• RocketAnnie

    Jobbig tonårsdotter

    Har en dotter som blir 12 i år. Hn är såå envis när hon fått för sig något. Ex. så tjatade hon ett tag att hon vill ha en Real baby doll. Kostar runt 2000kr! Och finns bara i usa. Efter många diskussioner la hon ner det. Nu är det istället minikanin hon vill ha! Hon har redan provat på hamster och kanin. Tröttnade efter ett tag att städa burar och så. Så då var de inte roliga längre. Det värsta med dessa diskussioner är att det inte går att prata med henne. Frågar hon varför hon inte får och vi förklarar fattar hon inte och blir astjurig. Smäller igen dörren. Detta tar såå mycket energi från mig. Tillslut orkar man inte förklara om och om igen. Och varför håller hon på och ska ha massa saker?

  • Svar på tråden Jobbig tonårsdotter
  • Anna60

    Fortsätt hålla fast vid ditt nej. En enda gång du ger efter så får du ett helsicke. Just djur är ju dessutom levande varelser och det krävs att om inte du själv vill ta ansvar för dessa, så ska du absolut inte köpa dom. Hon måste lära sig av erfarenheterna. Just nu går det inte, men så småningom trillar poletten ner. Säg hellre ja än nej, men om du säger nej - på de strider du anser är viktiga - så måste du hålla fast vid ditt nej. Du bör också ha bra argument. Även om det smälls i dörrar så lyssnar hon. Hon KAN inte stänga öronen. Börjar hon skrika och gapa, så håll tyst. Säg inget. Gå inte ner på hennes nivå. Var vuxen. Förklara inte om och om igen. En gång räcker. Och sen säger du det - "jag har förklarat en gång. Det räcker". Hon fattar - men hon vet också att hennes tjat får er att tröttna och kanske kanske blir ni så less att hon faktiskt får det hon vill ha. Det ska hon inte få. Däremot, var snabba med beröm när hon gjort något bra.

  • erikaABC
    Anna60 skrev 2018-03-11 16:20:14 följande:

    Fortsätt hålla fast vid ditt nej. En enda gång du ger efter så får du ett helsicke. Just djur är ju dessutom levande varelser och det krävs att om inte du själv vill ta ansvar för dessa, så ska du absolut inte köpa dom. Hon måste lära sig av erfarenheterna. Just nu går det inte, men så småningom trillar poletten ner. Säg hellre ja än nej, men om du säger nej - på de strider du anser är viktiga - så måste du hålla fast vid ditt nej. Du bör också ha bra argument. Även om det smälls i dörrar så lyssnar hon. Hon KAN inte stänga öronen. Börjar hon skrika och gapa, så håll tyst. Säg inget. Gå inte ner på hennes nivå. Var vuxen. Förklara inte om och om igen. En gång räcker. Och sen säger du det - "jag har förklarat en gång. Det räcker". Hon fattar - men hon vet också att hennes tjat får er att tröttna och kanske kanske blir ni så less att hon faktiskt får det hon vill ha. Det ska hon inte få. Däremot, var snabba med beröm när hon gjort något bra.


    Håller med.
    När du förklarat för henne, fastna då inte förklaringsdiskussionerna utan då säger du: detta har jag förklarat redan.
    Om dramascenerna håller i sig får du ta upp detta problem någon gång när hon är lugn.
  • RocketAnnie

    Tack! Det är väl så vi försöker göra. Bara det att jag blir heelt slut. Tar så mycket energi av mig. Samtidigt undrar man varför hon håller på så?Tonårs fasoner? Bekräftelse?

  • erikaABC
    RocketAnnie skrev 2018-03-11 16:35:16 följande:

    Tack! Det är väl så vi försöker göra. Bara det att jag blir heelt slut. Tar så mycket energi av mig. Samtidigt undrar man varför hon håller på så?Tonårs fasoner? Bekräftelse?


    Om du är konsekvent kommer detta beteende att upphöra.
    Om du ger efter kommer du aldrig ur detta beteende.
  • Anna60
    RocketAnnie skrev 2018-03-11 16:35:16 följande:
    Tack! Det är väl så vi försöker göra. Bara det att jag blir heelt slut. Tar så mycket energi av mig. Samtidigt undrar man varför hon håller på så?Tonårs fasoner? Bekräftelse?
    De lägger hjärnorna i garderoben mellan 12 och 19 års ålder. Håll fast. Hela tiden. Det blir lite lättare. Men det är inte lätt att vara liten idag. Sjukt stora krav från kompisar och skola. Så länge ni är goa med varandra i grunden så kommer det gå över. Så småningom :).
  • RosieTurn

    Var sträng, ett nej är ett nej! Du kan börja låta henne förs hushållssysslor för en liten belopp som belöning som hon själv får skrapa ihop isåfall ^^

Svar på tråden Jobbig tonårsdotter