne? För att hon inte dansar efter hans pipa?

    Jag tror att har man en god kommunikation mellan varandra så löser det mycket. Och att man inte ska ta på mer ansvar än man vill (för man behöver inte ta något ansvar alls för andras barn!). Det är just dessa skyldigheter jag kände av att man skulle vara tvungen gå in och vara som en mamma åt hans barn och göra allt, passa, leka, ställa upp på ALLT medan man inte hade några rättigheter alls eller något att säga till om. Han bestämde när det gällde allt kring barnen. Men ändå förväntades man vara likställd en förälder i det som gällde det praktiska och passandet. 


    Kände du att det blev för mycket?Hur länge bodde ni ihop?Kontakt med barnen idag?
  • Anonym (MM)
    Anonym (Press) skrev 2018-03-10 20:18:56 följande:
    Kände du att det blev för mycket?Hur länge bodde ni ihop?Kontakt med barnen idag?
    Jag kände att jag inte var en likvärdig och jämbördig familjemedlem. Jag har ingen kontakt med dem idag men jag kan sakna barnen faktiskt. Inte mannen dock. :) 
  • Ess

    Varför är så många kvinnor så otroligt rädda för att bli lämnade?
    Varför förvandlar de sig själva till betjänter och dörrmattor?
    Aldrig i livet jag skulle springa och passa upp någon annans ungar, gör han inte det själv så kan de hålla sig borta OM de inte klarar sig helt själva.

Svar på tråden Bonusmamma rädd att inte duga