• The Cat Lady

IVF i Sverige, hjälp!

Hej alla!
    Jag är en ensamstående kvinna på 34 år med en stor barnlängtan, och jag har allvarligt börjat fundera på att skaffa barn på egen hand. Nu mera är det ju tillåtet i Sverige, men vart vänder man sig, vem ringer man? Kan inte hitta någon direkt information om detta. Ringer man vårdcentralen först och dom skickar en vidare, eller hur fungerar det?

Ni ensamstående som har gjort insemination eller IVF i Sverige, hur länge har ni fått stå i kö och hur har ni blivit bemötta?

Tack på förhand!

Undanber mig kommentarer om att ett barn måste ha två föräldrar, tack!

• Svar på tråden IVF i Sverige, hjälp!
  • Anonym (IVF)

Sök på 1177 efter fertilitetsmottagning i din stad. Oftast ska man först fylla i en blankett (kan många gånger göras digitalt). Vissa landsting har ingen egen fertilitetsmottagning utan samarbetar med andra landsting. Däremot gör de oftast utredningen själva först. Förbered dig på att det är en hel del väntan och i vissa delar av landet är det brist på donatorer.

Om du nu väljer att köra racet själv så tänk ändå på att det är en extremt tuff resa så ha gärna någon att hålla i handen. Det behövs...

• Jag är bara jag

Det är visserligen tillåtet, men frågan är om nån ensamstående hittills gjort det p.g.a de långa köerna? Tycker du ska kika på Danmark istället. Kostar visserligen, men är nog ingen kö.

• Anonym (Nja)

Som ovan sagt är ju väntetiden oerhört lång just nu. Sedan innsn. Även om det numera är lagligt även för ensamstående så kommer det nog dröja lång tid innan spermabankerna är uppfyllda så att det kan börja rulla på. Tipsar också om Danmark eller Riga.

• Anonym (Nja)

Som ovan sagt är ju väntetiden oerhört lång just nu. Sedan innsn. Även om det numera är lagligt även för ensamstående så kommer det nog dröja lång tid innan spermabankerna är uppfyllda så att det kan börja rulla på. Tipsar också om Danmark eller Riga.

• The Cat Lady

Tack för svaren!
    Jo jag har funderat lite på Danmark också, men tänkte att man ändå kan skriva upp sig på listan här i Sverige.

• Jag är bara jag
    The Cat Lady skrev 2018-03-10 16:16:54 följande:
    Tack för svaren!
    Jo jag har funderat lite på Danmark också, men tänkte att man ändå kan skriva upp sig på listan här i Sverige.
    Jag vill inte låta negativ, men väntetiden är nog flera år så du kan faktiskt hinna bli för gammal här. Såvida inte de privata klinikerna har IVF för ensamstående också, jag vet inte. Nackdelen då är att chansen minskat vilket den gör efter 40. Men landstingen har en gräns på mellan 38-39.

Gör mer än fundera på Danmark och stå på väntelistan här under tiden.
  • The Cat Lady
    Jag är bara jag skrev 2018-03-10 16:20:17 följande:
    Jag vill inte låta negativ, men väntetiden är nog flera år så du kan faktiskt hinna bli för gammal här. Såvida inte de privata klinikerna har IVF för ensamstående också, jag vet inte. Nackdelen då är att chansen minskat vilket den gör efter 40. Men landstingen har en gräns på mellan 38-39.

Gör mer än fundera på Danmark och stå på väntelistan här under tiden.
    Jo det var lite så jag tänkte. Nackdelen med Danmark är att det ju kan bli ganska dyrt, om man inte har turen att lyckas på första eller andra försöket.
  • Jag är bara jag
    The Cat Lady skrev 2018-03-10 16:39:48 följande:
    Jo det var lite så jag tänkte. Nackdelen med Danmark är att det ju kan bli ganska dyrt, om man inte har turen att lyckas på första eller andra försöket.
    Tja, vårt barn kostade runt en halv mille så jag tycker ju alla kostnader är värt det bara man får barn. Glad Men jag kan förstå ditt resonemang. Börja med att kolla dina värden- då främst FSH och AMH. Då vet du på ett ungefär dina förutsättningar att lyckas. Sen kontaktar du olika kliniker i Danmark och jämför.
  • The Cat Lady
    Jag är bara jag skrev 2018-03-10 17:13:27 följande:
    Tja, vårt barn kostade runt en halv mille så jag tycker ju alla kostnader är värt det bara man får barn. Glad Men jag kan förstå ditt resonemang. Börja med att kolla dina värden- då främst FSH och AMH. Då vet du på ett ungefär dina förutsättningar att lyckas. Sen kontaktar du olika kliniker i Danmark och jämför.
    Vart vänder man sig då då?
  • Jag är bara jag
    The Cat Lady skrev 2018-03-11 01:36:15 följande:
    Vart vänder man sig då då?
    Privat gynläkare kan ta alla prover eller också skicka in till Werlabs heter de väl.
Svar på tråden IVF i Sverige, hjälp!