• Anonym (Plupp)

    Studieledig OCH ta ut semester

    Nån som har erfarenhet av att vara studieledig, vara i tjänst under lov och då ta ut intjänad semester?


    Jag har pluggat och har just nu uppehåll, men kommer börja plugga igen i höst. Jag vill ta ut full sommarsemester, men närmsta chef tycker inte om det/vill inte godkänna det om jag ska vara tjänstledig till hösten.


    "Men det förstår du väl att ska du vara tjänstledig kan du inte ta ut så mycket semester!"


    Kommer jobba jul- och nyårveckan, och har då dagar kvar så jag kan vara ledig, men jag tror att chefen kommer ge samma besked då - "du kan ju inte ha semester när du varit tjänstledig!"


    Jag sliter mer när jag pluggar än när jag jobbar, men chefen verkar tro att man bara sitter och rullar tummarna där och att jag inte behöver någon semester. Fast jag behöver det mer än någonsin, som HSP:are är det jobbigt med att plugga, det är så mycket nya intryck hela tiden, studieuppgifter som ska lämnas in, grupparbeten med nya personer som tar energi.


    Hur har ni i liknande situation haft det? Har ni varit tvungna att jobba hela loven? Och ni som har chefserfarenhet, hur har ni sett på det?


    Jag blir trött när jag tänker det, kommer ju inte få någon återhämtning.


  • Svar på tråden Studieledig OCH ta ut semester
  • Anonym (s)

    Jag är själv studieledig och förstår absolut din situation med att du känner behov av ledighet, men kan samtidigt förstå om det är så att chefer inte uppskattar att man bara kommer tillbaka halva sommaren. Gissar att det kanske kan påverka vikariebemanningen i övrigt... Men vad som verkligen gäller och om de kan neka dig semester vet jag faktiskt inte. 


    Är du tvungen att jobba hela perioden från vårterminens slut till höstterminens början? Tänker att det kanske är mer okej att vara ledig lite i början och lite i slutet annars?

  • Anonym (s)

    Eller oj, nu såg jag att det inte pluggar denna terminen. Förlåt att jag läste lite slarvigt. Det gör ju situationen lite annorlunda. Låter lite konstigt att de kan neka dig det, men jag vet inte. 

  • CinnamonGirl

    Jag har intjänad semester att ta ut, tycker att jag borde får ta ut den som alla andra. Vad gäller julen har jag jobbat 3 av 4 jul-/nyårshelger. Borde vara min tur nu...


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
Svar på tråden Studieledig OCH ta ut semester