• Anonym (TS)

Hur överlever man "3-års trots"

Vår lille pojke fyller 3 år om några dagar. För 1 månad sedan blev han dessutom storebror.

Senaste tiden, speciellt senaste veckan, består dygnen av bråk. Något som gör oss alla ledsna. Vi försöker verkligen att välja våra strider men det blir ändå konstant bråk. Han är som ett helt annat barn. Minsta lilla motgång leder till utbrott och skrik. Han har tidigare varit ganska duktig på att lyssna när man säger nej men nu är det inte ens 1/10 gånger. Utan agerandet blir totalt tvärtemot.

Svårast blir konflikterna kring lillasyster. Där MÅSTE vi säga nej. Han är otroligt förtjust i sin lillasyster och visar mycket ömhet. Men kan också göra saker som är direkt farliga för henne. Och det går inte att nå honom när man förklarar hur farligt det han gjort är. Eller stoppa honom när man ser att det är på väg att hända.

Vi har aldrig skrikit vid konflikter och han är absolut inte härdad av höga röster. Men nu har vi vid några tillfällen verkligen sagt till på skarpen och det bekommer honom inte.

Det är dessutom så gott som omöjligt att natta nu för tiden. Han vill INTE lägga sig. Men vaknar ändå tidigt varje dag.

När han väl somnat för natten gråter jag ofta. Jag är så trött och det gör mig så otroligt ledsen att dey ska behöva vara såhär. Jag älskar honom från botten av mitt hjärta och det smärtar mig att se honom så upprörd och gråta 2846731 gånger om dagen.

Vad gör man? Hur står man ut?

• Svar på tråden Hur överlever man "3-års trots"
  • Carambolan

Ge honom tid. Det där låter inte som treårstrots, det där låter som helt vanlig reaktion på att hans liv förändrades dramatiskt för bara en månad sedan och att inget längre är som det brukade vara.

• Anonym (TS)
    Carambolan skrev 2018-03-13 07:23:57 följande:

Ge honom tid. Det där låter inte som treårstrots, det där låter som helt vanlig reaktion på att hans liv förändrades dramatiskt för bara en månad sedan och att inget längre är som det brukade vara.

Fast detta började innan han blev storebror.

Och jag tror absolut inte att något i hans beteende är onormalt. Jag känner bara att jag behöver hjälp och tips på hur jag ska hantera det. Vill göra det så bra som möjligt för osd alla.
  • fjanten

Tid... Nyss fyllda tre och ett nyfött syskon på det - det blir en del för en så liten Välj era strider, satsa på att ge honom tid själv med vardera förälder en stund varje dag, låt honom välja själv när det är möjligt... Typ vilken av dessa två tröjor vill du ha? Vill du ha macka eller gröt? Osv.

• sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2018-03-13 03:35:15 följande:

Vår lille pojke fyller 3 år om några dagar. För 1 månad sedan blev han dessutom storebror.

Senaste tiden, speciellt senaste veckan, består dygnen av bråk. Något som gör oss alla ledsna. Vi försöker verkligen att välja våra strider men det blir ändå konstant bråk. Han är som ett helt annat barn. Minsta lilla motgång leder till utbrott och skrik. Han har tidigare varit ganska duktig på att lyssna när man säger nej men nu är det inte ens 1/10 gånger. Utan agerandet blir totalt tvärtemot.

Svårast blir konflikterna kring lillasyster. Där MÅSTE vi säga nej. Han är otroligt förtjust i sin lillasyster och visar mycket ömhet. Men kan också göra saker som är direkt farliga för henne. Och det går inte att nå honom när man förklarar hur farligt det han gjort är. Eller stoppa honom när man ser att det är på väg att hända.

Vi har aldrig skrikit vid konflikter och han är absolut inte härdad av höga röster. Men nu har vi vid några tillfällen verkligen sagt till på skarpen och det bekommer honom inte.

Det är dessutom så gott som omöjligt att natta nu för tiden. Han vill INTE lägga sig. Men vaknar ändå tidigt varje dag.

