• Ulrika1985

Vart är barnet?

Hej.

Jag är gravid och enligt graviditetstestet så är jag i vecka 1-2...Det är här det jobbiga kommer in, jag fick en blödning när jag var på jobbet och åkte in till akuten, dom gjorde en massa prover för att se om det var missfall men det var det inte så änsålänge var allt lungt. Sedan gjorde dom ett ultraljud och dom ser INGENTING...-Jaha tänkte jag är jag inte gravid ändå, jag blir ledsen och undrar vart det har tagit vägen...Då säger dom att det kan ha fastnat i äggledaren då dom inte ser något på ultraljudet (och det kan vara livsfarligt för mig då äggledaren kan spricka och jag får blod i buken). Dom tar tester för att utesluta detta och det visar sig att mina värden är för låga för att det ska ha hänt. Dom skickar hem mig och redan dagen därpå då händer samma sak igen, jag får åka in till akuten då jag fick en blödning samt att blodklumpar kom ut, då tänkte jag att detta är missfall (haft det två gånger tidigare).

Men väl inne på akuten då får jag gå igenom samma tester igen och det visar fortfarande att jag är gravid och mitt prov dom tog dagen därpå var detsamma, men fortfarande inget som syns på ultraljudet.

Idag så har jag varit och gjort tester IGEN, fortfarande gravid men inget annat än en tun slemhinna syns på ultraljudet...och nu väntar jag på ytterligare ett blodprov...

VA F?N HÄNDER EGENTLIGEN?!

Någon som har varit med om liknande, jag är livrädd och jag vet inte vad jag ska göra...Jag bara gråter...

Dom säger att troligen är det ett missfall men sen visar graviditetstestet alltid att jag är gravid.

Detta var inte en planerad graviditet, men den är välkommen...Nu är jag rädd för att det ska hända något med mig...och dom har inte en enda gång sagt vad man kan göra. Vi får inga svar utan bara mer frågor...

Orolig och Rädd

• Svar på tråden Vart är barnet?
  • Anonym (Sanna)

Men så tidigt är som att leta efter en nål i en höstack.

Ibland hittar de inte ens den i vecka 8 .

Det är bara att vänta.

De sa till mig att jag ska vara observant om jag får jätteont stark smärta på min vänstra sida.

Annars ska jag bara gå hem och vänta så sköter naturen resten. Antingen missfall eller graviditet.

• Anonym (M)

Men VARFÖR åker du till akuten för blödning i tidig graviditet? Antar att du störtblödde? Annars finns ingen anledning att uppta akutverksamhet med tidiga missfall. Tänk om alla som får missfall skulle söka vård. Hur skulle det se ut?

Och man ser inget "barn" på ul så tidigt. Informerade de inte dig om det?

• Anonym (?)

Dom låter ju fruktansvärt inkompetenta om dom i v 1-2 inte förstår varför de inte ser nånting och skrämmer upp dig med allt sånt?!

Vet du hur många trådar det finns här om ultraljud nästan ända upp till v. 10 där dom inte kunnat se nånting? Men där ändå funnits en frisk graviditet.

Det finna massvis med orsaker till blödningar, och ofta verkar det inte innan någon orsak alls. Det behöver absolut inte betyda att någonting är fel. Sök på blödningar gravid på 1177 så finner du att läsa lite om det

• EpicNurse
    Anonym (M) skrev 2018-03-12 12:23:37 följande:

Men VARFÖR åker du till akuten för blödning i tidig graviditet? Antar att du störtblödde? Annars finns ingen anledning att uppta akutverksamhet med tidiga missfall. Tänk om alla som får missfall skulle söka vård. Hur skulle det se ut?

Och man ser inget "barn" på ul så tidigt. Informerade de inte dig om det?

Anonym (?) skrev 2018-03-12 12:25:52 följande:

Dom låter ju fruktansvärt inkompetenta om dom i v 1-2 inte förstår varför de inte ser nånting och skrämmer upp dig med allt sånt?!

Det finna massvis med orsaker till blödningar, och ofta verkar det inte innan någon orsak alls. Det behöver absolut inte betyda att någonting är fel. Sök på blödningar gravid på 1177 så finner du att läsa lite om det

Kan inte annat än att hålla med.

Låter väldigt märkligt att dom inte har koll på att man inte ser något på ultraljud så tidigt.

Vad låg dina blodprover på? Exakt vilka siffror och vilka datum togs dom?
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • FruNyfiken

Att tester visar på graviditet är inte konstigt, det kan ta flera veckor innan det visar negativt efter ett missfall. Jag plussade sex veckor efter missfall.
    Jag beklagar, men antingen är det missfall eller så är det alldeles för tidigt att se något.

• Anonym (Avvakta)

Du bör vara i v 3-4 nånting baserat på det digitala testet. Det går inte se något mer än en ev uppklarning i livmodern isf. Och det är faktiskt inte ovanligt med små blödningar runt bim heller. Du kan som tidigast se ett ev hjärta i v 5+3. När hade du din sista mens första dag? Regelbunden cykel? Nån koll på när ägglossning inträffade?

• Anonym (G)

Men vad i hela friden är detta. Okunskapen bara flödar. 

Först om främst, du är inte i vecka 1 eller 2. Dom två första veckorna av graviditeten är du inte ens gravid. Visar det digitala gravtestet 1-2 veckor så är det 1-2 veckor sedan du blev befruktad.
    Du är alltså inte i v 1 eller 2. Du är i v 4-5.

För det andra så ser man inte ens en graviditet så tidigt på UL. Hjärtat har för tusan inte ens börjat slå än.

Och för det tredje, som någon redan skrivit, gravtest kan visa positivt flera veckor efter missfall/abort. 

Deprimerande att sjukvården ibland är så inkompetenta. 

• EpicNurse
    Anonym (G) skrev 2018-03-12 13:03:46 följande:

Först om främst, du är inte i vecka 1 eller 2. Dom två första veckorna av graviditeten är du inte ens gravid. Visar det digitala gravtestet 1-2 veckor så är det 1-2 veckor sedan du blev befruktad.

För det andra så ser man inte ens en graviditet så tidigt på UL. Hjärtat har för tusan inte ens börjat slå än.

Och för det tredje, som någon redan skrivit, gravtest kan visa positivt flera veckor efter missfall/abort. 

Precis. Man hade velat veta vilken gynakut ts har varit på, som dels inte besitter tillräcklig kompetens, och dels göra ultraljud kors och tvärs utan indikation...
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • viseversa
    Anonym (G) skrev 2018-03-12 13:03:46 följande:

Exakt. Tummen upp på detta.
  • Ulrika1985

Jo, jag kände likadant när det gäller ult. Jag kände att dom hade kunnat vänta lite med att säga till mig att jag kanske har utomhavandeskap osv eftersom det är så tidigt. Men dom befarade det då jag hade ont på sidan av magen när jag åkte in akut. Men jag blev ändå rätt upprörd, då dom inte lyssnar på vad jag säger. Jag tror att det kan vara ett missfall också, eller att dom helt enkelt inte har sett någon på ult bara.

Det är bara att vänta och se antar jag.

Tack för snabbt svar/ Ulrika

Svar på tråden Vart är barnet?