• Norris

    Urinvägsinfektion på bebis

    Hej!

    Nu har dottern på 2 månader åkt på urinvägsinfektion. Hon är inlagd på sjukhuset för att få intravenös antibitika och är inne på andra dagen.

    Ni som har haft samma:

    Hur lång tid tog det innan barnet blev bättre?

    När fick ni åka hem?

    Har barnet haft problem med upprepade infektioner?

    Tack på förhand :)

  • Svar på tråden Urinvägsinfektion på bebis
  • Anonym (Anna)

    Jag har en fråga. Urinvägsinfektion, -kommer i te det av att man torkat fel så att bakterier kommit in i fel hål? De säger ju att på oss kvinnor ska man torka bakåt, speciellt på de som har lättare för att få urinvägsinfektion?

  • Lifl

    Vår son hade njubäckeninflammation (UVI med feber och som rört sig längre upp) som spädis, 1 månad gammal. Vi låg inne en vecka, men läkarna trodde att det var en massa andra fel pga kontaminerat blodprov.

    Det där med att torka fel kan du nog strunta i att lyssna på. Jag har hört att när bebbarna är små så är det lite vanligare med UVI eller njurbäckeninflamation hos pojkar och det är bara ren och skär otur, men det KAN vara en missbildning också som orsakar problemet.

    Efteråt så var vi återkontroller med ultraljud som kollade urinledare och urinblåsa och en njurröngen. Inget var missbildat och han har aldrig haft någon mer UVI. Det vi fick till oss av läkaren efteråt var att vi de kommande 2 åren skulle vara extra uppmärksamma och åka in direkt om han hade oförklarlig feber utan andra symtom. Vi skulle inte vänta.

    Nu är han 3 år och mår finemang!

  • Anonym (A)

    Det är vanligt på blöjbarn och beror inte på att du har torkat eller tvättat fel!

    På så små barn brukar det bli antibiotika i ca 10 dagar totalt, men intravenöst bara en del av tiden. Det beror lite på feber, provsvar och mående.

    Man brukar alltid utreda med ultraljud för att se att det inte finns någon medfödd missbildning som ger ökad risk för infektioner, tex dubbla urinledare på en sida. Ofta gör man även en DMSA efter en tid, en undersökning där man sprutar ett ämne iv o tar bild o ser så det inte har blivit ärr på njuren (förenklat).

    Det brukar bli bra!

    Ta hand om er!

  • Norris

    Tack för era svar :)

    Nu fick jag veta att från och med imorgon kan vi ge antibiotikan oralt. Ett ulraljud ska göras imorgon och ser allt bra ut så får vi åka hem :)

    Skönt!

    Det är så jobbigt när så pass små barn blir så sjuka.

  • Anonym (xn)

    Ingen här vet om ts har torkat fel när hon bytt blöja.
    Men samtidigt är det så att flickor måste torkas på ett speciellt sätt.
    På bb demonstrerade dom för min man hur man torkade flickor. Detta måste alla som byter blöja på flickor veta.

  • Lifl
    Anonym (xn) skrev 2018-03-11 15:46:31 följande:

    Ingen här vet om ts har torkat fel när hon bytt blöja.

    Men samtidigt är det så att flickor måste torkas på ett speciellt sätt.

    På bb demonstrerade dom för min man hur man torkade flickor. Detta måste alla som byter blöja på flickor veta.


    Skickar med en länk på att pojkar under 6 månader drabbas i högre grad än flickor. Så om det vore en hel vetenskap att torka flickor så borde fler flickor blivit sjuka. Sen är det ju bra att även män får reda på hur flickor ska torkas i och med att de blir äldre.

    Att skuldbelägga en mamma som ligger inne med sitt barn känns bara illa. Men det är väl fl känt för.

    www.infektionsguiden.se/infektioner-hos-barn/urinvagsinfektion/
Svar på tråden Urinvägsinfektion på bebis