• Anderssonaandersson

    Laktosfri efterrätt - fruktsallad? Panik

    Hej,

    Jag ska göra en enkel efterrätt som måste vara laktosfri. Jag ska göra den ikväll men ska bjuda först imorgon kväll.

    Jag är väldigt dålig på att baka och funderar därför på att göra en fruktsallad. Jag hade då gärna haft tex dajmkulor i salladen men det går ju inte pga laktosen. Är det någon som har något förslag på en roligare fruktsallad som man kan förbereda en dag innan servering?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Laktosfri efterrätt - fruktsallad? Panik
  • nnnnnnnn

    Denna är supergod:
    www.koket.se/tina_nordstrom/efterratter_och_godis/frukt_och_bar/citronkram_med_notkrisp_och_granatapplen/


    Du behöver 4 dl grekisk yoghurt GÅR BRA med annan "tjock" yoghurt med, kolla vad som finns laktosfritt
    3 msk lemon curd 1 dl grovhackade osaltade cashewnötter 0,5 dl grovhackade skalad mandel 2 msk socker 1 kula smör, ca ½ msk bakplåtspapper 1 st granatäpple 1 st citron
    Gör så här Lägg smöret, nötterna och sockret i en stekpanna, låt det bli karamelliserat. Gyllenbrunt. Häll upp allt på ett bakplåtspapper. Blanda yoghurt och lemon curd i en skål, fördela i 4 glas eller små skålar. Halvera granatäpplet och ta ur "kärnorna" och saften. Fördela nötterna på citronkrämen, lägg på granatäpple-kärnorna. Och avsluta med att riva lite citronskal över.
  • Bibbidi

    Dajmkulor i fruktsallad? .... Nej nej nej! Fruktsallad ska bara vara frukt i! Punkt! 


    Gör en god fruktsallad, eventuellt servera en laktosfri glass till så blir det jättebra. Men blanda inte i några konstigheter i fruktsalladen för guds skull.

  • Anonym (Laktosfri)
    Anderssonaandersson skrev 2018-03-13 19:49:45 följande:

    Hej,

    Jag ska göra en enkel efterrätt som måste vara laktosfri. Jag ska göra den ikväll men ska bjuda först imorgon kväll.

    Jag är väldigt dålig på att baka och funderar därför på att göra en fruktsallad. Jag hade då gärna haft tex dajmkulor i salladen men det går ju inte pga laktosen. Är det någon som har något förslag på en roligare fruktsallad som man kan förbereda en dag innan servering?

    Tack på förhand!


    Semlor med Laktosfri vispgrädde.

    Kladdkaka färdig från affäen eller baka snabbt med Laktosfri vispgrädde.

    Detta brukar jag få. Ofta frågar de också mig vad jag vill äta. Då brukar jag välja kladdkaka för det finns färdiga eller går lätt att baka för värden. Jag känner mig inte bekväm när värden måste anstränga sig för min skull.

    Om du köper färdig kladdkaka rekomenderar jag Lidl eller Frödinge. Köp inte glutenfri-de smakar vidrigt!

    Säg till om du vill ha recept på enkel kladdkaka som inte smakar mjöl som alla internetrecept.
  • Anonym (Laktosfri)
    Anderssonaandersson skrev 2018-03-13 19:49:45 följande:

    Hej,


    GLÖMDE EN VIKTIG SAK!

    Om din vän har svår allergi måste du kanske använda laktosfritt smör till bakning.
  • Tihi
    Anonym (Laktosfri) skrev 2018-03-13 19:58:39 följande:
    Säg till om du vill ha recept på enkel kladdkaka som inte smakar mjöl som alla internetrecept.
    Jag vill ha! Jag vill ha! Skrattande
  • Mandel

    Jag skulle inte göra en fruktsallad dagen innan för då ser frukten så sörjig ut

    Allt som man kan baka eller laga går att göra laktosfritt hur enkelt som helst.
    Bara att byta ut till laktosfria råvaror. 
    Kakor, paj, tårta vad som!

    Vanligt recept på kladdkaka:
    150g smält smör - köp laktosfritt smör
    3 ägg
    4½ dl socker
    6 msk kakao
    2 1/4 dl vetemjöl
    1 krm salt

    Rör ihop allt och häll i smord form - laktosfritt fungerar bra med ex flytande milda couliness och ströbröd är sällan laktos i, men jag gillar mer mannagryn eller så kan man lyxa till det med kokos om man vill.

    Grädda i max 45 min 175 grader. 

    Rabarberpaj med laktosfritt smör i degen passar väl bra så här på våren?

    Och sedan köper man laktosfri vispgrädde eller laktosfri glass.

    Tycker det är värre när det är gluten i kombo med nötallergi. Då blir det snabbt svårare att göra något kul


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Laktosfri)
    Tihi skrev 2018-05-14 19:18:24 följande:
    Jag vill ha! Jag vill ha! Skrattande


    2 ägg
    3 dl strösocker
    125 g smör
    5 msk kakao
    2 tsk vanillinsocker
    1 dl vetemjöl

    1. smält smöret på spisen eller i micron
    2. vispa ägg och socker
    3. blanda mjöl, vanillinsocker och kakao i en bunke.
    4. vänd ner de torra ingredienserna i ägg- och sockersmeten
    5. vispa på lägsta hastigheten
    6. häll ner smöret

    in i ugnen på
    175°C i 25 minuter eller mer beroende på ugn.

    När du använder provsticka ska den komma ut våt med inte drypande.
Svar på tråden Laktosfri efterrätt - fruktsallad? Panik