• Anonym (Son of a bitch)

Börjar misstänka att min pappa är narcissist. Vad ska jag göra?

Jag bor fortfarande hemma hos mina föräldrar (är 22 år). Min pappa har alltid varit en väldigt knepig människa att ha att göra med och vi har haft väldigt många konflikter genom åren. Men nu på sistone har jag på allvar börjat fundera över om han faktiskt kan vara narcissist. Jag ska kort berätta lite om varför jag tror som jag gör.

Under min uppväxt blev jag på många sätt utsatt för psykisk misshandel av honom. Han var alltid oerhört partisk till min brors favör och utsåg ofta mig eller mamma till syndabockar. Han svartmålade mig ofta inför bekanta och utförde härskarteknik mot mig som liten (då man inte kan värja sig). Till råga på allt så tafsade han också på mig genom att smiska mig på rumpan när han gick förbi mig. Det var oerhört förnedrande och vidrigt att ni anar inte...

Jag är inte den enda som råkat ut för hans terror. Min mamma blev också psykiskt misshandlad av honom. Han svartmålade ofta henne inför oss, han förnedrade henne inför vänner och bekanta och väldigt ofta provocerade han henne så att hon blev arg. Det vart mumma för honom eftersom att då blev det ett bevis på att hon var hysterisk, när jag nu i efterhand fattar att hon faktiskt bara reagerade på hans provokationer. Han har även stulit arvspengar av sin mamma på ett ganska stort belopp och han har aldrig någonsin visat minsta tecken på ånger för det. Tas det upp så skyller han exakt allt på henne. Han kan inte ens erkänna att han kan ha klantat sig utan allt är hennes fel. Exakt hur det är hennes fel är svårt att tyda för han pratar så flummigt om det... Han har alltså visat tydligt att han kan gå väldigt långt för att uppnå sina egna mål.

Förutom allt detta så har han en extremt grandios självbild. Han har aldrig erkänt sina misstag eller ens tagit upp sina svagheter. Han ljuger om andra människor konstant. Dessutom så har han alltid haft en syndabock i sin närhet han kan projicera alla sina misstag på. Är det inte en familjemedlem så är det en kollega. Är det inte en kollega så är det en släkting. Är det inte en släkting så... Ja, ni hajar.

Jag har dragit slutsatsen att det faktiskt finns anledning att tro att min pappa är narcissist. Jag har därför bestämt mig för att psykiskt ta avstånd från honom och inte svara på hans provokationer. Men jag är rädd för att det inte räcker.

Så vad tycker ni att jag borde göra? Jag förstår ju att jag bör flytta men just nu är läget väldigt svårt då det är bostadsbrist och min inkomst är låg tack vare studier (jag bor i en stad där kötiden för studentlägenheter är väldigt mycket längre än det borde vara). Så jag har förberett mig på att jag måste bo kvar hemma i minst ett år framöver. Så hur ska jag hantera honom undet den här tiden? Någon som har något bra tips?

• Svar på tråden Börjar misstänka att min pappa är narcissist. Vad ska jag göra?
  • Anonym (Kontakt)

Oj vilket tuff situation.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta en psykolog där du berättar om dina tänker och be om råd om hur du bäst värjar dig från hans sätt att provocera och manipulera dig. Förövrigt vet jag verkligen inte.

• Anonym (sorry)

Det verkar inte bättre, tyvärr. Det enda som hjälper är att ta sig ifrån. Han kommer att märka att du skärmar av dig och kommer då bli ännu elakare mot dig. Finns det ingen annan student du kan dela lägenhet med? Det enda som hjälper mot en narcissist är att helt bryta kontakten, och sedan börja sin egen läkeprocess. Det är viktigt att komma ihåg att det är inget som du har gjort eller sagt, din pappa är en sjuk människa. 

• Akira Öken

Det finns egentligen ingen anledning att diskutera huruvida din pappa har en psykisk störning eller inte. Han beter sig illa mot dig och andra i sin omgivning, det räcker gott för att ta avstånd från en person.

• Anonym (Flytta)

Begär förflyttning till ett annat universitet som ligger i en stad där det är lättare att få boende. Nästan alla universitetsprogram har en massa avhoppare och vill ha in fler elever i de senare terminerna.

Väldigt bra råd. Tack alla!

Jag ska faktiskt försöka med det där att byta Universitet. Det blir självklart lite omständigt men vad ska man göra när man är fast i en sån här situation?

Hur ska jag då göra under tiden innan jag flyttar om det blir aktuellt? Hur ska jag hantera honom och hans beteende? Finns det något knep man kan köra med?

• Anonym (sorry)
    Anonym (Son of a bitch) skrev 2018-03-11 14:17:13 följande:

Väldigt bra råd. Tack alla!

Jag ska faktiskt försöka med det där att byta Universitet. Det blir självklart lite omständigt men vad ska man göra när man är fast i en sån här situation?

Hur ska jag då göra under tiden innan jag flyttar om det blir aktuellt? Hur ska jag hantera honom och hans beteende? Finns det något knep man kan köra med?

"Knepet" med en narcissist är att vara till lags. Ge honom narcissistic sypply så håller han sig lugn. Det är hemskt egentligen, men det enda som funkar, om du börjar gå emot så kommer det bara bli värre. 
    Anonym (sorry) skrev 2018-03-11 14:35:25 följande:

"Knepet" med en narcissist är att vara till lags. Ge honom narcissistic sypply så håller han sig lugn. Det är hemskt egentligen, men det enda som funkar, om du börjar gå emot så kommer det bara bli värre. 

Okej. Det kanske bästa är att bara stå ut fram till den dagen jag flyttar hemifrån... Jag orkar verkligen inte vara honom till lags hela tiden eftersom att jag av erfarenhet vet att hans krav då blir mer och mer osammanhängande och komplicerade att uppnå.

Började idag kolla på nya Universitet. Finns ju rätt många som mina förhoppningar är ändå goda :)
  • Anonym (sorry)
    Anonym (Son of a bitch) skrev 2018-03-11 14:56:51 följande:
    Okej. Det kanske bästa är att bara stå ut fram till den dagen jag flyttar hemifrån... Jag orkar verkligen inte vara honom till lags hela tiden eftersom att jag av erfarenhet vet att hans krav då blir mer och mer osammanhängande och komplicerade att uppnå.

Började idag kolla på nya Universitet. Finns ju rätt många som mina förhoppningar är ändå goda :)
    Ja du känner honom bäst, du vet hur du kan behålla lugnet utan att reta upp honom, så ja, stå ut så länge. Tro mig, så fort du är borta från din narcissistiska pappa så kommer livet kännas så mycket lättare och gladare. Lycka till med letandet! 
    Anonym (sorry) skrev 2018-03-11 15:33:43 följande:

Ja du känner honom bäst, du vet hur du kan behålla lugnet utan att reta upp honom, så ja, stå ut så länge. Tro mig, så fort du är borta från din narcissistiska pappa så kommer livet kännas så mycket lättare och gladare. Lycka till med letandet! 

Tack! Det kanske också blir lättare när man vet att det hela snart är över.

Jag går just nu hos en psykolog och hpn är helt övertygad om att min pappas beteende har påverkat mig mer än vad jag tror. Jag ska till henne imorgon och då ska jag berätta om min teori och mina planer så får vi se vad hon säger. Det kan ju bli så att jag behöver bearbeta detta när allt är klart, och det är jag ärligt talat lite rädd för... Det innebär mycket smärta.
Svar på tråden Börjar misstänka att min pappa är narcissist. Vad ska jag göra?