• Avenia

    Vad köper ni med er hem på resor?

    Jag brukar besöka apotek och köpa med mig receptfria grejer och hudvård som inte finns hemma. Köper också smink, kryddor, kläder och tvålar. Vad köper ni och har ni tips på något som är speciellt billigt eller bra att köpa i något annat land? Vi ska till Grekland i sommar, är det någon som har tips på vad man bör köpa där så mottages det tacksamt.

  • Svar på tråden Vad köper ni med er hem på resor?
  • Jag är bara jag

    Har inte varit på resa i semesterform på evigheter så tid för köp har inte funnits så mycket. Blivit mest läppstift/läppglans som var billigare i Tjeckien. Choklad också. I andra länder har jag köpt lite smycken.

  • Anonym (Elina)

    Reser mkt till arabiska länderna och köper hem kläder, slöjor, kryddor och olivolja, även små teglas, taginegryta och fina hantverk.

    Grekland.. kanske olivolja och oliver?

  • modsey

    Jag shoppar nog väldigt lite när vi reser. Men det jag ändå handlar med mig hem är mat och som du lite roliga bra hudprodukter och liknande. Förra året i just Grekland köpye jag kryddor, olivoljetvålar, en supergod hudlotion med olivolja i.

    När vi är i italien fin olivolja, balsamvinäger, prosecco. Olika fina skinkor och parmesan.

    Spanien skinkor och oliver typ. Och vin i bland.

  • modsey
    modsey skrev 2018-03-10 16:19:00 följande:

    Jag shoppar nog väldigt lite när vi reser. Men det jag ändå handlar med mig hem är mat och som du lite roliga bra hudprodukter och liknande. Förra året i just Grekland köpye jag kryddor, olivoljetvålar, en supergod hudlotion med olivolja i.

    När vi är i italien fin olivolja, balsamvinäger, prosecco. Olika fina skinkor och parmesan.

    Spanien skinkor och oliver typ. Och vin i bland.


    Jo i Frankrike såklart massa ostar , en fin champagne eller fint fin och makaroner! Förra gången vi var där lyckades jag även få hem en kartong med superfona bakelser till barnen och ett gudomlig stort chokladpåskägg !
  • Anonym (Resenär)
    Avenia skrev 2018-03-10 15:19:48 följande:

    Jag brukar besöka apotek och köpa med mig receptfria grejer och hudvård som inte finns hemma. Köper också smink, kryddor, kläder och tvålar. Vad köper ni och har ni tips på något som är speciellt billigt eller bra att köpa i något annat land? Vi ska till Grekland i sommar, är det någon som har tips på vad man bör köpa där så mottages det tacksamt.


    Mjölk

    Cappuccino med olika smaker

    Tonik sminkvatten

    Godis

    Kakor

    Bakpulver som blir krämer

    Djurmat

    Djurartiklar

    Krämer till ansikte och kropp

    Tandtråd

    Duschkräm

    Schampo

    Balsam

    Toapappper

    Tidningar

    Korsord

    Teknik

    Matvaror som inte finns här eller är billigare där

    Kläder

    Trosor

    Strumpor

    Träningskläder

    Gympaskor

    Träningsredskap

    Jag åker utomlands minst en gång per år och fyller bilen så den knappt går att stänga med sånt som inte går att få tag på här. Sen försöker jag räkna lite löst så att det ska räcka i minst ett år.
  • Fjäril kär

    Religiösa symboler (små kors, madonnafigurer,radband,rosenkrans etc)

    Hårda tvålar, olivtvål från Grekland tex

    Olivolja,oliver,kryddor som inte finns hemma

    Inhemskt vin

    Kläder - alltid kläder som påminner om kulturen/landet jag är i. Flamenco-skor från spanien, kjolar med "pling" på från turkiet, typiskt grekiska klänningar osv

    Väskor

    Sen brukar det alltid bli vettiga minnen/souvenirer i någon form. Tex handgjorda smycken, någon figurin i marmor, en fin mugg osv

