• Z1mmer

    Bila Sthlm till Österlen med barn

    Hej vi kommer bila till Österlen i sommar och har hyrt ett hus där i några veckor. Har ni tips på trevliga stop på vägen? Vi har inte bråttom och tänker även övernatta någonstans på vägen. Vi kan tänka oss en omväg om det finns roliga ställen att besöka se för oss eller barnen. De är 3,5 och 2 år gamla.


     
  • Svar på tråden Bila Sthlm till Österlen med barn
  • Hermioney
    Z1mmer skrev 2018-03-12 14:00:19 följande:

    Hej vi kommer bila till Österlen i sommar och har hyrt ett hus där i några veckor. Har ni tips på trevliga stop på vägen? Vi har inte bråttom och tänker även övernatta någonstans på vägen. Vi kan tänka oss en omväg om det finns roliga ställen att besöka se för oss eller barnen. De är 3,5 och 2 år gamla.

     


    Mitt tips är att skaffa öronproppar. När jag var liten åkte vi ofta från Malmö till Oslo. Min bror och jag skrek och bråkade hela vägen åtta timmar.

    Fast på det ljuva 80-talet fanns inga surfplattor. Så jag rekommenderar att ni köper två surfplattor.Gärna sådana man kan hänga upp på stolen framför. Stanna ofta. Barn blir uttråkade otroligt fort.

    Gå in på google maps på en dator inte mobil och zooma in på de orter ni ska passera.Så gör alltid jag och hittar massa sevärdheter andra bara gasar förbi eller som är lite gömda.

    Sen har vi alltid en rastplatskarta i bilen.Jag hämtade min på Turistbyrån.Bra att veta var toaletter finns.
  • Gryntroll

    Kolmården (dock redan i Norrköping) och/eller Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby kanske kan vara något?

  • Gryntroll

    Vi kör ganska ofta Stockholm-södra Skåne med våra barn och brukar ibland låta det ta en hel dag med ca 2-3 stopp varav ett lite längre. Har varit väldigt poppis med egen picknick på avlägsna skogsvägar med åkrar/hagar osv alt vid någon badsjö om vädret tillåtit.

  • Almina
    Gryntroll skrev 2018-03-12 16:16:20 följande:

    Kolmården (dock redan i Norrköping) och/eller Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby kanske kan vara något?


    Instämmer i dessa förslag!

    Andra förslag: Gränna och Visingsö (med remmalag, Visingsborg, mini-lekland, cykeluthyrning mm), Jönköpings stadspark (med stor lekpark och djur som får, alpacka, påfåglar och hönor), Store mosses Naturum (med en liten vandringsled för barn), dressincykling vid Åseda....

    Något särskilt ni är intresserade av?
Svar på tråden Bila Sthlm till Österlen med barn