• Aniiee

    EU-kommissionen diskuterar om huruvida sommartiden bör avskaffas

    Europaparlamentet har bett EU-kommissionen att ta upp frågan om sommartidens vara eller icke vara efter att Finland lämnade in en undersökning om vad de tyckte i frågan, där 70 000 finska medborgare svarat att de ville ta bort klockomställningen. Jag har inte lyckats hitta om de vill ta bort sommartid eller göra sommartiden permanent (vilket skulle vara min dröm isf).

    Tidsomställningen har ibland tentativt kopplats till ökade fall av bilolyckor, arbetslivsolyckor, hjärtinfarkter, stresssyndrom, depression och till och med utdelande av straff för kriminella verkar påverkas av detta.

    Så, frågan är: Vad tycker du vi ska göra med omställningen mellan sommartid och vintertid? Rösta nedan.

    Skriv gärna en rad om hur ni tycker och tänker. Är ni på finlands linje att ha en permanent klockställning?  Ska vi ha permanent sommartid eller permanent vintertid? Eller är det bra som det är? 


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden EU-kommissionen diskuterar om huruvida sommartiden bör avskaffas
  • FDFMGA

    Mig kvittar det lika, så länge de inte försöker avskaffa sommaren.


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Aniiee
    FDFMGA skrev 2018-03-12 14:53:38 följande:

    Mig kvittar det lika, så länge de inte försöker avskaffa sommaren.


    Hah, ja, det skulle vara något att försöka =P
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • EmberEyes
    FDFMGA skrev 2018-03-12 14:53:38 följande:

    Mig kvittar det lika, så länge de inte försöker avskaffa sommaren.


    LOL!

    ~~~~~~~~~~

    Själv avskaffar jag gärna tidsomställningen, kvittar lika om det blir sommar- eller vinter-tid.

    I dagens (på det stora hela) globala och industrialiserade samhälle så finns det ingen anledning till att behålla tidsomställningen.
    Om vi ska ha kvar tidsomställningen så borde vi ha en global sådan, där alla länder ställer om klockan vid samma tidpunkt.
  • Anonym (Skåning)

    Jag vet inte vilken som är bättre men jag vill ha samma tid hela tiden. Sen om det blir sommartid eller vintertid spelar nog ingen större roll.

    Omställningen är väldigt jobbig för min kropp. Det tar en vecka innan jag känner mig lite bättre. Två veckor innan jag känner mig normal igen.

  • Tecum

    Jag lider inte direkt av omställningen, men om det ska ändras så måste det bli permanent vintertid. Annars blir det fruktansvärt mörkt om morgnarna hela vintern, inte ljust förrän framåt tio i december.

  • Anonym (6 am)

    Jag börjar jobba klockan sex på morgonen så permanent sommartid skulle bli rätt plågsamt under den mörka delen av året. Det är segt nog som det är. Men det vore absolut bra att ha en och samma tid året om.

  • punktslash

    Alternativ 3 är felaktigt formulerad. Normaltid ska det vara, inte vintertid.

  • Aniiee
    punktslash skrev 2018-03-12 21:55:17 följande:

    Alternativ 3 är felaktigt formulerad. Normaltid ska det vara, inte vintertid.


    Jag vet, men om man skriver/säger det så är det ingen som fattar vad man menar..... Blir alltid massa frågor och onödig diskussion, så så länge jag inte skriver en vetenskaplig rapport så håller jag mig till det allmänna språkbruket.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Skåning)
    Aniiee skrev 2018-03-13 00:24:31 följande:

    Jag vet, men om man skriver/säger det så är det ingen som fattar vad man menar..... Blir alltid massa frågor och onödig diskussion, så så länge jag inte skriver en vetenskaplig rapport så håller jag mig till det allmänna språkbruket.


    Familjeliv i ett nötskal!
  • Anonym (U2)

    Har alltid varit positiv till tidsomställningen som infördes 1980 och har inga som helt problem med att ställa om uren. Mina egna oregelbundna sömnvanor överskrider lätt den där omställningstimmen.

    Vintertid under de mörkare månaderna är bra på så sätt att de dagar när man måste gå till jobbet medan det ännu är mörkt blir färre. Det känns något mindre motigt att stiga upp och göra sig i ordning.
    Då eftermiddagen blir det ändå mörkt såpass tidigt att sommartid på vintern inte skulle göra mycket till eller från, man skulle ändå inte hinna göra något före mörkrets inbrott. 

    Sommartid på sommarhalvåret är bra för att det ändå är omöjligt att sova på morgonen när solen ligger på och gassar och det är ljust och upp till 30 grader i sovrummet. Då är det skönt att kliva upp tidigare och känna sig något fräschare. Men framför allt är det trevligt att det är ljust längre på kvällarna, vilket ger mer frihet när man ska planera in utomhusaktiviteter, eller utöva dessa sporadiskt. Även ljust och fint inomhus förstås.

    Skulle jag välja mellan vintertid året runt eller sommartid året runt så skulle jag dock lätt välja sommartid. Ingen tvekan om den saken.
    Ett införande av vintertid året om vore ett stort bakslag för mig.

  • Anonym (A)
    HelaGotland skrev 2018-03-18 20:18:26 följande:
    Sommartid året runt!
    Håller med
  • Mr Von Gräsö

    Sommartid året runt såklart!

    Längre kvällar är viktigt (så länge det bara går), längre kvällar ger mer fritid. Och mörka morgnar är inget jag stör mej på, i december är morgnarna ju mörka oavsett vi har vintertid eller ej. Så tycker vi lätt kan skrota vintertid

  • Anonym (Hepp)

    Vintertid är ju normaltiden, så vintertid året om röstar jag för. Särskilt om resten av Europa röstar för normaltid permanent.

  • Anonym (Hepp)
    punktslash skrev 2018-03-12 21:55:17 följande:

    Alternativ 3 är felaktigt formulerad. Normaltid ska det vara, inte vintertid.


    Helt rätt! Normaltiden kallas felaktigt för vintertid, men vi vet ju vad TS menar.
  • Anonym (Hepp)

    Jag har flextid på jobbet, så egentligen spelar det ingen större roll, men jag tycker att det är en korkad och onödig grej. Många har flextid numera och då kan man ju bara börja på jobbet en timme tidigare om man känner för det.

Svar på tråden EU-kommissionen diskuterar om huruvida sommartiden bör avskaffas