När han väl somnat för natten gråter jag ofta. Jag är så trött och det gör mig så otroligt ledsen att dey ska behöva vara såhär. Jag älskar honom från botten av mitt hjärta och det smärtar mig att se honom så upprörd och gråta 2846731 gånger om dagen.

Vad gör man? Hur står man ut?

Om du tänker i banorna "det är tufft för oss föräldrar, men 10 gånger tuffare för honom".

Hjärnan har växtvärk, det händer så mycket i barnens liv, de vill mer än vad de klarar av och ilskan är nog mer riktad mot frustationen än mot er.
    Jag brukar säga att barnens trots är mer mot sig själv än mot föräldrarna.

Och du det är OK att bli arg, det är OK att visa sig svag. En del barn går det inte att stoppa med ord, utan med handling. Om han är på väg att göra något farlig, så lyft bort honom, han får skrika, han får bli arg, låt honom ha sina utbrott.

Det går över, varje dag är en dag närmare nästa lugna tid i barnets utveckling, varje utbrott är ett utbrott mindre av de som kommer vara kvar.

Nej, det är inte alltid lätt att få en treåring att förstå att det är farligt, ofta vill vi vuxna göra lite längre utläggningar än vad barnet har en förmåga att ta mot. Förklara när han är redo, men på en nivå som en liten treåring kan hantera.
    Många gånger är det ganska lönlöst att prata om konflikten efteråt, eftersom barn i den åldern inte reflekterar bakåt i tid på samma sätt som vi vuxna och äldre barn.
    Och till slut, ta det inte personligt, en del barn kräver mer av föräldrarna andra kräver mindre.

• Anonym (Guugug)

Förlåt att jag kapar tråden, men jag bara känner åh nej. Jag försöker just nu överleva tvåårstrotset och tänker förhoppningsfullt " bara några månader till". Kommer det treårstrots sedan? Finns det paus emellan eller är allt från två år till slutet på tonåren en enda lång trotsålder?! :(

• sextiotalist
    Anonym (Guugug) skrev 2018-03-13 07:58:23 följande:

Förlåt att jag kapar tråden, men jag bara känner åh nej. Jag försöker just nu överleva tvåårstrotset och tänker förhoppningsfullt " bara några månader till". Kommer det treårstrots sedan? Finns det paus emellan eller är allt från två år till slutet på tonåren en enda lång trotsålder?! :(

Det varierar, min son fick sin första trotsperiod som tre-åring, innan dess så var det endast stark vilja och humör som gällde (och viljan har han kvar än som 20-åring, humöret är mycket lugnare).
    Att vara förälder är att ständigt utmanas, i sitt sätt att tänka och handla. En del barn är "fogliga" andra barn är viljestarka, de senare utmanar mer.

Ja, det kommer var många och tuffa perioder, det kommer bli konflikter om ingenting, vi kommer många gånger agera lika irrationellt som våra barn och vi kommer många gånger vara den vuxna.
  • KlunsSmurfen

Låt honom hjälpa till med lillasyster så kan du samtidigt förklara vad som gäller.

• Anonym (Nina)

Det är viktigt att visa att det är ni som bestämmer. Min flicka är två och har börjat trotsa men om hon säger nej så tar jag henne bara dit hon ska och lotsas som ingenting. Och det går bra. Hon kan ju inte få bestämma. Jag är föräldern. Tjat hjälper inte man måste agera.

• sextiotalist
    Anonym (Nina) skrev 2018-03-13 13:30:23 följande:

Det är viktigt att visa att det är ni som bestämmer. Min flicka är två och har börjat trotsa men om hon säger nej så tar jag henne bara dit hon ska och lotsas som ingenting. Och det går bra. Hon kan ju inte få bestämma. Jag är föräldern. Tjat hjälper inte man måste agera.

