• Matruska

Hur får jag barnen att respektera vuxna?

Nu har jag inte själv barn, men är klassassistent i en etta. Och de har noll respekt. Eller någorlunda för läraren, men inte mycket. De tror de kan bete sig precis hursomhelst, näbbar tillbaka och lyssnar inte på vad man säger. Har försökt prata med läraren, men hen vet inte heller hur vi ska göra. Visst, prata med föräldrarna. Men det kan man ju inte göra hela tiden.

Tacksam för hjälp och råd!

• Svar på tråden Hur får jag barnen att respektera vuxna?
  • Långbenopluto

Skrämmande att personal i skolan inte vet hur mans ka göra, en av er är dessutom lärare...... tragiskt.

Inte konstigt att det ser ut som det gör bland barnen/ungdomarna i dag.

• Anonym (lärare)

Läraren ska prata med sin rektor och med specialpedagogen och be om hjälp! Jag är själv lärare och givetvis lär man sig en massa metoder för att hantera "stökiga" barn, men tyvärr kommer det inte gratis. Man måste medvetet jobba med sig själv. Här ska en specialpedagog kunna gå in och observera i klassen och se vad som kan testas och hjälpa lärarna att hjälpa barnen, så att säga. Man tar gärna hjälp av hela arbetslaget också. 

• Anonym (Malmöit)
    Matruska skrev 2018-03-14 06:45:22 följande:

Nu har jag inte själv barn, men är klassassistent i en etta. Och de har noll respekt. Eller någorlunda för läraren, men inte mycket. De tror de kan bete sig precis hursomhelst, näbbar tillbaka och lyssnar inte på vad man säger. Har försökt prata med läraren, men hen vet inte heller hur vi ska göra. Visst, prata med föräldrarna. Men det kan man ju inte göra hela tiden.

Tacksam för hjälp och råd!

Hade detta varit i min hemstad Malmö hade jag sagt att sånt får du acceptera i vissa sämre områden.
  • Richi3