• Lisa112

Sänggavel m hemleverans av DHL

Är det någon här som har köpt en sänggavel / huvudgavel online och fått den hemlevererad av DHL? Fick ni den levererad till er ytterdörr eller var ni tvungna att gå ut och hjälpa till att bära in den? Var det några problem med leveransen?

Det står att leveranserna sker med DHL med i princip alla utom med Mio och IKEA som har egna chaufförer, men dom å andra sidan har dessvärre inte någon gavel som vi gillar.

• Svar på tråden Sänggavel m hemleverans av DHL
  • Loigios

Kort sagt så beror det vad du betalar och det transportavtal som är skrivet mellan DHL och kedjan du köper av. I vissa fall ingår leverans in i bostaden, i andra fall får du det inburet om du hjälper till men oftast så är det leverans till tomtgränsen. Det enklaste är att du kollar med butiken vad som ingår i transporten. På IKEA t.ex kan du välja mellan inburet utan att hjälpa till eller inburet om du är med och bär.

Jag är hyfsat säker på att DHL oftast levererar till tomtgränen

• Lisa112
    Loigios skrev 2018-03-12 14:33:00 följande:

Kort sagt så beror det vad du betalar och det transportavtal som är skrivet mellan DHL och kedjan du köper av. I vissa fall ingår leverans in i bostaden, i andra fall får du det inburet om du hjälper till men oftast så är det leverans till tomtgränsen. Det enklaste är att du kollar med butiken vad som ingår i transporten. På IKEA t.ex kan du välja mellan inburet utan att hjälpa till eller inburet om du är med och bär.

Jag är hyfsat säker på att DHL oftast levererar till tomtgränen

Ja precis, det var också det jag skrev om IKEA och Mio. Där får man garanterat allt inburet. Och vad innebär leverans till tomgränsen enligt DHL? Det är inget dom ens vet svaret själva på och därför frågar jag här.
    (Öh jahadu, det var en bra fråga, det vet jag inte riktigt men gissar....", blev svaret på DHL Kundtjänst). Inte heller kan något av dom ehandlare som säljer sänggavlar ge mer svar än DHL Kundtjänst (fråga DHL kundtjänst).
    Ingen vet, alla gissar och trooooor.
    Så därför hoppas jag från svar från några av er som HAR tagit emot en DHL leverans av just sänggavel. Glad

• fjanten

Oftast brukar man kunna höra av sig till det säljande företagets kundtjänst så kan de lägga till inbärning för typ 500kr. Det beror lite på vilken deal det säljande företaget upprättat med fraktbolaget, och lite på vars du bor (om DHL levererar dit själva eller om de i sin tur anlitar något åkeri).

• Loigios
    Lisa112 skrev 2018-03-12 19:09:49 följande:

Ja precis, det var också det jag skrev om IKEA och Mio. Där får man garanterat allt inburet. Och vad innebär leverans till tomgränsen enligt DHL? Det är inget dom ens vet svaret själva på och därför frågar jag här.

(Öh jahadu, det var en bra fråga, det vet jag inte riktigt men gissar....", blev svaret på DHL Kundtjänst). Inte heller kan något av dom ehandlare som säljer sänggavlar ge mer svar än DHL Kundtjänst (fråga DHL kundtjänst).

Ingen vet, alla gissar och trooooor.

Så därför hoppas jag från svar från några av er som HAR tagit emot en DHL leverans av just sänggavel.

Tomtgränsen innebär i princip garageuppfarten/brevlådan om det är villa/radhus. Bor du i lägenhet så är det leverans utanför porten mot gatan.

Har inte fått hem ngt med DHL men jobbat i 10år inom transportbranschen...
  • Caitlin Deschanel

Jag köpte en sänggavel från Chilli och DHL levererade den, chauffören bar in den i hallen (han frågade var jag ville ha den). Har haft flera leveranser och är det bara en vara brukar dom vara väldigt snälla och bära in. Men så klart när dom levererat en hel pall med grejer lämnas den vid tomtgränsen.

Svar på tråden Sänggavel m hemleverans av DHL