• Anonym (aab)

Verkningslös INGEN reklam skylt????

Alltså, vi har hållt på sen i höstas och bråkat med reklamutdelaren efter att vi satte upp en INGEN REKLAM TACK skylt. Specificerade att vi inte vill ha gratistidningar eller annat heller med stora bokstäver.

Skylten är omöjlig att missa.

Ändå har man matat på med dessa jävla tidningar. Har påtalat för utdelaren fyra gånger och problemet "ska åtgärdas" men ingenting händer.

Finns det någon annan instans man kan vända sig till?

Tror inte det är läge att rycka tag i utdelaren själv för då åker man väl på polisanmälan för hot eller nått i detta lättkränkta samhälle...

• Svar på tråden Verkningslös INGEN reklam skylt????
  • Anonym (X)

Tidningar med viss utgivning räknas som samhällsinformation, inte reklam. Samhällsinformation ska delas ut till alla hushåll. Det är alltså inte utdelaren som gör något fel

• Anonym (cn)

hör av dig varje gång detta händer. säg / skriv att nu har ni påtalat så många gånger att ni kommer att höra av er till företagen som är med i reklamen. Så att de får veta vilken irritation de väcker med e den påtvingade reklamen.
    Förresten,  att prata lugnt med den som delar ut är inte olagligt.

• Anonym (Vilken?)

Vilken typ av reklam är det du får?

• Anonym (Jo)
    Anonym (cn) skrev 2018-03-12 09:51:20 följande:
    hör av dig varje gång detta händer. säg / skriv att nu har ni påtalat så många gånger att ni kommer att höra av er till företagen som är med i reklamen. Så att de får veta vilken irritation de väcker med e den påtvingade reklamen.
    Förresten,  att prata lugnt med den som delar ut är inte olagligt.
    Håller med
  • Anonym (....)

Den som delar ut reklamen tillhör förmodligen något företag och har således en chef. Ring dit.

• Anonym (aab)
    Anonym (X) skrev 2018-03-12 07:58:39 följande:

Tidningar med viss utgivning räknas som samhällsinformation, inte reklam. Samhällsinformation ska delas ut till alla hushåll. Det är alltså inte utdelaren som gör något fel

Så de har alltså rätt att stoppa ner viss form av tidningar i brevlådan trots att man har en NEJ TACK skylt?
    Anonym (Vilken?) skrev 2018-03-12 11:08:12 följande:

Vilken typ av reklam är det du får?

Det är någon form av annonstidning med lokal reklam från butiker och annat. Jag skulle då tycka att det räknas som reklam. Eller ska man kalla det reklamfinansierad information?

Hur blir det när valet börjar närma sig och de ska börja proppa ner massa politisk propaganda i brevlådan? Har man rätt att värja sig mot det eller måste jag limma igen locket för att slippa??
  • sebbe420

Det är väl klart att du kan prata med utdelaren själv, om du hör när posten kommer och ser att det är reklam. Du behöver ju inte rycka tag i hen som du själv skriver utan ett vanligt samtal utan fysisk kontakt bör väl lösa alltsammans. Personen kanske inte är särskilt koncentrerad när denne delar ut reklamen och har inte reagerat på den nya skylten. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (aab) skrev 2018-03-12 06:11:42 följande:

Alltså, vi har hållt på sen i höstas och bråkat med reklamutdelaren efter att vi satte upp en INGEN REKLAM TACK skylt. Specificerade att vi inte vill ha gratistidningar eller annat heller med stora bokstäver.

Ändå har man matat på med dessa jävla tidningar. Har påtalat för utdelaren fyra gånger och problemet "ska åtgärdas" men ingenting händer.

Tror inte det är läge att rycka tag i utdelaren själv för då åker man väl på polisanmälan för hot eller nått i detta lättkränkta samhälle...

Jag har jobbat med att dela ut reklam.

Ibland fick vi blad som det stod tydliga instruktioner på. Detta är samhällsinformation och du måste dela ut de till alla även de som har ej reklam. Samhällsinformation är sådan information alla i Sverige SKA ta del av. Tex utbyte av pengarna.Information om valet.

Två gratistidningar får vi också och blir inte av med. Jag anser inte de vara samhällsinformation eftersom de inte innehåller någon information bara reklam och/eller annonser.

MEN den ena delas ut av kommunen den blir vi aldrig av med.

Kontakta tidningarna direkt.De har kontaktuppgifter inne i tidningen och skriv att du inte vill ha de mer.
  • Anonym (aab)

Har funderat hur gör man om man blir bortrest en längre tid? Brukar ju vara en guldgruva för tjuvar när de ser att brevlådan fortfarande har reklambladet från julafton kvar i lådan... osv.

Det är ju inga små tidningar man får heller.

Men politisk propaganda? Måste det delas ut? Jag kanske inte vill ha miljöpartiets valsedlar i brevlådan (de borde väl iofs vara miljömedvetna och inte slösa på papper...). Eller är jag liksom tvungen att ta emot dem?

• Anonym (Anna)
    Anonym (aab) skrev 2018-03-12 23:10:24 följande:

Har funderat hur gör man om man blir bortrest en längre tid? Brukar ju vara en guldgruva för tjuvar när de ser att brevlådan fortfarande har reklambladet från julafton kvar i lådan... osv.

Det är ju inga små tidningar man får heller.

Men politisk propaganda? Måste det delas ut? Jag kanske inte vill ha miljöpartiets valsedlar i brevlådan (de borde väl iofs vara miljömedvetna och inte slösa på papper...). Eller är jag liksom tvungen att ta emot dem?

Du kan aldrig tacka nej till samhällsinformation. Den ska fram till alla hushåll i hela landet.
  • Anonym (aab)
    Anonym (Anna) skrev 2018-03-12 23:36:45 följande:

Du kan aldrig tacka nej till samhällsinformation. Den ska fram till alla hushåll i hela landet.

Men vad innefattar samhällsinformation? Är Sossarnas valmanifest samhällsinformation t.ex.?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (aab) skrev 2018-03-15 00:20:50 följande:

Men vad innefattar samhällsinformation? Är Sossarnas valmanifest samhällsinformation t.ex.?

Läs Inlägg 9.

Vad som är samhällsinformation bestäms av de som bestämmer i samhället. Valinformation är samhällsinformation. Enskilda partiers information är inget staten skickar ut.
  • HelaGotland
    Alltså, vi har hållt på sen i höstas och bråkat med reklamutdelaren efter att vi satte upp en INGEN REKLAM TACK skylt. Specificerade att vi inte vill ha gratistidningar eller annat heller med stora bokstäver. Skylten är omöjlig att missa. Ändå har man matat på med dessa jävla tidningar. Har påtalat för utdelaren fyra gånger och problemet "ska åtgärdas" men ingenting händer. Finns det någon annan instans man kan vända sig till? Tror inte det är läge att rycka tag i utdelaren själv för då åker man väl på polisanmälan för hot eller nått i detta lättkränkta samhälle...

Postsnodd har tyvärr anställt analfabeter med statsbidrag, då blir det en del fel såklart.
  • Anonym (aab)
    HelaGotland skrev 2018-03-15 00:51:15 följande:

Postsnodd har tyvärr anställt analfabeter med statsbidrag, då blir det en del fel såklart.

Kanske ska vara glad att jag får min post alls dårå....
Svar på tråden Verkningslös INGEN reklam skylt????