• Steffo77

Bemöta en trotsig 4 åring?

Min sambo & jag har mycket jobbigt emellanåt med vår 4 åring. Han testar oss hela tiden. Har diverse oskrivna regler mot oss mm. Detta sätter stor press på tålamodet. Någon som har tips hur man ska bemöta detta utan att bli så arg på honom, vilket oftast bara gör saker värre?

• Svar på tråden Bemöta en trotsig 4 åring?
  • Anonym (?)

Vad är det för typ av beteende han har och vad gör han för att testa er?

• Steffo77

Blir väldigt arg & skriker, men framförallt så slåss han när han inte får som han vill. Kan bitas & sparkas med. Hittar på diverse sattyg. Ska gå först/före till allt & då måste vi vänta tills han tycker det är ok. Ska öppna alla dörrar med nyckel där det behövs. Glömmer vi det blir han galen. Springer ut på gatan, trots att vi sagt vid flertal tillfällen att det är farligt.

Ja, det var det generella, men finns säkert mer som jag inte kommer på nu.

• Anonym (Lilja)
    Steffo77 skrev 2018-03-14 19:41:36 följande:

Blir väldigt arg & skriker, men framförallt så slåss han när han inte får som han vill. Kan bitas & sparkas med. Hittar på diverse sattyg. Ska gå först/före till allt & då måste vi vänta tills han tycker det är ok. Ska öppna alla dörrar med nyckel där det behövs. Glömmer vi det blir han galen. Springer ut på gatan, trots att vi sagt vid flertal tillfällen att det är farligt.

Ja, det var det generella, men finns säkert mer som jag inte kommer på nu.

Låter ni honom gå först jämt? ( de gånger ni ej glömmer)

Vad gör ni när han gapar, skriker och slåss?
  • Steffo77

Oftast låter vi han gå först. Bara för att slippa hans utbrott. Ibland sviker tålamodet & man går ändå & blir irriterad. Min sambo är bättre på att hålla sig lugn.

När han skriker, sparkar & slåss brukar min sambo hålla sig lugn & säga åt honom att det inte är ok. Dock bryr han sig oftast inte i det & fortsätter tills hon tappar tålamodet & tatör tag i honom. Jag har nog ännu sämre tålamod & blir arg snabbare på han än min sambo.

• Anonym (Lilja)
    Steffo77 skrev 2018-03-14 20:03:24 följande:

Oftast låter vi han gå först. Bara för att slippa hans utbrott. Ibland sviker tålamodet & man går ändå & blir irriterad. Min sambo är bättre på att hålla sig lugn.

När han skriker, sparkar & slåss brukar min sambo hålla sig lugn & säga åt honom att det inte är ok. Dock bryr han sig oftast inte i det & fortsätter tills hon tappar tålamodet & tatör tag i honom. Jag har nog ännu sämre tålamod & blir arg snabbare på han än min sambo.

Han tror att han givetvis kan få som han vill genom att sparka , slåss och skrika. Gäller att ni båda gör likadant . Att idag är det mamma och pappa först du var först igår. Att man turas om .

Lära honom om man är dum så blir det konsekvenser då får han vara på sitt rum tills han är snäll.

Att han inte får sitta med ex paddan för att han var dum förklara varför han var dum .

Är han snäll nästa dag kan han sitta vid paddan var tydlig med att han varit duktig varför han var duktig.

Var tydlig hela tiden varför man inte gör si och så.

Ge beröm när han är duktig och när han inte är snäll så får han inte göra visa saker.

Är han likadan på förskolan?

Det är inte lätt men gäller att ni båda är överens och gör lika.
  • scanmia

Välj dina strider. Bara det som är absolut viktigast behöver ni strida om just nu. Tex trafiksäkerhet och att inte slåss, eller läggdags och att ställa undan småbilarna. Vad som är viktigt får ni bestämma er för själva. Tänk efter vad som skulle göra era liv lättare just nu. Här inrättar ni stenhårda, klara regler som ni alltid upprätthåller - även om det leder till utbrott och skrik.

I alla övriga fall, så låt det bara vara. Strunta i det eller låt honom "vinna". Ni behöver se enbart det positiva och uppmuntra det. Minsta lilla som går rätt så high five och stort leende. 

Bjud in till lek och roligheter. Att samarbeta och vara med er ska vara långt roligare än att bråka med er. Det kräver lite charm och initiativ från ert håll. Använd er av leken för barn är oroligt mycket mer samarbetsvilliga när de leker.

Sist men inte minst så är det bästa föräldraknep jag har fått är att när man bråkar med sitt barn och känner att man står på var sin sida - du och barnet alltså - av en gräns och bråkar. Ta ett steg tillbaka och se om det finns något sätt som du kan gå över på ditt barns sida så att du och barnet tillsammans står på samma sida med problemet eller konflikten som ni ska lösa på andra sidan.

Det och att titta på barnen när de äntligen sover, för de är så lätt att se riktigt hur underbara de är då.

• Steffo77
    Anonym (Lilja) skrev 2018-03-14 21:17:29 följande:

Han tror att han givetvis kan få som han vill genom att sparka , slåss och skrika. Gäller att ni båda gör likadant . Att idag är det mamma och pappa först du var först igår. Att man turas om .

Lära honom om man är dum så blir det konsekvenser då får han vara på sitt rum tills han är snäll.

Att han inte får sitta med ex paddan för att han var dum förklara varför han var dum .

Är han snäll nästa dag kan han sitta vid paddan var tydlig med att han varit duktig varför han var duktig.

Var tydlig hela tiden varför man inte gör si och så.

Ge beröm när han är duktig och när han inte är snäll så får han inte göra visa saker.

Är han likadan på förskolan?

Svar: Nä, på Förskolan vågar han inte.

Det är inte lätt men gäller att ni båda är överens och gör lika.

• Steffo77

Tack för alla tips! Får prova. Vi har också inhandlat en bok om bråkiga barn som vi får läsa.

• Anonym (Lilja)
    Steffo77 skrev 2018-03-14 23:35:25 följande:

Tack för alla tips! Får prova. Vi har också inhandlat en bok om bråkiga barn som vi får läsa.

Ett tips är även att ni turas om att ta striderna så att ni inte båda två blir helt slut.

Hoppas det ordnar sig.
Svar på tråden Bemöta en trotsig 4 åring?