• Idun17

Latent TBC?

Mitt barn (8 månader) har en morfar som har en ny familj, varav sonen från kvinnans tidigare förhållande fick diagnosen TBC i somras. Efter det har han behandlats, sista behandlingen var i början av 2018. Vi fick inte reda på detta förrän i slutet av 2017 och har varit tveksamma till kontakt. Morfarn säger att TBCn ligger latent hos pojken, och att pojken har fått det av sin far. Han säger att han tror det ligger i generna. 

Jag har bett honom dubbelkolla med läkaren om hur pojken har fått sjukdomen, även fråga om vi kan få prata med läkaren men det har morfarn inte tagit tag i med diverse undanflykter. Jag har också sagt till honom varför vi inte vågar träffas, för visst att sjukdomen ligger latent, men den kan när som helst ha blivit aktivt (det har vi läst från folkhälsomyndigheten). Detta innebär ju att  pojken kan ha smittat övriga i familjen, därmed oss också eftersom att vi har träffat dem under denna period (när vårt barn var nyfött).

Är det någon som har någon aning vad som gäller vid behandling av latent TBC? Kollar man om även övriga i familjen kan vara smittade? Hur oroliga behöver vi vara?

• Svar på tråden Latent TBC?
  • Anonym (Tjej)

Kan ni inte vaccinera er?

• Idun17

Nej det kan vi inte, men tycker inte att vi ska behöva göra det bara för att folk är oförsiktiga. Och jag pratar inte bara om morfarn, är det inte sjukvårdens ansvar att se till att sjukdom inte sprids, precis som varje enskild individ?

• idis78

Ring infektionsmottagningen och fråga om råd. De vet säkert vad som gäller

• Anonym (Tjej)
    Idun17 skrev 2018-03-14 17:32:59 följande:

Nej det kan vi inte, men tycker inte att vi ska behöva göra det bara för att folk är oförsiktiga. Och jag pratar inte bara om morfarn, är det inte sjukvårdens ansvar att se till att sjukdom inte sprids, precis som varje enskild individ?

När min morfar fick tbc fick de som skulle vara i kontakt med honom vaccinera sig för att inte bli smittade eller sprida smittan vidare. Det var i Finland dock så kanske andra rutiner. Men det kanske inte smittar om det är latent.
  • soundtrack

Ni behöver inte vara roliga, latent TBC smittar inte! Barnet(? Framgår inte om det rör sig om ett barn eller vuxen) har blivit utsatt för smittan men kroppen har kunnat stå emot den och kapslat in den kan man säga. Den kan blossa upp till en öppen, smittsam TBC men den risken är väldigt liten, ännu mindre om han fått behandling. Dessutom skulle ni märka om han skulle utveckla en öppen TBC - symtombilden innefattar kraftig, långvarig hosta, ofta med blodiga upphostningar.

Jag är själv bärare av latent TBC, jag arbetar som sjuksköterska och blev smittad i jobbet. Jag påbörjade en behandling men fick avbryta den pga biverkningar.

När jag fick min diagnos screenades ingen i min familj eftersom jag inte är smittsam. Mina 2 barn är dock vaccinerade (rutinen ser ut så här + att det fanns en minimal risk att kag skulle ha kunnat utveckla en öppen TBC i samband med förlossningen).

Jag fick diagnosen för 5 år sen nu, men blev troligen smittad för närmre 10 år sen, och jag oroar mig inte över att det skulle gå över i aktiv sjukdom.

Summa summarum; ni behöver inte vara oroliga alls.

Svar på tråden Latent TBC?