• Anonym pojjke

    Jag vill ha en cross men mins föräldrar vill ej.

    Hej, jag är 13 år. Jag har alltid varit itresserad av cross/motorcyklar. Jag vill verkligen få/köpa en cross, jag hade tänkt mig en 85 cc för runt 10 000kr. (Begagnad) jag kan tänka mig att betala, men inte allt. Jag behöver tips hur jag ska övertala mina föräldrar, mina föräldrar säger att det är för dyrt pga stor familj... hjälp

  • Svar på tråden Jag vill ha en cross men mins föräldrar vill ej.
  • Anonym (Man43)

    Hej,
    En crossfarsa här.
    Måste vara tråkig och säga att dina päron nog har rätt.
    Cross ä r dyrt.
    Att köpa cykeln är bara början. Den ska servas regelbundet (läs: ofta), du behöver komplett skyddsutrustning, medlemskap i klubb, licens, banavgifter, släpvagn för att dra den till banan. etc etc...
    = snabbt är du uppe i 5 - 10 000 till per säsong.
    Och då pratar vi bara hobbykörning nån gång per vecka eller så. Med en gammhoj, men även en sån måste hållas i bra skick.

    Med vänliga hälsningar
    / crossfarsan

  • viseversa

    Vill du ha en kross får du spara och betala själv. För NEJ du kan självklart inte kräva flera 1000:- av dina föräldrar när dom säger att ekonomin för det inte finns. Sluta vara så jävla självcentrerad. Jobba ihop egna pengar.

  • Almina

    Om det "bara" är pengarna som är problemet så får du skaffa dig ett extrajobb för att finansiera din hobby. Om dina föräldrar inte har råd så har de inte.

  • Anonym pojjke
    Anonym (Man43) skrev 2018-03-13 10:18:44 följande:

    Hej,
    En crossfarsa här.
    Måste vara tråkig och säga att dina päron nog har rätt.
    Cross ä r dyrt.
    Att köpa cykeln är bara början. Den ska servas regelbundet (läs: ofta), du behöver komplett skyddsutrustning, medlemskap i klubb, licens, banavgifter, släpvagn för att dra den till banan. etc etc...
    = snabbt är du uppe i 5 - 10 000 till per säsong.
    Och då pratar vi bara hobbykörning nån gång per vecka eller så. Med en gammhoj, men även en sån måste hållas i bra skick.

    Med vänliga hälsningar
    / crossfarsan


    Förstår, men hade inte tänkt köra o tävla eller träna i någon klubb, hade tänkt mig att köra på fritid med vänner oså, skulle såklart vara kul och tävla men till en början på fritiden bara, mina föräldrar har kunskap inom ''meck'' , det är mest morsan som inte vill..
  • Anonym pojjke
    viseversa skrev 2018-03-13 10:30:52 följande:

    Vill du ha en kross får du spara och betala själv. För NEJ du kan självklart inte kräva flera 1000:- av dina föräldrar när dom säger att ekonomin för det inte finns. Sluta vara så jävla självcentrerad. Jobba ihop egna pengar.


    Har själv ca 6000 nu.
  • EmberEyes
    Anonym pojjke skrev 2018-03-13 12:54:21 följande:
    Förstår, men hade inte tänkt köra o tävla eller träna i någon klubb, hade tänkt mig att köra på fritid med vänner oså, skulle såklart vara kul och tävla men till en början på fritiden bara, mina föräldrar har kunskap inom ''meck'' , det är mest morsan som inte vill..
    Men du får väl bara köra en cross på bana? Eller inhägnat område iaf. Det kostar nästan alltid att få tillgång till, dessutom ska hojen stallas (hyra utrymme) där också om du inte kommer dra den efter bilen, för du får definitivt inte köra den på vanliga vägar.
  • Anonym (Man43)

    Du kanske kan föreslå att du betalar crossen, att mamma o pappa köper skydden (sånt brukar de gilla), och att du tar på dig arbetsuppgifter (eller sommarjobb) som bekostar bränsle och drift? :)

  • viseversa
    Anonym pojjke skrev 2018-03-13 12:55:34 följande:
    Har själv ca 6000 nu.
    4000 kvar då. Sen får du spara till allt underhåll den kräver. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym pojjke skrev 2018-03-13 10:08:28 följande:

    Hej, jag är 13 år. Jag har alltid varit itresserad av cross/motorcyklar. Jag vill verkligen få/köpa en cross, jag hade tänkt mig en 85 cc för runt 10 000kr. (Begagnad) jag kan tänka mig att betala, men inte allt. Jag behöver tips hur jag ska övertala mina föräldrar, mina föräldrar säger att det är för dyrt pga stor familj... hjälp


    När jag var 13 år delade jag ut reklam för:

    SDR - Svensk Direktreklam

    och

    S Post

    Kontakta de så får du egna pengar att spara till din cross.

    Jag hade först ett distrikt hos SDR sen fick jag ett till så jag fick dubbel lön.

    Sen testade jag S Post. De betalde sämre för större distrikt.

    Jag tyckte villor var lättare än lägenheter. Inga trappor och inget spring,bara att glida runt med cykeln.

Svar på tråden Jag vill ha en cross men mins föräldrar vill ej.