• Anonym (Smitthärd)

    Herpes som singel- hur/när berätta?

    Hej!


    Jag var i ett stabilt förhållande som tyvärr tog slut, och typiskt och oturligt nog, så räckte det inte med att jag har varit heartbroken i flera veckor; nu har jag antagligen också fått herpes genitalt efter att ha haft sex med EN kille. Det känns ju extra jobbigt när man är singel och har dålig självkänsla som det är. Hur som helst, jag tänker att jag om ett tag kommer vara redo att dejta, eller bara ha sex igen, vilken inte är så lätt när man är en smitthärd för ett virus många är extremt äcklade av och rädda för. 

    Ni som har herpes, hur berättar ni? Sex på första dejten eller one night stands kan jag nog helt skippa för resten av livet känns det som. Men hur gör man annars? Jag brukar personligen inte vänta så länge med sex när jag dejtar någon, men jag är extremt rädd för att personen ska överge mig om jag berättar typ första- andra dejten. Behöver tips och lite uppmuntrande ord!

  • Svar på tråden Herpes som singel- hur/när berätta?
  • Anonym (Smitthärd)

    Ja, tack för det. Typiskt också eftersom jag var nytestad och han också... Men herpes testar man ju inte för. Tips till er andra då. Men, kondom ger ju inte heller 100% skydd tyvärr. 

    Någon med erfarenhet och konstruktiva tips? :)

  • Anonym (Nyligen smittad)

    Hej. Jag skulle bara vilja ge dig en kram fast det var 2018 du skrev. Hur har det gått för dig? Kram

  • Gabriel28

    Hejdu,

    Befinner mig faktiskt i en snarlik situation.. (kille 28)

    Har inte kommit på något bra svar på dina frågor än... men det finns en dejtingsite(positivsingels) där folk med olika typer av könssjukdommar ?samlas?.

    Har själv inte ritkigt kommit igång med dejting efter jag fick beskedet, kanske är lättare å prata med en i samma situation?

    Hursomhelst, du är iallfall inte ensam!

    Bara skriva om du känner för det!

  • Anonym (32 år)

    Jag har också herpes sedan 2010. Jag har dock inte haft utslag på över 6 år så jag kanske är lite mer avslappnad kring det nu för tiden.

    Jag har haft flera partners sedan dess, både långa och korta.

    Men, jag berättar. Usch man vänjer sig aldrig, tycker det är så skamset fortfarande. Men ju förr desto bättre! Övaövaöva.

    Hittils har de flesta reagerat med ett ärligt "tack för att du berättar" varit snälla å nästan "tröstat" efter jag rabblat allt jag vet och sedan bett dem läsa på själva innan och OM de vill ligga igen, framförallt om de vill ha oskyddat. Jag tror alltid de värsta varje gång.. men ej blivit nobbad pga detta än. (och ja, jag har då nästan alltid legat med personen en gång skyddat å lärt känna lite)

    Skyddar mig, undanber oralsex om de efterfrågas, granskar fittan såklart och slabbar inte runt en massa med vätskor i onödan. Sedan har jag berättat vid ett annat tillfälle om vi vill ses igen, när jag vet om jag tycker det är värt det. En gång har jag skrivit det efter ett bra videosamtal, sedan länkat till någon sida, men oftast och bäst face to face innan man hamnar i sängen igen. Jag vet att kondom inte är 100% skydd men herpes är ingen dödlig sjukdom direkt, och ingår ej under smittskyddslagen. Men ärlighet så fort de går!

    Dock har ingen personligen haft ballar nog att berätta för mig att de haft herpes... ???? jag hade nog tyvärr varit en av de som ej velat ligga å fått panik om vi haft oskyddat. Däremot så verkar folk inte bry sig så hårt ??????? Men eftersom de är så vanligt så har de flesta redan stött på det på ett eller annat vis. Sexlivet går vidare! Men man får kämpa med självförtroendet å att våga vara ärlig, men antingen har jag haft tur eller så finns det väldigt många förstående liggsugna trots den detaljen????

