• Äldre 11 Mar 16:40
    4114 visningar
    23 svar
    23
    4114

    Hur våga säga ifrån på arbetet?

    Hejsan!


    Jag praktiserar just nu på ett äldreboende och läser till undersköterska, har blivit erbjuden sommarjobb där i slutet av sommaren (jippie!) 


    MEN, denna avdelning är inte speciellt noggrann av sig angående det här med att man alltid ska vara två om man använder en lift, vissa har inga problem med att gå till en person med lift och utföra det ensamma.


    Jag vill inte göra det, utför jag detta har jag inte någon försäkring på min sida, skulle det ske en olycka så får jag stå till svars för detta osv.


    Så min fråga är: Hur säger jag på ett trevligt men bestämt sätt att jag inte tänker gå till någon som har lift ensam? 
    Jag är rädd att folk kommer prata om mig och bli irriterade över att det tar extra lång tid osv.


    Eller ska jag helt enkelt tacka nej till sommarjobb där?

  • Svar på tråden Hur våga säga ifrån på arbetet?
  • Äldre 11 Mar 16:42
    #1

    Förklara läget för chefen. Hon eller han bryr sig garanterat om att personalen slarvar. Och säg att du inte tänker haka på det slarvet.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 11 Mar 17:02
    #2
    EpicNurse skrev 2018-03-11 16:42:58 följande:

    Förklara läget för chefen. Hon eller han bryr sig garanterat om att personalen slarvar. Och säg att du inte tänker haka på det slarvet.


    Jag får nog göra det, jag antar att det inte är endast på detta ställe det sker. 

  • Äldre 11 Mar 17:05
    #3

    Jag upplevde samma sak. Men gick och hämtade en kollega som fick hjälpa mig, alla ställde upp utan att ifrågasätta även om de själva gjorde ensamma.


    BF feb 2018
  • Äldre 11 Mar 18:36
    #4
    telly skrev 2018-03-11 17:05:42 följande:

    Jag upplevde samma sak. Men gick och hämtade en kollega som fick hjälpa mig, alla ställde upp utan att ifrågasätta även om de själva gjorde ensamma.


    Oh det är ju jättebra! 


    Det är ju faktiskt lag på att man ska vara två vid lift.
    Hoppas bara dom bemöter mig på samma vis! :)

  • Anonym (Anna)
    Äldre 12 Mar 22:20
    #5
    magicmint skrev 2018-03-11 16:40:03 följande:

    Hejsan!

    Jag praktiserar just nu på ett äldreboende och läser till undersköterska, har blivit erbjuden sommarjobb där i slutet av sommaren (jippie!) 

    MEN, denna avdelning är inte speciellt noggrann av sig angående det här med att man alltid ska vara två om man använder en lift, vissa har inga problem med att gå till en person med lift och utföra det ensamma.

    Jag vill inte göra det, utför jag detta har jag inte någon försäkring på min sida, skulle det ske en olycka så får jag stå till svars för detta osv.

    Så min fråga är: Hur säger jag på ett trevligt men bestämt sätt att jag inte tänker gå till någon som har lift ensam? 

    Jag är rädd att folk kommer prata om mig och bli irriterade över att det tar extra lång tid osv.

    Eller ska jag helt enkelt tacka nej till sommarjobb där?


    Det är ditt liv det gäller. Bara att säga Nej. Jobb kommer och går så det behöver du inte oroa dig för. Min mamma är undersköterska och hon säger emot hela tiden.
  • Anonym (.....­)
    Äldre 12 Mar 23:43
    #6
    magicmint skrev 2018-03-11 18:36:47 följande:

    Oh det är ju jättebra! 

    Det är ju faktiskt lag på att man ska vara två vid lift.

    Hoppas bara dom bemöter mig på samma vis! :)


    Lag? Kan du länka till den lagen.
  • Anonym (.)
    Äldre 13 Mar 00:51
    #7
    +1
    Anonym (.....) skrev 2018-03-12 23:43:48 följande:
    Lag? Kan du länka till den lagen.
    Mest tillämplig är förmodligen denna AFS:

    www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/foreskrifter/belastningsergonomi-afs-20122-foreskrifter/


  • Anonym (Hände­r otroli­g ofta)
    Äldre 13 Mar 01:17
    #8

    Nu jobbar jag ju dock i hemtjänsten och inte på boende. Hos oss händer det tyvärr allt för ofta att vi tar dubbelbemanningar själva för vi helt enkelt är för underbemmannade. Det bestäms på morgonen vilka som ska prioriteras att vara 2 på cheferna är fullt medvetna om detta och samtidigt som dom ger oss utskällning efter utskällning så går dom emot sig själva och ber oss lösa det på bästa sätt som de så fint heter. I klar språk så menas det att ta brukaren själv. Vi har några stycken speciellt nya vikarier osv som säger ifrån vilket alla andra accepterar . Det är bra att någon säger ifrån tyvärr skulle det inte funka hos oss om alla gjorde det men tycker helt klart att du ska stå på dig:)

  • Äldre 13 Mar 14:08
    #9
    Anonym (.) skrev 2018-03-13 00:51:21 följande:
    Mest tillämplig är förmodligen denna AFS:

    www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/foreskrifter/belastningsergonomi-afs-20122-foreskrifter/

    Tack! :) 


    Det var den jag syftade på!

  • Äldre 13 Mar 14:11
    #10
    Anonym (Händer otrolig ofta) skrev 2018-03-13 01:17:14 följande:

    Nu jobbar jag ju dock i hemtjänsten och inte på boende. Hos oss händer det tyvärr allt för ofta att vi tar dubbelbemanningar själva för vi helt enkelt är för underbemmannade. Det bestäms på morgonen vilka som ska prioriteras att vara 2 på cheferna är fullt medvetna om detta och samtidigt som dom ger oss utskällning efter utskällning så går dom emot sig själva och ber oss lösa det på bästa sätt som de så fint heter. I klar språk så menas det att ta brukaren själv. Vi har några stycken speciellt nya vikarier osv som säger ifrån vilket alla andra accepterar . Det är bra att någon säger ifrån tyvärr skulle det inte funka hos oss om alla gjorde det men tycker helt klart att du ska stå på dig:)


    Asså det är faktiskt gruppledarens jobb att sätta in två personer på en person som är dubbelbemannad! 


    Skulle till exempel en olycka vara framme så har du inte lagen eller försäkringen på din sida. 
    Det är inte din eller de andra arbetarnas uppgift att lösa... 


    Hör av er till facket Glad

Svar på tråden Hur våga säga ifrån på arbetet?