  • Avenia
    Anonym (Resenär) skrev 2018-03-10 17:09:14 följande:

    Mjölk

    Cappuccino med olika smaker

    Tonik sminkvatten

    Godis

    Kakor

    Bakpulver som blir krämer

    Djurmat

    Djurartiklar

    Krämer till ansikte och kropp

    Tandtråd

    Duschkräm

    Schampo

    Balsam

    Toapappper

    Tidningar

    Korsord

    Teknik

    Matvaror som inte finns här eller är billigare där

    Kläder

    Trosor

    Strumpor

    Träningskläder

    Gympaskor

    Träningsredskap

    Jag åker utomlands minst en gång per år och fyller bilen så den knappt går att stänga med sånt som inte går att få tag på här. Sen försöker jag räkna lite löst så att det ska räcka i minst ett år.


    Mjölk? Toapapper? Hur menar du?
  • Anonym (Resenär)
    Avenia skrev 2018-03-10 19:08:09 följande:

    Mjölk? Toapapper? Hur menar du?


    Mjölk

    Det finns mjölk med lång hållbarhet som inte behöver stå i kylskåp. Den mjölken är.mycket godare än svensk mjölk som bara smakar vatten. Jag köper några flak med 1 litersmjölk. Hos oss går det åt minst 3 liter per dag.

    Toapapper

    Hos oss går det två rullar papper per dag. Vi använder det även som hushållspapper men på toa går det mest. Vi gillar inte tjockt papper typ lambi utan köper vanligt i stora balar. Dessutom är tjockt papper väldigt dyrt och vi använder fler rullar än av vanligt. Men på semestern är det pappeet billigt så för skojs skull och lite mjuk känsla köper vi lite extra fint papper där. En förpackning av varje märke och färg. De har gula gröna rosa blåa rullar.
  • Avenia
    Anonym (Resenär) skrev 2018-03-10 20:26:03 följande:

    Mjölk

    Det finns mjölk med lång hållbarhet som inte behöver stå i kylskåp. Den mjölken är.mycket godare än svensk mjölk som bara smakar vatten. Jag köper några flak med 1 litersmjölk. Hos oss går det åt minst 3 liter per dag.

    Toapapper

    Hos oss går det två rullar papper per dag. Vi använder det även som hushållspapper men på toa går det mest. Vi gillar inte tjockt papper typ lambi utan köper vanligt i stora balar. Dessutom är tjockt papper väldigt dyrt och vi använder fler rullar än av vanligt. Men på semestern är det pappeet billigt så för skojs skull och lite mjuk känsla köper vi lite extra fint papper där. En förpackning av varje märke och färg. De har gula gröna rosa blåa rullar.


    Aha. Där ser man.
  • Anonym (Shopping)
    Anonym (Resenär) skrev 2018-03-10 20:26:03 följande:

    Mjölk

    Det finns mjölk med lång hållbarhet som inte behöver stå i kylskåp. Den mjölken är.mycket godare än svensk mjölk som bara smakar vatten. Jag köper några flak med 1 litersmjölk. Hos oss går det åt minst 3 liter per dag.

    H-mjölk smakar inte, smaken är som baken delad

    Toapapper

    Hos oss går det två rullar papper per dag. Vi använder det även som hushållspapper men på toa går det mest. Vi gillar inte tjockt papper typ lambi utan köper vanligt i stora balar. Dessutom är tjockt papper väldigt dyrt och vi använder fler rullar än av vanligt. Men på semestern är det pappeet billigt så för skojs skull och lite mjuk känsla köper vi lite extra fint papper där. En förpackning av varje märke och färg. De har gula gröna rosa blåa rullar.


    Kolla Lidls toapapper, fyrlagrigt och mysig

    Vi bilar nog till Tyskland tre-fyra gånger om året och handlar allt som vi gillar på Aldi och DM.

    Sedan fyller vi på med goda viner från lokala vinhandlare.

    På mer långväga resor gillar jag att ta med lokala snacks.
Svar på tråden Vad köper ni med er hem på resor?