Latent TBC?
Mitt barn (8 månader) har en morfar som har en ny familj, varav sonen från kvinnans tidigare förhållande fick diagnosen TBC i somras. Efter det har han behandlats, sista behandlingen var i början av 2018. Vi fick inte reda på detta förrän i slutet av 2017 och har varit tveksamma till kontakt. Morfarn säger att TBCn ligger latent hos pojken, och att pojken har fått det av sin far. Han säger att han tror det ligger i generna.
Jag har bett honom dubbelkolla med läkaren om hur pojken har fått sjukdomen, även fråga om vi kan få prata med läkaren men det har morfarn inte tagit tag i med diverse undanflykter. Jag har också sagt till honom varför vi inte vågar träffas, för visst att sjukdomen ligger latent, men den kan när som helst ha blivit aktivt (det har vi läst från folkhälsomyndigheten). Detta innebär ju att pojken kan ha smittat övriga i familjen, därmed oss också eftersom att vi har träffat dem under denna period (när vårt barn var nyfött).
Är det någon som har någon aning vad som gäller vid behandling av latent TBC? Kollar man om även övriga i familjen kan vara smittade? Hur oroliga behöver vi vara?