Det är ju ett sätt att se det. Får ditt barn inte bestämma något alls? Nu behöver inte en tvååring bestämma så mycket, men att låta barnen tidigt få ta egna beslut är ganska smart, för barnets självkänsla och även lära sig att sätta sina egna gränser. Jag har lite svårt för föräldraskap där man har som syfte att bestämma över barnet, att man behöver ta kontrollen och ta vissa beslut är en sak. Men principen "vi är de som bestämmer" är för mig helt främmande (och ja, det har lyckats strålande, sambons äldsta barn och vårt gemensamma är samtliga vettiga vuxna personer som kan ta egna beslut och klarar att ta emot andras beslut)
  • Pope Joan II

Det är konstigt att så många föräldrar vill ha självständiga barn som ska klara allt möjligt men ser vägen dit som om den vore till för att plåga de vuxna. Möt barns försök till ökad autonomi med inlevelse, tålamod och förståelse istället för att trotsa dem, bli förtvivlade och arga. 

Jag ser ofta föräldrar som ställer till det för deras 2-3-åringar genom att behandla dem som de gjort tidigare och skynda sig att sätta på dem kläderna, trycka på hissknappen, ställa fram tallriken, skära åt dem eller varför inte motsatsen, låta bli att hjälpa dem när de vill ha assistans och sedan vara förvånande över att det val de vuxna gjorde får stark respons i form av besvikelse och ilska. 

• sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2018-03-13 13:47:37 följande:

Det är konstigt att så många föräldrar vill ha självständiga barn som ska klara allt möjligt men ser vägen dit som om den vore till för att plåga de vuxna. Möt barns försök till ökad autonomi med inlevelse, tålamod och förståelse istället för att trotsa dem, bli förtvivlade och arga. 

Jag ser ofta föräldrar som ställer till det för deras 2-3-åringar genom att behandla dem som de gjort tidigare och skynda sig att sätta på dem kläderna, trycka på hissknappen, ställa fram tallriken, skära åt dem eller varför inte motsatsen, låta bli att hjälpa dem när de vill ha assistans och sedan vara förvånande över att det val de vuxna gjorde får stark respons i form av besvikelse och ilska. 

Visst är det så och ibland så är man ju så illa tvungen att köra över barnet, men då får man även ta protesterna.
    Egentligen så funderar jag på varför man blir så förvånad över att barn trotsar. Personligen så tycker jag att trots är ett sundhetstecken, de visar ju att de inte gillar det eller de blir arga för att det inte går som de själva vill. De har inte mognaden eller kunskaperna än för att hantera motgångarna och då blir det ett utbrott.
    Ska väl avslöja att när jag ibland ser ett trotsande barn liggande på marken och bara inte vill, då är jag lite avundsjuk, tänk om man kunde göra exakt samma sak och att man fick exakt samma överseende (äh, en jobbig dag, lågt blodsocker, lite trött nu kanske), nja jag tror inte det. En 55+ tant som ligger på marken och sparkar hamnar nog på psykakuten istället
  • Anonym (p)
    Anonym (Guugug) skrev 2018-03-13 07:58:23 följande:

Det är olika. Vår son hade bara en (så vitt vi märkte av) trotsperiod, och det var i 6-7-års åldern. Dottern däremot har varit konstant trotsig (känns det som), alltid en egen stark vilja osv.
  • isolande

Känner igen mig. Varenda morgon hade vi världskrig (kändes det som) hos oss. Det som hjälpte var att ge val så att sonen fick en känsla av att han bestämde, åtminstone ibland. Typ här har du två tröjor, välj en. Eller ännu bättre: Gå själv och välj en tröja i lådan om den jag ger dig inte passar.

Men ibland fick man ju bara ta ungen under armen och knata hemåt medan armar och ben sprattlade. Ibland gick vi hem i 10 minus utan overallen på. Då hade han fått valet innan: antingen sätter du på den eller så går vi hela vägen hem utan, vi stannar inte för att sätta på den om du fryser. Någon gång fick han gå ut barfota mitt i vintern för han vägrade skor, bara för att han själv skulle VILJA välja skorna. Vi hade då bråkat, brottat och gråtit över skor varenda morgon i typ 2 månader....

Håll ut TS, det blir bättre även om det känns sjukt jobbigt just nu. Du är inte ensam heller. I vår trappuppgång har vi en höggravid mamma till en 3 åring. Han ligger varenda dag vid 16.30  i trapphuset och vrålar för att han inte vill gå 5 trappsteg själv upp till deras ytterdörr (hon orkar inte dra upp vagnen med honom i längre, så han måste hoppa ur och gå själv). Så har det nog varit de senaste två månaderna skulle jag gissa Skrattande

• Anonym (TS)

Tusen tack för alla svar!

