Hur överlever man "3-års trots"
Vår lille pojke fyller 3 år om några dagar. För 1 månad sedan blev han dessutom storebror.
Senaste tiden, speciellt senaste veckan, består dygnen av bråk. Något som gör oss alla ledsna. Vi försöker verkligen att välja våra strider men det blir ändå konstant bråk. Han är som ett helt annat barn. Minsta lilla motgång leder till utbrott och skrik. Han har tidigare varit ganska duktig på att lyssna när man säger nej men nu är det inte ens 1/10 gånger. Utan agerandet blir totalt tvärtemot.
Svårast blir konflikterna kring lillasyster. Där MÅSTE vi säga nej. Han är otroligt förtjust i sin lillasyster och visar mycket ömhet. Men kan också göra saker som är direkt farliga för henne. Och det går inte att nå honom när man förklarar hur farligt det han gjort är. Eller stoppa honom när man ser att det är på väg att hända.
Vi har aldrig skrikit vid konflikter och han är absolut inte härdad av höga röster. Men nu har vi vid några tillfällen verkligen sagt till på skarpen och det bekommer honom inte.
Det är dessutom så gott som omöjligt att natta nu för tiden. Han vill INTE lägga sig. Men vaknar ändå tidigt varje dag.
När han väl somnat för natten gråter jag ofta. Jag är så trött och det gör mig så otroligt ledsen att dey ska behöva vara såhär. Jag älskar honom från botten av mitt hjärta och det smärtar mig att se honom så upprörd och gråta 2846731 gånger om dagen.
Vad gör man? Hur står man ut?