Om en svensk och en turk gifter sig i Turkiet, är det då giltigt i Sverige?
Är det så även med Turkiet?
Jag tror man måste gifta sig i svenska kyrkan i det landet man är i för att det ska vara giltigt här hemma.
Moskén gäller nog inte i sverige....
Fråga annars turkiska ambassaden i Stockholm. De kanske vet. Eller svenska kyrkan...
Sambons jobbar kompisar gifte sig i usa och har för mig att det ska gå och registrera i sverige utan att man måste ha en cermoni eller dylik. För dem har inte haft det iaf... Lyssna med typ kommunen dem borde veta...
Citerar från Skatteverkets hemsida:
"Vi ska gifta oss utomlands och där finns ingen svensk vigselförrättare. Vad gäller då?
Om ni gifter er i utlandet enligt lagen där, gäller ni som gifta också i Sverige "
www.skatteverket.se/svarpavanligafragor/folkbokforing/faqhindersprovning/5.18e1b10334ebe8bc8000118593.html
Carro
De får inte gifta sig i svenska kyrkan.
Texten verkar bara vara om båda är svenska medborgare?
Jag tolkar texten som att det gäller alla. Huvudprincipen är väl att om man räknas som gift i ett land som är man det i alla andra länder också. Jag och min man gifte oss i Sverige. Vi fick då inte gifta oss i min mans hemland också, eftersom vårt svenska äktenskap var giltigt även där. Ring Skatteverket och fråga annars (det är de som har hand om det, inte kommunen)!