Vill gärna kommentera/svara er alla och ska se när jag får möjlighet.

• Anonym (TS)
    Pope Joan II skrev 2018-03-13 13:47:37 följande:

Nu vet jag inte om ditt svar är riktat till just mig eller är mer ett allmänt svar.

Jag har aldrig sagt att han är ute efter att plåga mig. Har aldrig ens tänkt tanken. Och jag är fruktansvärt medveten om att detta är minst lika jobbigt för honom. Jag har även skrivit att jag vill göra det så bra som möjligt för oss alla. Jag bad om råd!

Oavsett hur bra mamma jag är så kan det slå över och bli för mycket. Och jag är fruktansvärt trött och jag blir ledsen. Ledsen av konstanta tårar och konflikter. Det gör ont i mig.

Han får bestämma mängder med saker varje dag, där vi får ge alternativ. Vilken av dessa 2 tröjor? Vilken färg på tallriken? Vilket pålägg? O.s.v

Han hjälper så gott som dagligen till att laga mat, duka, hämta saker till lillasyster. Klär på sig själv trots att det tar en evighet. Hjälper till att vika tvätt och diska. Får alltid känna sig delaktig och duktig.

Och får även vara liten, bli buren som en bebis när han önskar det och ligga i knät.
  • Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2018-03-13 07:53:24 följande:

Om du tänker i banorna "det är tufft för oss föräldrar, men 10 gånger tuffare för honom".

Hjärnan har växtvärk, det händer så mycket i barnens liv, de vill mer än vad de klarar av och ilskan är nog mer riktad mot frustationen än mot er.

Jag brukar säga att barnens trots är mer mot sig själv än mot föräldrarna.

Och du det är OK att bli arg, det är OK att visa sig svag. En del barn går det inte att stoppa med ord, utan med handling. Om han är på väg att göra något farlig, så lyft bort honom, han får skrika, han får bli arg, låt honom ha sina utbrott.

Det går över, varje dag är en dag närmare nästa lugna tid i barnets utveckling, varje utbrott är ett utbrott mindre av de som kommer vara kvar.

Nej, det är inte alltid lätt att få en treåring att förstå att det är farligt, ofta vill vi vuxna göra lite längre utläggningar än vad barnet har en förmåga att ta mot. Förklara när han är redo, men på en nivå som en liten treåring kan hantera.

Många gånger är det ganska lönlöst att prata om konflikten efteråt, eftersom barn i den åldern inte reflekterar bakåt i tid på samma sätt som vi vuxna och äldre barn.

Och till slut, ta det inte personligt, en del barn kräver mer av föräldrarna andra kräver mindre.

Tack! Uppskattar verkligen ditt svar. Empatiskt med kloka och tänkvärda råd och tankar.
  • Anonym (Nina)
    sextiotalist skrev 2018-03-13 13:36:02 följande:

Det är ju ett sätt att se det. Får ditt barn inte bestämma något alls? Nu behöver inte en tvååring bestämma så mycket, men att låta barnen tidigt få ta egna beslut är ganska smart, för barnets självkänsla och även lära sig att sätta sina egna gränser. Jag har lite svårt för föräldraskap där man har som syfte att bestämma över barnet, att man behöver ta kontrollen och ta vissa beslut är en sak. Men principen "vi är de som bestämmer" är för mig helt främmande (och ja, det har lyckats strålande, sambons äldsta barn och vårt gemensamma är samtliga vettiga vuxna personer som kan ta egna beslut och klarar att ta emot andras beslut)

Nej hon får inte bestämma knappt någonting alls mer än om hon vill äta upp maten eller inte och andra självklara saker. Jag bestämmer när hon ska lägga sig också och hon lägger sig och somnar utan problem. Funkar jätte bra.

Man kan ju inte låta ett barn bestämma. Det är nog därför samhället ser ut som de gör när barnen får bestämma. Otrygga barn och olydiga.
Svar på tråden Hur överlever man "3-års trots"