• Matruska

Hur får jag barnen att respektera vuxna?

Nu har jag inte själv barn, men är klassassistent i en etta. Och de har noll respekt. Eller någorlunda för läraren, men inte mycket. De tror de kan bete sig precis hursomhelst, näbbar tillbaka och lyssnar inte på vad man säger. Har försökt prata med läraren, men hen vet inte heller hur vi ska göra. Visst, prata med föräldrarna. Men det kan man ju inte göra hela tiden.

Tacksam för hjälp och råd!

• Svar på tråden Hur får jag barnen att respektera vuxna?
  • Långbenopluto

Skrämmande att personal i skolan inte vet hur mans ka göra, en av er är dessutom lärare...... tragiskt.

Inte konstigt att det ser ut som det gör bland barnen/ungdomarna i dag.

• Anonym (lärare)

Läraren ska prata med sin rektor och med specialpedagogen och be om hjälp! Jag är själv lärare och givetvis lär man sig en massa metoder för att hantera "stökiga" barn, men tyvärr kommer det inte gratis. Man måste medvetet jobba med sig själv. Här ska en specialpedagog kunna gå in och observera i klassen och se vad som kan testas och hjälpa lärarna att hjälpa barnen, så att säga. Man tar gärna hjälp av hela arbetslaget också. 

• Anonym (Malmöit)
    Matruska skrev 2018-03-14 06:45:22 följande:

Nu har jag inte själv barn, men är klassassistent i en etta. Och de har noll respekt. Eller någorlunda för läraren, men inte mycket. De tror de kan bete sig precis hursomhelst, näbbar tillbaka och lyssnar inte på vad man säger. Har försökt prata med läraren, men hen vet inte heller hur vi ska göra. Visst, prata med föräldrarna. Men det kan man ju inte göra hela tiden.

Tacksam för hjälp och råd!

Hade detta varit i min hemstad Malmö hade jag sagt att sånt får du acceptera i vissa sämre områden.
  • Richi3

Läs upp vad som kan tänkas att hända om man gör si o så. Alltid "skämmer" det någon av barnen, då blir det förhop. en kedjereaktion och de andra som är de "tuffa" dom slutar också. Kanske, (nu vet jag inte hur stora barnen var) men annars ta dit en Polis som informerar om konsekvenser i vardagen om man beter sig illa kanske. Kanske ta dit folk från Socialen, be dom berätta att det är föräldrarna som får "betala" för deras barns dåliga beteende och vanor osv, osv.

• Anonym (Emme)
    Richi3 skrev 2018-03-14 13:43:36 följande:

Läs upp vad som kan tänkas att hända om man gör si o så. Alltid "skämmer" det någon av barnen, då blir det förhop. en kedjereaktion och de andra som är de "tuffa" dom slutar också. Kanske, (nu vet jag inte hur stora barnen var) men annars ta dit en Polis som informerar om konsekvenser i vardagen om man beter sig illa kanske. Kanske ta dit folk från Socialen, be dom berätta att det är föräldrarna som får "betala" för deras barns dåliga beteende och vanor osv, osv.

Haha. Vad ska polisen göra åt sjuåringar som fjantar på lektion?

Jag säger som någon ovan, specialpedagog. Be om kurser eller litteratur.
  • Anonym (ace)

Testa soc-anmäla (anonymt och privat, inte via skolan) alla ungarnas föräldrar. Bevisligen har de misslyckats med att uppfostra sina barn, dvs brustit i sitt föräldraansvar.

• Tveksamt
    Salmiakk skrev 2018-03-14 06:47:13 följande:

Skrämmande att personal i skolan inte vet hur mans ka göra, en av er är dessutom lärare...... tragiskt.

Inte konstigt att det ser ut som det gör bland barnen/ungdomarna i dag.

Snarare skrämmande att föräldrar nu för tiden inte kan uppfostra sina barn..
    Lärare ska lära barn saker, föräldrar ska uppfostra dem.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Richi3

"Polisen informerar" är jag inte tydlig Emme? Inte ska dom göra "göra" något åt saken i sig, men bara prata med dom. Ett förslag, inte vet jag. Pedagog gör ju det, pratar o lyssnar tänker jag. Men om en Polis säger saker, då kan jag nästan svära på att de lyssnar och bryr sig mer än annars liksom.

Anonym (Emme) skrev 2018-03-14 13:55:36 följande:
    Haha. Vad ska polisen göra åt sjuåringar som fjantar på lektion?

Jag säger som någon ovan, specialpedagog. Be om kurser eller litteratur.

• Anonym (Emme)
    Richi3 skrev 2018-03-14 15:26:22 följande:

"Polisen informerar" är jag inte tydlig Emme? Inte ska dom göra "göra" något åt saken i sig, men bara prata med dom. Ett förslag, inte vet jag. Pedagog gör ju det, pratar o lyssnar tänker jag. Men om en Polis säger saker, då kan jag nästan svära på att de lyssnar och bryr sig mer än annars liksom.

Hur många ettor har du undervisat? Om msn har som lösning att bjuda in polisen så har man nog många problem som lärare
  • Anonym (Abc)

Be läraren skicka ett mail till föräldrarna om att prata med barnen om hur man ska uppföra sig. Jag har förstått på min dotter (3:an) att det är många som kommer lite sent på morgonen och många som pratar mycket. Och jag känner ju många av föräldrarna också och en del är alltid sena till saker och tänker nog inte på att de skickar barnen försent till skolan och föräldrar till barn som stör som inte skulle tycka det var ok att deras barn inte lyssnar. Men jag känner mig rätt säker på att de aldrig fått höra från någon lärare att det är problem med att barnen kommer sent eller stör lektionerna (ett av de barnen känner jag föräldrarna väl och de skulle absolut berätta då vi ofta pratar med varandra om skolan och liknande men det känns inte som min sak att säga att jag hört av mitt barn att deras är sent och högljutt).

Jagr övertygad om att ett brev till alla föräldrar om att prata med barnen om respekt och uppförande skulle kunna få en stor effekt. Alla föräldrar skulle inte ta åt sig och alla barn skulle inte heller det. Men antagligen tillräckligt många för att det faktiskt skulle bli en förändring.

Svar på tråden Hur får jag barnen att respektera vuxna?