Min man dricker bakom min rygg
Lite bakgrundsinfo. Min man har spritproblem i familjen. Jag nämner detta för att alkoholism är en sjukdom som ibland går i arv. Det har under årens lopp varit jättejobbigt med en svärmor som supit bort både julaftnar och födelsedagar, och som dessutom kommit onykter till både barnens skola och andra tillställningar.
Min man däremot har varit väldigt försiktig med alkohol. Våra barn har aldrig behöva se sin pappa ( eller sin mamma, själv har jag aldrig druckit en droppe. inte ens i tonåren) full eller påverkad. Inte förrän barnen blev i de övre tonåren kunde min man dricka ett glas vin till maten hemma, och inte ens då, för han såg inte tjusningen med att dricka själv.
Men så hände det något.
Barnen blev vuxna och började flytta hemifrån, och i maj 2017 blev maken och jag ensamma hemma.
Sommaren 2017 kan man ju utan omsvep säga att han blev en semesteralkis. Problemet var att han aldrig blev påverkad, men det skulle drickas vin varje dag. I juli åkte maken och jag och vår vuxna dotter på semester utomlands, och då drack maken vin redan på planet fast klockan bara var förmiddag, och det har ALDRIG hänt!! Sen försatte det..
Under hösten var det ganska lugnt ändå. Drack vin var och varannan dag, dock ett litet glas, men ändå. Hann typ inte mer än hem från jobbet förrän det var dags att sätta sig i soffan med glaset. Jag var på honom i bland, och då tog han sig i kragen och slutade några dagar, innan det började om igen. Men som sagt, aldrig full eller påverkad, men ändå..
Någongång efter nyår 2018 ändrades drickandet, då konsumtionen plötsligt blev det dubbla, glaset blev större och intaget oftare.
Då han druckit fem dagar på raken , torsdag- måndag, ifrågasatte jag honom lite på skarpen hur många dagar på raken han hade druckit nu? då gick han i försvarsställning och hävdade att han bara hade druckit på lördagen ( nu var det måndag). Jag talade då om för honom med all önskvärd tydlighet att han hade druckit i fem dagar på raken, dessutom på vardagar. Då blev han tyst. Sen höll han sig ( kanske ) i 10 dagar, sen hittade jag ett vinglas i diskmaskinen, vilket innebar att han nu har börjat dricka när jag har gått och lagt mej på kvällen. Och där är vi nu. Jag har märkt alla vinglasen och ser nu direkt om han använt dem. Har också märkt vinboxen , för att se när han byter ut den bakom min rygg. Aldrig i helvetet att jag tänker leva med en alkoholist! Finns inte på världskartan! Ni som varit i min sits, hur gjorde du? Hur ska jag gå vidare nu? Just nu är kärleken stendöd. Och för er som nu kommer att ifrågasätta om mitt problem verkligen är så stort, så ja det är jävligt stort!!