    Man behöver inte använda det vid raggningsstadiet! Du har ju mer än herpes att erbjuda ??

  • Anonym (32 år)

    Alla frågetecken i texten är egentligen emojjis! som :( och ;) och avslutas med "pusshjärta" Lycka till!

  • Anonym (Nyligen smittad)

    Jag tycker det är så otroligt skönt att känna att man inte är ensam. Jag är snart 31 år och har förvisso redan barnavlandet färdigt (vet att många oroar sig över framtid, hitta partner, bli gravid och få barn) men men blir helt förkrossad ändå.

    Jag fick inte heller veta av killen som smittade mig att han hade munherpes. Personligen skulle jag aldrig kunna ha sex med någon utan att berätta att jag har hsv1 i underlivet. Jag tycker att vården borde erbjuda stödgrupper. Man mår ju inte speciellt bra och lite svårt att själv starta en grupp bara så där.

  • Anonym (Nyligen smittad)

    Jag hade min primärinfektion för 3,5 vecka sedan och nu ser jag nya utslag :'(

  • Knäcktilivet

    Jag skiter i det. Berättar innan det blir sex. Aldrig hänt att någon inte vill även om jag säger det kan smitta med kondom på. Vilket har hänt. Herpes är ganska vanliga grejjor. Inte så du går runt med värsta hiv smittan.

  • Anonym (Herpes)
    Anonym (Nyligen smittad) skrev 2020-02-06 09:19:27 följande:

    Jag tycker det är så otroligt skönt att känna att man inte är ensam. Jag är snart 31 år och har förvisso redan barnavlandet färdigt (vet att många oroar sig över framtid, hitta partner, bli gravid och få barn) men men blir helt förkrossad ändå.

    Jag fick inte heller veta av killen som smittade mig att han hade munherpes. Personligen skulle jag aldrig kunna ha sex med någon utan att berätta att jag har hsv1 i underlivet. Jag tycker att vården borde erbjuda stödgrupper. Man mår ju inte speciellt bra och lite svårt att själv starta en grupp bara så där.


    Har haft herpes i hela mitt vuxna liv, närmar mig 50 och har aldrig haft några problem med sex, förhållanden eller ha smittat någon, så jag tycker vissa överdriver sjukdomen en del.

    Det är en väldigt vanlig sjukdom och inte något alla springer för så fort dom får veta.

    Sen är det allmänt känt att herpes påverkas mycket av stress, så försök vara lite mer positiv så ska du se att det ser ljut ut för dig.

    Nu måste du skämta ? Stödgrupp för herpes ? finns nog viktigare sjukdomar att ha stödgrupper för.

    Du kan väl knappast ha undgått att vården går på knäna som det är.
  • Anonym (H)

    Hej. Jag fick herpes 2015 och lever idag i ett förhållande sen 2017. Herpes räknas som en njursjukdom o inte könssjukdom. Den går därför inte efter smittskyddslagen så du måste inte berätta öht för nästa partner. Tog nog ett år innan jag berättade för min sambo. Hon är utbildad omvårdare så hon visste allt om det. Så hon blev lite besviken men så bara att när jag har blåsor/skov så har vi inget sex. Däremot så runkar hon av mig den tiden jag har skov o spritar händerna efteråt.

  • Kråkungen
    Anonym (.) skrev 2018-03-12 09:43:04 följande:

    Kanske du har lärt dig nu att använda kondom?


    Vilket jävla äckligt svar. Jag vet att det är över ett år sen du skrev den, men jag hoppas att du ser detta ändå. För det första: hur tänkte du rent allmänmänskligt med den här kommentaren? För det andra: du ska kanske ta det lite lugnt med att slänga ur dig saker om sånt som du uppenbart inte har en aning om. For your information så kan herpes smitta även med kondom.

    TS! Styrkekram (om du ser detta) Hjärta
Svar på tråden Herpes som singel- hur/när berätta?