• Anonym (Mum)

Inohep. Orolig!

Hej!

Jag har varit tvungen att börjat ta en spruta inohep (10.000 enheter) pgaatt läkarna inte vet om jag har en blodpropp i lungan ELLER lungsäcksinflammation. Förstnämnda är farligt och därför vill de skydda mig med dessa sprutor.

Jag är gravid i v.9 och därför jätte paranoid!

Någon som också tagit detta under tidig graviditet där det gått BRA??

• Svar på tråden Inohep. Orolig!
  • LFF

Det gick super. Fick en misstänkt blodpropp i benet (de såg en förträngning i en ven i vaden och kunde inte garantera att jag haft en propp men inte heller säga att jag INTE haft en propp) och fick ta blodförtunnande från halva graviditeten och till någon månad efteråt. Väntade tvillingar. De höll full tid.

• Anonym (Mum)
    LFF skrev 2018-03-13 09:59:30 följande:

Det gick super. Fick en misstänkt blodpropp i benet (de såg en förträngning i en ven i vaden och kunde inte garantera att jag haft en propp men inte heller säga att jag INTE haft en propp) och fick ta blodförtunnande från halva graviditeten och till någon månad efteråt. Väntade tvillingar. De höll full tid.

Tack för svar. Skönt att det gick bra.

Tog du också inohep?

Minns du styrkan?
  • LFF
    Anonym (Mum) skrev 2018-03-13 10:04:18 följande:
    Tack för svar. Skönt att det gick bra.

Tog du också inohep?

Minns du styrkan?
    Japp, tog också Innohep. Kommer inte ihåg sprutan (det är 4,5 år sen nu) Det var blå korkar på sprutan iaf :)
  • Fia 28

Jag tog dagligen blodförtunnande sprutor från v 7 till 6 veckor efter förlossningen pga risk för proppar. 

• Anonym (Suck)

Men vad är du orolig för? Läkaren vet väl om att du är gravid? Litar du inte på läkaren? Vad tror du ska hända? Dessa injektioner kan man naturligtvis ta när man är gravid. Jisses!

• Tess1984

Jag är i vecka 21 nu och har tagit sen första dagen jag blev gravid, haft upprepade missfall samt är apc-resistent och jag känner mig trygg med detta då jag haft kontakt med en läkare som studerat blodförtunnande på par som haft upprepade missfall på Helsingborgs lasarett. Lycka till med graviditeten

• LFF
    Anonym (Suck) skrev 2018-03-13 10:33:55 följande:

Men vad är du orolig för? Läkaren vet väl om att du är gravid? Litar du inte på läkaren? Vad tror du ska hända? Dessa injektioner kan man naturligtvis ta när man är gravid. Jisses!

Eftersom blodförtunnande gör att man blöder lättare så förstår jag mycket väl TS oro att behöva ta det så tidigt i graviditeten.

För att citera ditt valda anonyma nick *suck* över att inte kunna förstå någons oro!
  • Anonym (M.f)

Tagit ömsom Fragmin eller Innohep som gravid p.g.a upprepade missfall. Det är rätt vanligt att man blir ordinerad det vilket man ju inte skulle bli om det var stor risk att fostret skulle dö. Man tar det ju tvärtom för att fostret ska leva. Nu tar jag "bara" Trombyl vilket jag gjorde med sonen också. Gick bra!

• Anonym (Mum)
    Anonym (M.f) skrev 2018-03-14 19:56:27 följande:

Tagit ömsom Fragmin eller Innohep som gravid p.g.a upprepade missfall. Det är rätt vanligt att man blir ordinerad det vilket man ju inte skulle bli om det var stor risk att fostret skulle dö. Man tar det ju tvärtom för att fostret ska leva. Nu tar jag "bara" Trombyl vilket jag gjorde med sonen också. Gick bra!

Hej!

Jo, jag förstår att blodförtunnande kan ha positiv effekt men kanske inte med den dos som jag stod på när de misstänkte blodpropp (stark dos!)

Minns du hur mycket du tog, dosen alltså?

Var det endast pga upprepade missfall som du tog blodförtunnande eller hade du något annat? T.ex. antikroppar eller ökad benägenhet för propp mm?
  • Anonym (M.f)
    Anonym (Mum) skrev 2018-03-17 18:49:18 följande:
    Hej!
    Jo, jag förstår att blodförtunnande kan ha positiv effekt men kanske inte med den dos som jag stod på när de misstänkte blodpropp (stark dos!)
    Minns du hur mycket du tog, dosen alltså?
    Var det endast pga upprepade missfall som du tog blodförtunnande eller hade du något annat? T.ex. antikroppar eller ökad benägenhet för propp mm?
    Jag har en vän som tatt starka blodförtunnande i 6 graviditeter som resulterat i 6 levande barn. Hon har haft 3 blodproppar.

Minns inte dosen jag fick, ett tag sen nu. Tatt hundratals om inte minst tusen sprutor som gravid så jag förtränger gärna eländet...  Fick dom p.g.a en kombo av m.f och äggdonation.
Svar på tråden Inohep. Orolig!